به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۲۰ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب : ۱۶۴۳۹۲

روش نابودی سلول‌ سرطانی مقاوم به درمان

گروه علمی: یک مطالعه جدید از پژوهشگران دانشگاه "نورث‌وسترن" کشف کرده است که استفاده از یک روش تحریک گیرنده موسوم به CD95 منجر به نابودی آن دسته از سلول‌های بنیادی سرطانی می‌شود که موجب گسترش و عود بیماری می‌شوند.
روش نابودی سلول‌ سرطانی مقاوم به درمان
سرطان، علی‌رغم تعداد روزافزون روش‌های تشخیص، در بین تمام بیماری‌های اصلی به عنوان یکی از سرسخت‌ترین بیماری‌ها به شمار می‌رود. محققان سراسر دنیا به طور عمده به دنبال رویکردهای توقف بیماری هستند، برخی دیگر هم بر کشتن سلول‌های آن متمرکز هستند.در رویکرد دوم، گزینه "آپوپتوز" یا "خزان یاخته‌ای" مورد تحقیق قرار می‌گیرد. این فرآیند شامل حمله هدفمند گیرنده‌ها به سلول‌های نامطلوب می‌شود.کار مشترک گروهی از محققان به رهبری متخصصان هماتولوژی-انکولوژی دانشگاه "نورث‌وسترن"(Northwestern)، درک ما را از قابلیت‌های روش مبارزه با سرطان گسترش می‌دهد.دانشمندان تحقیقات خود را بر روی گیرنده‌های Fas یا CD95 متمرکز کردند که نقش مهمی در آپوپتوز دارند. این تحقیق نشان داد که ام‌آران‌ای(mRNA) گیرنده CD95، باعث مرگ در سلول‌های بنیادی سرطان می‌شود."مارکوس پیتر"، محقق اصلی این مطالعه زمانی که یکی از مطالعات قبلی در مورد گیرنده‌ها در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، توضیح داد: هنگامی که سرطان مقاومت خود را در برابر درمان‌های سنتی مانند شیمی‌درمانی افزایش می‌دهد، به دلیل افزایش تعداد سلول‌های بنیادی سرطانی، بیشتر و بیشتر تهاجمی می‌شود.

وی به عنوان استاد پزشکی دانشگاه هماتولوژی و انکولوژی و بیوشیمی و ژنتیک مولکولی "نورث‌وسترن" و همچنین نویسنده اصلی مطالعه حاضر کار می‌کند.وی افزود: این زیر جمعیت از سلول‌های سرطانی که برای بقا بیشترین وابستگی را به CD95 دارند، توسط تحریک این گیرنده از بین می‌رونداهمیت این تحقیق در زمینه انکولوژی بسیار بالا است، زیرا درک عوامل موثر در رشد و چرخه زندگی سلول‌ها در مبارزه با سرطان بسیار مهم است. در حقیقت، یک حوزه در حال ظهور در انکولوژی، به تعریف مرگ و میر سلولی می‌پردازد و عوامل تسریع یا مهار کردن این روند را بررسی می‌کند.بنابراین، آپوپتوز یک جایگزین برای شیمی‌درمانی خواهد بود که یک روش تهاجمی برای کشتن سلول‌های سرطانی و بسیاری از عوارض جانبی مضر است.آنچه سرطان به جامعه پزشکی اثبات می‌کند این است که بر خلاف بسیاری از بیماری‌های اصلی دیگر، از نظر درمان، نقشه راه آسانی وجود ندارد. با توجه به رویکردهای در حال ظهور، محققان قادر به ترکیب درمان‌های موثر می‌شوند.این مطالعه در مجله eLife به اشتراک گذاشته شده است.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: سرطان