کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دژپسند:

مردم را بابت ثبات اقتصادی مطمئن کنیم

باشگاه خبرنگاران جوان , 20 آبان 1397 ساعت 9:17

گروه اقتصادی: دژپسند گفت: باید اذهان عمومی قانع شود که گرانی تشدید نمی شود که البته دشمن در تلاش ایجاد تشویش در بین مردم است.


فرهاد دژپسند،وزیر امور اقتصاد و دارایی در برنامه نگاه یک در تشریح برنامه های خود در این وزارتخانه اظهار کرد: بابت رای بالای نمایندگان مجلس به بنده که حامل پیامی جدی در مسئولیت بنده است تشکر می کنم.وی افزود:با تامل به تجربه چهل ساله انقلاب اسلامی و پیروزی در جنگ تحمیلی می توانیم پاسخ قاطعی به گذر از تحریم ها و تحریم کنندگان بدهیم.دژپسند بیان کرد:در زمان جنگ تحمیلی، علاوه بر جنگ رو در رو با تحریم های اقتصادی نیز دست به گریبان بودیم.وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت:با عدم موفقیت جنگ تن به تن، دشمن از طریق جنگ اقتصادی به مبارزه با ما پرداخت،افت شدید قیمت نفت در آن زمان در آمد نفتی ما را دچار مشکل کرد.وی افزود:تورم ۱۹ درصد تا ابتدای جنگ به ۶ درصد رسید و در دوران جنگ به ۲۵ الی ۲۹ درصد رسید،رشد تولید ناخالص ما در آن زمان منفی بود اما در آن زمان از آسیب جدی به نظام جلوگیری کردیم.

دژپسند تاکید کرد: تحریم پدیده ای جدید نیست از تحریم های چند جانبه عبور کردیم چه برسد تحریمی که یک جانبه است.وی اضافه کرد: برای مثال امروز علی رغم تمام محدودیت ها یک تیم معروف کشوری، نائب قهرمان آسیا شد، تیمی که شاید در داخل با مخالف ها رو به رو بود امروز شاهد حمایت ملی بود.دژپسند با اشاره به رفع محدودیت ها گفت: با حمایت ها ملی می توانیم به جایگاه مناسبی برسیم.وی بیان کرد:باید با توجه به تجارب داخلی از تحریم های گذشته بهره وری را افزایش دهیم.دژپسند با اشاره به اینکه برخی از محصولات با فقدان بازار مواجه هستند گفت:این امر بیانگر این است که به افزایش نرخ بهره وری نیازمندیم.

وی اضافه کرد: تجارب بین المللی در این عرصه نشانگر پیروزی طرح افزایش بهره وری است. به طور مثال کشور مالزی در یک برنامه ۳ ساله بهره وری خود را ۴ برابر افزایش داده است.وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: ما دارای سرمایه انسانی بسیار بالاتری نسبت به کشورهای منطقه هستیم.وی در پاسخ به سوالی مبنی بر مقابله با موانع پیش روی برنامه های اجرایی گفت: برای مثال اگر برای سفر به شهری آزاد راه ها بسته باشند آیا ما سفر را متوقف می کنیم؟! خیر بلکه به دنبال راه دیگری برای رسیدن به هدفمان میرویم.دژپسند تصریح کرد: دولت دارای اموال مازاد است در صورتی که دارایی های دولت را باید اهرمی برای پیشبرد اهدافمان قرار دهیم.وی بیان کرد:این دارایی ها شناسایی شده است که رقمی بالغ بر ۷ هزار هزار میلیارد تومان است. با ۲۰ درصد از آن می توانیم بدنه اقتصاد کشور را تقویت کنیم.

هزار و چهارصد میلیارد تومان معادل ۲۰ درصد دارایی های کشور، اهرمی برای تقویت اقتصاد
دژپسند ابراز کرد: این ۲۰ درصد که مبلغی بالغ بر ۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است می تواند به صورت فروش اموال به بخش خصوصی به کار گرفته شود.وی اضافه کرد:شرکت های دولتی در صورت های مختلفی در حال فعالیت هستند که برای واگذاری آن ها باید عزم جدی داشته باشیم.وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: آمادگی در اقتصاد و قانون اصل ۴۴ قانون اساسی ما را به واگذاری اموال به بخش خصوصی تشویق می کند تا بتواند بخش خصوصی را قوی تر کند.

