کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

عادی‌سازی روابط اسراییل و پاکستان!؟

19 آبان 1397 ساعت 18:06


گروه بین‌الملل: آیا سفر محرمانه نتانیاهو به اسلام‌آباد مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و پاکستان به عنوان بک کشور اسلامی است که هیچ روابط دیپلماتیک با آن ندارد؟ وزارت خارجه این کشور این مساله را تکذیب کرده و تلویزیون اسرائیل بر نشستن هواپیمای این رژیم در شهر راولپندی در نزدیکی اسلام‌آباد تصریح دارد. کدام را باور کنیم و چرا این مساله را در زمان عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل بعید نمی‌دانیم؟
 

به گزارش ایسنا، سردبیر روزنامه رای‌الیوم در سرمقاله خود نوشت: از میزان دقیق بودن اطلاعات درز شده درباره فرود هواپیمای اسرائیل بویژه در فرودگاه نظامی اسلام‌آباد آگاه نیستیم اما آنچه می‌دانیم این است که هفته‌های نخستین نخست وزیری عمران‌خان برای بسیاری از جمله ما غافلگیر کننده بود، چرا که اقدامات نخست وزیر مغایر با بسیاری از وعده‌ها و مواضعی بود که او در برنامه انتخاباتی خودش عنوان کرد. برنامه‌هایی که او را بر مسند قدرت نشاند این بود که عمران‌خان تاکید داشت از فقرا و مسائل مربوط به آن‌ها حمایت کرده و سیاست ریاضتی را در راستای مبارزه با فساد در پیش می‌گیرد. شاه‌ محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان در مقابل پارلمان کشورش فرود آمدن هرگونه هواپیمای اسرائیلی در پاکستان را تکذیب کرد اما کارمندان پایگاه هوایی نورخان تاکید کردند که این هواپیما را دیده‌اند که چند ساعتی در این پایگاه توقف کرد، سپس ۲۴ اکتبر از طریق فرودگاه اردن به سمت تل‌آویو پرواز کرد.

نخست وزیر جدید پاکستان که پیرامون عزمش برای اتخاذ سیاست بیطرفانه درباره جنگ یمن و اختلافات میان عربستان و ایران اظهارات قوی ایراد کرده بود،  در کنفرانس سرمایه‌گذاری که ۱۰ روز پیش در ریاض برگزار شد، مشارکت کرد. عمران خان در پاسخ به روزنامه گاردین انگلیس که سفر او را در زمانی که بسیاری از وزرای مالی، مدیران بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ غربی در اعتراض به ترور جمال خاشقجی روزنامه‌نگار و منتقد عربستانی توسط مقامات سعودی تحریم کرده بودند، محکوم کرد و گفت، از این جنایت متاسف است اما به دنبال سرمایه‌ای برای مقابله با بحران اقتصادی نفس‌گیر کشورش هست. عمران‌خان در حالی که در جیبش چک عربستان به مبلغ شش میلیارد دلار بود، به اسلام‌آباد بازگشت. نیمی از این چک سپرده‌هایی در بانک مرکزی پاکستان در ازای مشارکت او در همایش سرمایه‌گذاری بود. همایشی که هدف از آن نشان دادن دو مساله بود؛ اول اینکه عربستان همچنان با ثبات بوده و کانون اصلی برای سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بزرگ غربی است و دوم سرپوش نهادن یا پایان دادن به قضیه قتل خاشقجی.

اگر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل یکی از مسافران این هواپیما باشد که از قرار معلوم ۲۴ اکتبر در اسلام‌آباد توقف داشته همانطور که برخی گزارش‌های خبری غیر موثق اعلام کردند غافلگیر نخواهیم شد. چراکه نتانیاهو وارد مسقط شد و از آن طرف هم وزیر فرهنگ و ورزش اسرائیل از دعوت رسمی برای سفر به امارات استقبال کرد و امروز هم این رژیم از دعوت بحرین از مقام اسرائیلی برای مشارکت در کنفرانسی در آن خبر می‌دهد. از طرفی هم روزنامه یدیعوت آحارونوت اسرائیل در گزارشی از مرکز دوحه نوشت: قطر مملو از ژنرال‌های امنیتی، ورزشکاران و بازرگانان اسرائیلی است و اگر نتانیاهو سفر دوره‌ای خودش که از عمان شروع کرده با سفر به کشورهای عربی دیگر حاشیه خلیج فارس طی روزهای آینده تکمیل کند، تعجبی نخواهد داشت.

ما روی عمران‌خان، بازیکن جهانی کریکت و فارغ‌التحصیل دانشگاه آکسفورد حساب باز کرده بودیم اما بخاطر اتخاذ مواضعی که با مواضع مغایرش با ظلم و ستم اسرائیل همخوانی ندارد، ناراحت هستیم و انتظار نداریم که او نخستین نخست وزیر پاکستان باشد که در فرودگاه‌های کشورش را به روی هواپیماهای اسرائیلی باز می‌کند. امیدواریم این اخبار صحت نداشته باشد، هر چند حتی اگر درست باشد کیست که پس از شتاب کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل که این روزها رواج بیشتری دارد او را سرزنش کند. اکنون زمان تن ندادن به این روابط و قطع چنین روابطی به خاطر مسائل عادلانه و ملت‌های مظلوم و در راس آن مساله فلسطین است.


کد مطلب: 164354

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/164354/عادی-سازی-روابط-اسراییل-پاکستان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir