به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۲۱ ساعت ۱۸:۱۳
کد مطلب : ۱۶۴۵۳۵

مرکز آمار ایران: سفره مردم ۴۷.۵ درصد گران شد

گروه اقتصادی: براساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در کل کشور و برای مهر به ۴۷.۵درصد رسید.
مرکز آمار ایران: سفره مردم ۴۷.۵ درصد گران شد
براساس آماری که مرکز آمار ایران منتشر کرده است، نرخ تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در پایان مهر با 11.4 درصد رشد نسبت به ماه قبل از آن به 47.5 درصد رسید. این رقم در شهریورماه 36.1 درصد محاسبه شده بود. براین اساس نرخ تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات برای دهک اول جامعه از 32.8 درصد در شهریورماه به 46.2 درصد در مهر افزایش یافته است. این رقم برای دهک دوم جامعه نیز در مهر به 47.3 درصد رسیده که نسبت به ماه قبل از آن 12.6 درصد افزایش نشان می‌دهد. دهک سوم شاهد بالاترین تورم خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در مهرماه بوده به‌نحوی که تورم نقطه‌ای از 35.4 درصد در شهریور برای این دهک، به 47.8 درصد در ماه هفتم سال رسیده است. درحالی که نرخ تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات برای دهک چهارم در شهریورماه 35.7 درصد بود، این رقم در مهرماه به 47.7 درصد افزایش یافت. همچنین این رقم برای دهک پنجم در هفتمین ماه سال 47.5 درصد بوده که نسبت به ماه قبل از آن 11.4 درصد رشد نشان می‌دهد.

اما تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات برای دهک ششم از 35.9 درصد در شهریورماه به 47.3 درصد در مهرماه رسیده است. این رقم در هفتمین ماه سال برای دهک هفتم نیز 47.3 درصد محاسبه شده است که رشدی 11.4درصدی نسبت به شهریورماه داشته است. تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات برای دهک هشتم در حالی در مهر 47.0 درصد ارزیابی شده که این رقم در ماه قبل از آن برای این دهک 36.1 درصد بوده است. دهک نهم اما شاهد کمترین نرخ تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در مهرماه بوده به‌نحوی که 46.0 درصد ارزیابی شده است. این رقم برای این دهک در ماه قبل از آن 35.6 درصد محاسبه شده بود. این رقم برای دهک دهم نیز از 36.4 درصد در شهریورماه به 46.5 درصد در مهرماه رسیده که افزایشی 10.1درصدی را نشان می‌دهد.