تاکید مقام معظم رهبری و رییس جمهور به واگذاری اموال دولتی
وی ابراز کرد: بالاترین مقام کشور مقام معظم رهبری هستند که در امر واگذاری اموال دولتی بسیار تاکید دارند و پیگیری می کنند . بالاترین مقام اجرایی کشور نیز که رییس جمهور است هم تاکید فراوانی بر این امر دارد.دژپسند با اشاره به موانع واگذاری ها گفت: این بین برخی موانع فرهنگی و اجتماعی نیز وجود دارد که باید در این بازه ها کاری جدی شود.وی افزود: پس از پایان دوران انتخابات باید حذب گرایی را کنار گذاشته و با یکدیگر تلاش کنیم.باید برای واگذاری مراقبت های بیشتری را انجام دهیم تا گرفتار خصولتی نشویم.

دولت یازدهم و دوازدهم شاهد واقعی ترین واگذاری ها بود
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در دولت یازدهم بیشترین واگذاری های واقعی را شاهد بودیم.وی تشریح کرد: دغدغه کارگران یک شرکت دولتی بسیار طبیعی است زیرا این قشر نگران آینده شغلی خود هستند و ما نیز نمی خواهیم در بخش سبک سازی دولت وارد بحران های شغلی شویم.بنابراین در استفاده از منابع انسانی،آموزش های‌ فنی و حرفه ای و همچنین تنوع شغلی را نیز در نظر گرفتیم.دژپسند تصریح کرد:پس از جلسات مختلف در وزارتخانه شاهد وجود عزم آهنین در تیم اقتصادی وزارت اقتصاد و دارایی بودم.

در روزهای تعطیل هم باید کار کنیم
وی با اشاره به جلسات روز گذشته این وزارتخانه علی رغم ایام تعطیلات رسمی کشور گفت: باید تمام وقت کار کنیم و نباید روزی را تعطیل تصور کنیم زیرا نام این امر مدیریت حرفه ای و جهادی است.وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: در شرایط فعلی نیازمند حضور با تمام وجود هستیم به همین دلیل در روزهای تعطیل نیز جلسات اقتصاد را برگزار می کنم.

اَبَر تورم تابع عواملی چون بالا بودن تقاضاها و حجم نقدینگی
وی تشریح کرد:اَبَر تورم تابع عواملی است که اصولی ترین آن فشار بالا بودن تقاضاها و حجم نقدینگی است. به طور مثال جهش یکباره قیمت ارز و کالا نشانگر تورم ناشی از افزایش تقاضاهاست.دژپسند به تاثیرپذیری بالای تورم از تقاضا ها و انتظارات مردم اشاره کرده و گفت: یکی از دلایلی که در دولت یازدهم تورم مدیریت شده بود، کنترل انتظارات جامعه بود در واقع اطمینان جامعه مبنی بر گران نشدن کالا این تقاضا افزایش نمی یافت.مردم را بابت ثبات اقتصادی مطمئن کنیموی در ادامه گفت:باید اذهان عمومی قانع شود که گرانی تشدید نمی شود که البته دشمن در تلاش ایجاد تشویش در بین مردم است.وزیر امور اقتصادی و دارایی عامل اصلی رشد نقدینگی در جامعه را انتظار تبدیل شدن آن به کالاها دانست و گفت: کالاهایی نظیر طلا و سکه که دارایی به شمار می روند به نوعی اعتماد مردم را به سودآور بودن جلب کرده اند. در صورتی که تزریق این نقدینگی به سمت تولید ارزش دارایی را حفظ می کند.وی ادامه داد: کسانی که ارز خریداری می کنند مطمئن هستند که این کالا در آینده کاهش نرخ ندارد و این کاملا مشکل زاست.

دژپسند تاکید کرد: شرکت های بزرگ مقیاسی که کالای صادراتی تولید می کنند، به طور مثال تولیدات پتروشیمی سود آوری و ارز اوری خوبی دارند و در نتیجه سرمایه گذاری در آنها نیز مفیدتر خواهد بود.وی افزود: جذب اطمینان جامعه برای ورود به این عرصه یک عامل جدی و مهم است و نیازمند انتخاب مدیریت صحیح است.در جذب نقدینگی از جامعه نیازمند استفاده از انگیزه های قومی و بومی هستیم.وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: ترغیب سرمایه گذاران به احداث کارخانه جات بزرگ مقیاس در شهرستان ها و استان های دارای ظرفیت های بالای تولیدی یکی از عوامل مهم جلوگیری از رشد نقدینگی است.وی گفت: توان و اراده ملی بیانگر موفقیت مدیران است، مردم وقتی خیالشان از مدیریت ها راحت باشد حاضر به ازخودگذشتگی هستند.مردمی که ۸ سال دفاع مقدس یک وجب از خاکشان را از دست ندادند حالا نیز به کمک دولت می آیند.

آمادگی بانک ها برای واگذاری شرکت هایشان
دژپسند در ادامه گفت: برخی از بانک های ما بهترین شرکت های خود را وارد بورس کرده و واگذار کردند.وی افزود: اقتصاد کشور ما بانکی است و این مشکل جدی مدیریت اقتصاد ماست. این در حالی است که علاج این مشکل ورود فعالان اقتصادی به بازار سرمایه است.بازار سرمایه ما توانمندی خوبی را از خود نشان داده است اما همچنان اقتصادمان بانکی است.وزیر امور اقتصادی و دارایی ابراز کرد:نرخ سود بانکی به صورت واقعی باید مثبت باشد. اما زمانی که تورم یک رقمی بود قطعا نرخ سود نیز باید تغییراتی را نشان می داد.وی بیان کرد:کاهش نرخ سود به صورت داوطلبانه از سوی شورای هماهنگی بانک ها تصویب شد و این تصویب نامه دستوری نبود.۶ ماهه اخر سال ۹۶ نیازمند بازنگری سیاسی و اجتماعی است که مشکلات اقتصادی بعضا بیانگر رفتار اجتماعی آن جامعه نیز هست.

چندین خیز تیم اقتصادی دولت برای سبک سازی دارایی های دولتی
دژپسند با اشاره به اینکه هیچ اقدام و کاری بدون مانع و مشکلات نخواهد بود، گفت:در دولت یازدهم و دوازدهم با دستور موکد رئیس جمهور چندین بار برای واگذاری اموال دولت خیز برداشته شد.وی افزود:نیازمند مدیران بانکی هستیم که برای واگذاری شرکت های بانکی راغب و علاقه مند باشند. اما در جلسات مشترک با این مدیران متوجه شدیم برخی مطالباتی دارند که کاملا به حق است.وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سوالی مبنی بر آغاز زمان واگذاری دارایی های مازاد دولت گفت:از هفته گذشته واگذاری اموال دولتی را شروع کردیم.وی افزود:نهادهایی برای مدیریت و تعیین اموال بانک ها مشخص شده اند که زیر نظر بانک ها عمل خواهند کرد.برای بازگشت تسهیلات به بانک ها باید فکری جدی کنیم.

رقم دقیق بدهی دولت به بانک ها بعد از حسابرسی مشخص می شود
دژپسند تصریح کرد:بدهی دولت به نظام بانکی چقدر است؟گاهی این رقم یک ادعا از سوی بانک هاست که زمانی قابل پذیرش است که حسابرسی شده باشد.وی اضافه کرد: اگر در اعلام برخی ارقام تفاوت های موجود است بیانگر هماهنگ نبودن مدیران نیست بلکه تفاوت جنس برداشت از گزارش هاست.موظفیم به مردم دروغ نگوییم و راست گفتن به منزله شفاف سخن گفتن است.وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت:اگر می خواهیم با فساد مبارزه کنیم باید شفاف باشیم.فساد مانند مورچه ای سیاه بر روی سنگی سیاه در یک شبی سیاه است.راه حل مبارزه با فساد الکترونیکی شدن دولت هاستوی اضافه کرد: رسانه یاری رسان وزارتخانه ها در امر شفاف سازی هستند ،رسانه رکن چهارم دموکراسی و مردم سالاری است.

