به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۱۹ ساعت ۲۲:۰۴
کد مطلب : ۱۶۴۳۵۹

پرسپولیس و حاشیه غیرت و برنامه

گروه جامعه: اساساً مشکل تاریخی ما این است که بدون داشتن دیدی مشخص از دنیای مدرن و توسعه یافته که اساسش " برنامه " و " برنامه ریزی " و تفاوتش با دنیای پیشا توسعه ای " که اساسش مفهومی مبهم همچون " غیرت " است؛ باعث شده در دنیای جدید در حوزه های مختلف و منجمله " فوتبال " عقب بمانیم.
محمّدآزاد  جلالی زاده
الف " پرسپولیس در زمینی با همراهی ۱۰۰ هزار تماشاگر که صدای تشویقشان کَر کننده بود، قهرمانی آسیا را به تیم ژاپنی واگذار کرد؛ تیمی که در دیدارش در ژاپن ۳۰ هزار تماشاچی بیشتر نداشت و در ایران هم تعداد هوادارانش اصلن به چشم نیامد، اما چرا ما همیشه در همه ی حوزه ها و از جمله فوتبال، ورزشگاه ها پُر را و هیجان ها و شلوغی ها و غیرت ها را بر برنامه ترجیح داده و می دهیم؟ کجای کار اساساً می لنگد ؟؟

ب "غیرت و مفاهیمی از این دست اعم از مفاهیم ذهنی / عینی و بین الاذهانی اساساً برساخته ذهن پیشامدرن و حتی دقیق تر بگوییم ذهن انسان پیشاهوموساپینس - پیشاهوشمند - است  و از ساختارهای بطئی و اولیه مغز برخواسته است؛ اما در دوران مدرن و به شدت صنعتی امروز، این برنامه ریزی کورتکس و قشر پیشانی و لوب فرونتال و جلویی مغز است که مسایل را حل کرده و گره ی مشکلات را می گشاید.

ج " اساساً مشکل تاریخی ما این است که بدون داشتن دیدی مشخص از دنیای مدرن و توسعه یافته که اساسش " برنامه " و " برنامه ریزی " و تفاوتش با دنیای پیشا توسعه ای " که اساسش مفهومی مبهم همچون " غیرت " است؛ باعث شده در دنیای جدید در حوزه های مختلف و منجمله " فوتبال " عقب بمانیم .

د " با تکیه بر غیرت قدرت مغولان چنگیزی را ندانستیم و گفتیم که ایرانیان مسلمان و غیرتمند بر کفار مغول چیره خواهند شد و آن فاجعه ها در تاریخمان آفریده شد، با غیرت پراکنی با سلاح سرد در دوران صفوی به جنگ عثمانیهای دارای سلاح گرم رفتیم و شکست خوردیم، با تکیه توهمی و اگزاجره کردن مفهوم " غیرت دینی و ملی " و عدم توجه به الگوی دنیای جدید به جنگ روسها رفتیم و بسیاری از قسمت های ایران را واگذار کردیم، مصدق با تکیه ی بیشینه صرف بر غیرت ایرانی، شانس بسط دولتی دموکراتیک را از دست داد و با تکیه بر غیرت مردان جوان جنگ تحمیلی را آنقدر کِش دادیم تا بسیاری از جوانان نخبه و منابع مان را از دست دادیم بازی ای با حاصل جمع صفر تحویل گرفتیم و حالا هم به ضرب و زور " غیرت " و پر کردن ورزشگاهها و بدون برنامه ای مشخص می خواهیم قهرمان منطقه و آسیا و خاورمیانه و جهان!؟ شویم و این پروسه در دیگر حوزه ها هم قابل تشخیص است و جالب آنکه بارها نادرست بودن این استراتژی و تاکتیکهای گوناگون در زمینه ی این استراتژی مشخص شده؛ اما ما بر همان طبل سابق می کوبیم.

ه " غیرت خوب است اما بدون داشتن برنامه، برنامه ریزی و برنامه ریزان قَدَر، فاجعه / یاس و سرخوردگی می آفریند و این برای جامعه ای مدرن آفتی بس ناجوانمردانه و ریشه بر کن خواهد بود.
برچسب ها: فوتبال پرسپولیس
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *