به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۴۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۲۰ ساعت ۱۷:۴۳
کد مطلب : ۱۶۴۴۴۵

نشست رهبران جهان در صدمین سالروز پایان جنگ جهانی اول

گروه بین‌الملل: بیش از ۷۰ سران کشورهای جهان امروز یکشنبه ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان) برای بزرگداشت صد سالگی پایان جنگ جهانی اول زیر طاق پیروزی در پاریس گردهم آمدند.
امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه در مراسم صد سالگی پایان جنگ جهانی اول-رویترز
امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه در مراسم صد سالگی پایان جنگ جهانی اول-رویترز
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و ده‌ها رئیس دولت از اروپا، آفریقا، خاورمیانه و غیره در پاریس مهمان امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه بودند تا لحظه توقف جنگ جهانی اول در اروپا در یک قرن پیش را گرامی بدارند.

ماکرون در هوای بارانی امروز پاریس در کاخ الیزه از میهمانان استقبال کرد و سپس اکثر مدعوین با اتوبوس به مراسم رفتند. ترامپ اما با خودروی ریاست‌جمهوری آمریکا راهی این مراسم شد. هدف این مراسم، ادای احترام جهانی به ۱۰ میلیون سربازی است که در جنگ جهانی اول در ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸ کشته شدند و همچنین تاکید بر اهمیت امضای پیمان ترک مخاصمه است که در شمال فرانسه به امضا رسید و در ۱۱ نوامبر ۱۹۱۸ به اجرا درآمد.

مراسم در طاق نصرت با نواختن سرود ملی فرانسه و سخنرانی رئیس‌جمهوری فرانسه آغاز شد. او در سخنانش بر همبستگی میان جوامع و صلح تاکید کرد.


ماکرون در این سخنرانی که بیشتر جنبه تاریخی و انسانی داشت ابتدا به عوامل فراهم کننده شرایط برای آغاز جنگ جهانی پرداخت و اوضاع در اروپا و کشمکش‌های سیاسی، اقتصادی و توسعه‌ای را در کنار عوامل انسانی عامل آغاز این جنگ دانست.
او گفت: بسیاری از سربازان و مردم فرانسه در این جنگ جان خود را از دست دادند و نظامیان بسیاری هم از تمام نقاط جهان به اینجا آمدند و در کنار فرانسوی‌ها خون خود را برای حفاظت از ارزش‌های انسانی تقدیم کردند.
رئیس جمهور فرانسه در این سخنرانی که جنبه‌های سیاسی آن بسیار محدود بود به برخی مسائل روز دنیا از جمله تغییرات آب‌وهوایی، لزوم احساس مسئولیت در قبال تمام جهان و محور قرار دادن اصل مذاکره و گفت‌وگو برای حل اختلافات اشاره کرد که می‌توان مخاطب آن را تا حدودی ترامپ دانست که کمی آن طرف‌تر به سخنان ماکرون گوش می‌داد.
ماکرون گفت: جنگ جهانی با همه مصیبت‌هایش درس‌های ارزشمندی برای ما داشت که متاسفانه پیشتر و به دلیل توجه نکردن به این درس‌ها شاهد جنگ بزرگ دیگری چند دهه بعد از جنگ اول بودیم. ما باید از تجربیات این جنگ‌ها به نفع گفت‌وگو و صلح جهانی بهره ببریم. همه به صلح نیاز داریم و به آن احترام می‌گذاریم. همه اینجا جمع شده‌ایم که بر تعهدمان در قبال جهان تاکید کنیم. اینکه به مردم خود بگوییم در برابر آیندگان مسئول هستیم.

رئیس جمهور فرانسه عصر امروز میزبان مجمع صلح پاریس است که هدفش ارتقای یک رویکرد چند جانبه در حوزه امنیتی و حکومتداری و نهایتا تاکید بر پیشگیری از خطاهایی است که منجر به بروز جنگ جهانی اول شد.
صدراعظم آلمان پیشتر در بیانیه‌ای گفته بود مجمع مذکور نشان می‌دهد "امروز اراده‌ای وجود دارد و من با اعتقاد کامل از طرف آلمان می‌گویم که هر کاری می‌توانیم باید انجام دهیم تا یک نظم مسالمت‌آمیزترری بر جهان حاکم شود و این را نیز می‌دانیم که کارهای زیادی پیش رو داریم."
ترامپ که بر سیاست "اول آمریکا" تاکید دارد، قصد ندارد در این مراسم شرکت کند. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین گفته است که در پاریس با پوتین نشست دوجانبه نخواهد داشت. انتظار می‌رود پوتین و ترامپ اواخر همین ماه مذاکراتی رسمی در نشست گروه بیست در بوئنوس آیرس داشته باشند. با این حال رهبران دو کشور در این مراسم با یکدیگر دیداری کوتاه داشته و با یکدیگر دست دادند. 



 
برچسب ها: جنگ جهانی اول