فساد سازمان یافته نداریم
دژپسند تاکید کرد: فساد سازمان یافته نداریم، اما فساد گسترده وجود دارد.وی با اشاره به گفته رئیس جمهور مبنی بر اینکه برخی امضاهای طلایی فسادزاست و نباید بیشتر از یکسال باقی بمانند ادامه داد: این امر در گروی الکترونیکی شدن دولت است.وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: مقاومت برخی از دستگاه برای الترونیک شدن را شاهدیم که یک فرایند ریشه دار است.

برنامه ای برای افزایش نرخ مالیات نداریم
وی تاکید کرد:افزایش نرخ مالیات اصلا توجیه اقتصادی ندارد و شاید برای کاهش نرخ آن نیز مطالعاتی خواهیم داشت اما ادعای کاهش آن را نداریم.دژپسند بیان کرد: مودیانی که سر موقع مالیات خود را پرداخت می کنند شایسته افزایش نرخ مالیات نیستند.وی تصریح کرد: از ظرفیت مالیاتی استفاده نمی شود.نسبت مالیات به تولید ناخالصمان معقول نیست.طبق برنامه باید این نرخ به ۱۰ برسد ولی الان ۷ درصد است.سهم مالیات در بودجه خوب رشد کرده ولی با نقطه هدف بسیار فاصله داریم.وزیر اقتصادی و دارایی بیان کرد:راه های فرار مالیاتی را باید مسدود کنیم، از استانداری ها درخواست کمک کردیم برای مسدود سازی راه های فرار مالیاتی و شناسایی پایه های جدید مالیاتی.دژپسند ابراز کرد:باید برخی معافیت هایی که در حال حاضر موضوعیت ندارند را حذف کنیم و درامد مالیاتی را افزایش دهیم.یکی از مجاری تحقق کاهش فرار مالیاتی، الکترونیکی کردن دولت است.وی تاکید کرد: آن ۴۰ درصد از معافیت های مالیاتی را باید پالایش و بررسی کنیم.مالیات می تواند ابزاری باشد برای آرایش پایه های اقتصادی.برخی از فاکتورها با نرخ مالیات ها سودهای کلان کسب می کنند.وزیر امور اقتصادی و دارایی ابراز کرد:تعریف نرخ مالیات در کشور بسیار ضعیف است و باید جدول دستی تنظیم شود و نباید تولید ما را کور و دارایی ما را فراری کند.

مالیات بر سود سپرده بانکی فعلا موضوعیت ندارد
وی با اشاره به مالیات بر سود سپرده های بانکی گفت:در شرایط فعلی مالیات بر نرخ سود سپرده موضوعیتی ندارد زیرا در حال حاضر نیازمند کنترل نقدینگی هستیم نه فرار سپرده های بانکی.وی اضافه کرد:عدالت در اصلاح قیمت انرژی پررنگ تر است،نظام تصمیم گیری ما جمعی است.برای کنترل تورم نیازمند گذشت در برخی از تصمیمات مدیریتی هستیم.دژپسند تاکید کرد:با افزایش بهره وری هزینه های یک واحد را کاهش خواهیم داد.وی بیان کرد: افرادی از جامعه که وضع مالی بهتری دارند به اقشار ضعیف توجه ویژه داشت باشند.

اعلام مهلت اجرایی بسته حمایتی دولت برای اقشار کم درآمد
وزیر امور اقتصادی و دارایی مطرح کرد:آبان ماه بسته های حمایتی اقشار کم درآمد اجرایی خواهد شد.تمام تلاش دولت برای تنظیم بسته های حمایتی حفظ شئونات مردم ایران است.

عوامل بنیادی نوید دهنده کاهش نرخ ارز هستند
وی در پایان تصریح کرد:روند کاهش نرخ ارز، انتظار دولت از مدیریت اقتصادی است.عوامل بنیادی نوید دهنده وضعیت بهتر در بازارهاست.۸۵ درصد واردات ما ابزاری است که در تولیدات به کار می رود و کاهش نرخ ارز به قیمت تمام شده کالاهای تولید داخل نیز کمک بسیاری خواهد کرد.


کد مطلب: 164371

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/164371/مردم-بابت-ثبات-اقتصادی-مطمئن-کنیم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir