به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۲۲ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب : ۱۶۴۵۵۷

پردیس با یارانه بهشت نمی‌شود

گروه اقتصادی: کارشناسان و مسوولان معتقدند مسکن مهر پردیس با یارانه‌های دولتی که هر از گاهی همچون مُسکِن به این پروژه تزریق می‌شود جان نخواهد گرفت و برای ایجاد حداقل‌های زندگی نیازمند ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.
پردیس با یارانه بهشت نمی‌شود
کمبود منابع دولتی باعث شده تا روند احداث خدمات زیربنایی و روبنایی در شهر جدید پردیس دچار مشکل شود. با این‌که دولت ۵۰ میلیارد تومان یارانه به این پروژه اختصاص داده که البته تنها ۱۲ میلیارد تومان آن تاکنون اختصاص پیدا کرده، مدیرعامل عمران پردیس می‌گوید که با این پول‌ها نمی‌توان پروژه پردیس را جمع کرد و این طرح نیازمند ایجاد ساز و کار قانونی برای استفاده از منابع دولتی است.دولت قبل در سال ۱۳۹۱ و در شرایطی که پردیس فاقد هرگونه زیرساخت بود، کلنگ مسکن مهر این شهر را زمین زد و وعده داد که ۱۸ ماهه ۸۲ هزار واحد را با خدمات و زیرساخت‌ها تحویل می‌دهد. با این حال حدود ۱۴ هزار واحد را آن هم به شکل نیم‌بند و عدم ارایه‌ی مطلوب سرانه‌های خدماتی افتتاح کرد. لذا حجم اصلی کار بر دوش دولت روحانی قرار گرفت. دولت یازدهم و دوازدهم خود را ملزم دانست که خانه‌ها را بدون خدمات و انشعابات تحویل ندهد که همین موضوع، افتتاحات را دچار وقفه کرد و تا کنون بیش از ۳۰ هزار واحد افتتاح نشده که البته بخشی از آنها فاقد شرایط مناسب زندگی است و ۵۲ هزار واحد باقی مانده است.

از سال ۱۳۹۲ تا کنون تورم حدود ۲۰ درصد سالیانه نیز به پروژه تحمیل شد تا این‌که در انتهای سال ۱۳۹۶ و با رشد یکباره نرخ ارز، مجددا پیمانکاران دچار تلاطم شدند و کار در بسیاری از فازها به کندی پیش می‌رود.روز ۳۱ شهریورماه ۱۳۹۷ سعید غفوری مدیرعامل شرکت عمران پردیس جای خود را به حبیب‌الله چاغروندی داد. او در اولین روزهای کاری خود دو مشکل اصلی پردیس را کمبود منابع و توپوگرافی خشن این شهر عنوان  کرد. چاغروندی گفت: در پردیس باید چند کیلومتر بروید تا به یک زمین برسید. از آن بافت سنگی با گرفتاری‌های خاص خودش عبور کنید که هزینه‌ها بسیار بالا می‌رود. همان اوایل که کلنگ پروژه زده شد مشخص بود امکان تسریع کار ندارد و این مشکل تا همین امسال ادامه پیدا کرد. با وجودی که طی چهار پنج سال گذشته تلاش‌های زیادی شده که کار جلو برود، ولی حجم پروژه‌ها خارج از توان بوده و طولانی شدن پروژه باعث شد مجددا با جهش قیمت نهاده‌ها مواجه شویم. در زمستان ۱۳۹۶ بر روی قیمت‌ها با سازنده‌ها توافق صورت گرفت و یکدفعه در سال ۱۳۹۷ قیمت نهاده‌های ساختمانی چند برابر شد و نمی‌توان پیمانکار را به حال خود رها کرد.

عزم دولت و مجلس برای جمع کردن پروژه پردیس
در هفته‌های اخیر، همزمان با تغییر وزیر راه و شهرسازی، نمایندگان مجلس و مسوولان دولتی رایزنی‌هایی برای اتمام پروژه مسکن مهر، بخصوص در شهر جدید پردیس انجام داده‌اند. حبیب‌الله طاهرخانی مدیرعامل شهرهای جدیدمی‌گوید: مناسب‌تر این بود مسوولان دولت قبل کاری را که شروع کردند تمام کنند و افتخارش را هم به نام خودشان بزنند اما زمانی که کار را به دولت دکتر روحانی سپردند ابنیه مسکن مهر ۳۵ درصد و محوطه‌سازی ۱۰ درصد پیشرفت داشت. بخش عمده زیرساخت‌ها هم اصلا آغاز نشده بود. بنابراین تکمیل پروژه نیازمند منابع عظیمی بود. نظام تامین مالی واحدهای مسکونی مشخص بود اما معلوم نبود مدرسه، درمانگاه، مسجد، کلانتری، ‌ خط انتقال آب، تصفیه خانه یا سایر خدمات بر عهده چه کسی است.

چاغروندی مدیرعامل عمران پردیس نیز، ایجاد ساز و کار قانونی برای تزریق منابع دولتی را راهکار اصلی می‌داند. او روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: بخش عمده تسهیلات و آورده مردم تمام شده و نمی‌توان دیگر روی آن چندان حساب کرد. منابعی که نیاز داریم در بخش خدمات و زیرساخت‌ها است که دولت باید آن را تامین کند. اگر ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای پردیس اختصاص یابد و مردم اطمینان پیدا کنند که دولت به عنوان متولی این بخش پای کار بیاید می توانند رضایت دهند که از محل تسهیلات، ۵ میلیون تومان کمک کنند ولی الان به هیچ وجه چنین شرایطی وجود ندارد. درخصوص رقم ۲۰۰۰ میلیارد تومان دو مشکل وجود دارد که یکی محل تامین آن و دیگری ساز و کار قانونی است. می توان از طریق تهاتر زمین ارقامی را به سازندگان بدهیم ولی مطمئنم بعد از ایجاد زیرساخت قانونی، دولت کمک خواهد کرد و پروژه پردیس را جمع می کنیم.

حق تحمیل قیمت اضافه به مردم را نداریم
چاغروندی خاطرنشان کرد: سال ۱۳۹۱ من در پرند بودم که یکدفعه با توجه به رشد نرخ ارز، جهش قیمت اتفاق افتاد. بعد از آن یک آرامش نسبی ایجاد شد که طبیعتا کارها پیش رفت. هرچند که آن تلاطم باعث شد با توجه به اینکه تامین منابع مالی از محل آورده متقاضیان است، تغییرات قیمت باعث شد که دچار مشکل شویم و استخوان لای زخم ماند. از قضا در نیمه دوم سال ۱۳۹۶ وارد یک جهش قیمت و چالش جدید شدیم که سازندگان هم دچار چالش شدند. طبیعی است که هر از چندگاهی که ما دچار تلاطم می شویم، پروژه های ما هم دچار تلاطم می شوند. اما این موضوع به مردم ارتباطی ندارد و کسی حق ندارد قیمت جدیدی را به ملت تحمیل کند. البته افزایش قیمت اتفاق افتاده ولی ما و پیمانکار حق تحمیل قیمت بالاتر را به مردم نداریم.مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس گفت: هم‌اکنون متوسط پیشرفت واحدهای مسکن مهر در کلیه فازها حدود ۸۰ درصد است و شرایط تقریبا یکسانی در فازها وجود دارد و حدود ۳۰ هزار واحد افتتاح شده است.

حدود پنج هزار واحد پردیس آماده افتتاح است
چاغروندی درخصوص افتتاحات آینده خبر داد: چهار تا پنج هزار واحد مسکن مهر در کلیه فازها قرار بود در آذرماه افتتاح شود ولی شرایط جوی و بارندگی ها این اجازه را نداد. باید شرایط پروژه ها از قبیل محوطه سازی، آسفالت و ... را بررسی کنیم و در آینده اعلام خواهیم کرد. البته کل پروژه باید تکمیل شود. از دید من پروژه اینجا ۸۲ هزار واحد است و افتتاحات موردی و مقطعی، تاثیرگذار نیست و مفهومی ندارد.مدیرعامل عمران پردیس با بیان اینکه تجمع کردن متقاضیان مسکن مهر پردیس به نفع آنها تمام نمی شود گفت: در طول این سالها بارها شاهد تجمع بوده ایم ولی هیچکدام باعث پیشرفت کار نشد؛ زیرا پیش از تجمع، خود شرکت عمران پیگیر کارهایی است که متقاضیان درخواست آن را دارند.شهر جدید پردیس در ۱۵  کیلومتری  شمال شرقی تهران قرار  دارد. افق جمعیتی که برای این شهر  در نظر گرفته شده ۴۵۰ هزار نفر است. برآورد می‌شود که در حال حاضر ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار نفر در این شهر ساکن شده‌اند و اگر بعد خانوار را ۳.۳ در نظر بگیریم با ۸۲ هزار واحد مسکن مهر تقریبا افق جمعیتی این شهر تکمیل می‌شود و بنا به گفته‌ی مدیرعامل شرکت عمران پردیس برای تعداد بیشتر از این رقم زمین وجود ندارد. درخصوص تامین آب هم تا کنون گزارشی از کمبود آب گزارش نشده اما برای ۴۵۰ هزار نفر نیاز است که وزارت نیرو تمهیدات بهتری بیاندیشد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: مسکن مهر