به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۱۹ ساعت ۱۶:۴۹
کد مطلب : ۱۶۴۳۵۲

لبنان هم به هواپیماهای ایران بنزین نمی‌دهد!

گروه اقتصادی: لبنان سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی در فرودگاه‌های این کشور را متوقف کرد.
لبنان هم به هواپیماهای ایران بنزین نمی‌دهد!
روز شنبه ۱۹ آبان، ساعتی پس از آن که این خبر در برخی رسانه‌های لبنانی منتشر شد، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران نیز آن را تأیید کرد.
مقصود اسعدی سامانی در این زمینه به خبرگزاری ایسنا گفت: «متاسفانه در روزهای گذشته صحبت‌هایی در این زمینه مطرح شده بود که در حال حاضر به مرحله اجرا رسیده و فعلا ایرلاین‌های ایرانی توان سوخت‌گیری در فرودگاه‌های لبنان را ندارند». وی همچنین درباره آخرین وضعیت سوخت‌رسانی هواپیماهای ایرانی در ترکیه گفت: «متاسفانه با وجود انجام مذاکرات هنوز این مشکل حل نشده و ایرلاین‌های ما نتوانسته‌اند در ترکیه سوخت مورد نیاز خود را دریافت کنند.» ترکیه نیز چند روز پیش اعلام کرده بود که سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایران را در فرودگاه‌های این کشور متوقف می‌کند.

تصمیم لبنان در حالی گرفته شده که لبنان در قیاس با ترکیه مقصد محدودتری برای مسافران و ایرلان های ایرانی به شمار می‌رود هر چند پروازهای برنامه‌ای میان دو کشور در طول سال‌های گذشته همواره برقرار بوده است. اسعدی سامانی همچنین به ایسنا گفته است حتی زمانی که شرکت‌های ایرانی این پیشنهاد را ارائه کردند که سوخت مورد نیازشان را به شکل نقدی خریداری کنند، شرکت ترکیه‌ای از این موضوع خودداری کرده است. طبق پیش‌بینی کارشناسان، تنها بخشی از ناوگان ایران توان آن را دارد که بدون سوخت‌گیری میان ایران و ترکیه پرواز کند و مابقی هواپیماها مجبور خواهند بود که قبل از رسیدن به تهران در شهرهایی مانند تبریز یا ارومیه فرود آمده و سوخت‌گیری کنند. بر پایه آمار رسمی، هر هفته ۲۰۰ پرواز میان ایران و ترکیه در جریان است و سالانه ۲.۵ میلیون مسافر ایرانی برای سفر وارد شهرهای مختلف ترکیه می‌شوند. از آغاز دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران، بسیاری از شرکت‌های جهان که به نوعی با ایران همکاری تجاری داشتند، از ترس جریمه شدن از سوی آمریکا، همکاری خود با ایران را به حال تعلیق در آورده‌اند.
مرجع : یورونیوز