به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۲۱ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب : ۱۶۴۴۵۹

مقایسه درآمدنفتی دولت روحانی و احمدی نژاد

گروه اقتصادی: بررسی آمارهای ارائه شده در خصوص میزان درآمد حاصل از فروش نفت نشان می‌دهد درآمد نفتی دولت روحانی در شش سال گذشته به کمی بیشتر از ۲۹۴ میلیارد دلار رسید.
مقایسه درآمدنفتی دولت روحانی و احمدی نژاد
آمارهای ارائه شده نشان می دهد از ابتدای سال ۱۳۹۲ تا پایان بهار امسال بیش از ۲۹۴ میلیارد و ۲۷۲ میلیون دلار نفت به فروش رفته است .در این دوره زمانی بالاترین درآمد نفتی ایران در سال ۱۳۹۶ به دست آمده است که این میزان درآمد برابر با ۶۵ میلیارد و ۸۱۸ میلیون دلار است .درآمد مذکور اما در قیاس با دوره فعالیت دولت دهم از کمترین درآمد حاصله در یک سال نیز کمتر است. کمترین درآمد نفتی در سال های استقرار دولت دهم در سال ۱۳۸۸حاصل شد . در این سال ایران ۶۶ میلیارد و ۲۱۰ میلیون دلار نفت فروخته است.کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی در سال های اخیر از یک سو و از دست رفتن بخشی از بازارهای نفتی ایران در اثر تحریم اتحادیه اروپا از سوی دیگر مهمترین دلیل کاهش درآمد نفتی ایران است .بازار نفت امروز نیز در موقعیتی ویژه برای ایران قرار گرفته است .

در حالی که پس از برجام، ایران تلاش فراوانی برای در اختیار گرفتن بازارهای صادراتی از دست رفته نفت در دستور کار قرار داد و توانست با احیای این بازارها سرزمین های تجاری از دست رفته خود را بازپس گیرد اما ترامپ در اقدامی خلاف عرف بین الملل با خروج از بجام، خط جدید فشار علیه ایران را تدارک دید.بر این اساس هر چند در گام اول ترامپ اعلام کرد صفر شدن درآمدهای ارزی ایران را هدفگذاری کرده است اما با شکست آشکار نسبت به اعمال معافیت برای هشت کشور اقدام نمود .پیش بینی‌ها حکایت از آن داشت که در صورت خروج ایران از بازار نفت، اقتصاد جهان به واسطه رشد قیمت نفت، درگیربحرانی جدی شود . در عین حال اروپا این بار با ایستادن رد کنار ایران مانع از اجرای کامل برنامه آمریکا شده است.

روحانی کدام سال چقدر نفت فروخت؟
مروری بر آمار فروش نفت در دولت روحانی نشان می دهد وی نیز طالع نفتی بلندی نداشته است . خوش‌شانس‌ترین رییس جمهور در این حوزه همچنان احمدی نژاد است و به نظر می رسد تا سالیان طولانی دولت وی صفت پردرآمدترین دولت نفتی تاریخ را حفظ نماید .بر اساس این گزارش ، هر چند در سال ۱۳۹۲ ، میزان درآمد نفتی ایران برابر با ۶۴ میلیارد و ۵۴۰ میلیون دلار بود اما این رقم در سال ۱۳۹۳ به ۵۵ میلیارد و ۴۰۶ میلیون دلار کاهش یافت .این روند در سال ۱۳۹۴، یکی از سخت ترین سال های اقتصادی ایران نداوم یافت به طوری که در سال ۱۳۹۴ ایران تنها کمی بیش از ۳۱ میلیارد دلار درآمد نفتی به دست آورد.سال ۱۳۹۵ برای ایران اما سالی دیگر بود . به نتیجه رسیدن برجام در دی ماه سال ۱۳۹۴، شرایط را برای ایران در بازار نفت متفاوت کرده بود . ایران در این سال با رشد بیش از ۴۱ درصدی صادرات نفت خود روبرو بود به طوری که درآمد نفتی ایران در این مقطع زمانی به بیش از ۵۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسید .دولت دوازدهم اما در اولین سال فعالیت خود ، در سال ۱۳۹۶ بیش از ۶۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار نفت فروخته است و درآمد فروش نفت در بهار سال جاری نیز برابر با ۲۰ میلیارد و ۹۸۰ میلیون دلار اعلام شده است .به این ترتیب دولت روحانی در شش ساله فعالیت خود بیش از ۲۹۴ میلیارد دلار درآمد از محل فروش نفت به دست آورده است .

درآمد نفتی در دولت دهم
برای آنکه مقیاسی از وضعیت درآمدهای نفتی در شش ساله اخیر حاصل شود کافی است مقطع زمانی ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ مورد بررسی قرار گیرد .دولت دهم در این دوره زمانی عهده دار مسئولیت بود و بررسی ها نشان می دهد در اولین سال فعالیت دولت دهم ۶۶ میلیارد دلار درآمد نفتی به دست آمده است .سال ۱۳۸۹ اما درآمد حاصل از فروش نفت ایران ۹۰ میلیارد و ۱۹۱ میلیون دلار و در سال ۱۳۹۰ رقم خیره کننده ۱۱۸ میلیارد و ۸۶۱ میلیون دلار گزارش شده است .تشدید تحریم های نفتی ایران در سال ۱۳۹۱ اما موقعیت را برای ایران تغییر داد به طوری که درآمد نفتی سال ۱۳۹۱ تحت تاثیر عوامل بنیادین بازار نفت و همچنین کاهش سهم ایران به ۶۸ میلیارد و ۱۳۵ میلیون دلار رسید .به این ترتیب در فاصله چهار سال ، دولت دهم یا دولت دوم احمدی نژاد ردآمدی معادل ۳۴۳ میلیارد و ۳۹۷ میلیون دلار بهدست آورد.به این ترتیب این درآمد چهار ساله از درآمد شش ساله دولت روحانی بیشتر است.
مرجع : خبرآنلاین