به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۲۳ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب : ۱۶۴۶۲۹
یک اقتصاددان:

دژپسند جلوی فرار مالیاتی ۴۰درصدی را بگیرد

گروه اقتصادی: تاکید مکرر وزیر امور اقتصادی و دارایی بر ضرورت استفاده حداکثری از ظرفیت مالیات‌ها در اقتصاد باعث شده دوباره مسائل مربوط به فرارهای مالیاتی مورد توجه قرار گیرد که در این باره یک اقتصاددان معتقد است هرچه تکیه دولت بر درآمدهای مالیاتی بیشتر باشد اقتصاد هم کمتر دستخوش تلاطمات مختلف می‌شود؛ در این میان باید جلوی فرارهای مالیاتی که حدود ۴۰ درصد است گرفته شود.
دژپسند جلوی فرار مالیاتی ۴۰درصدی را بگیرد
مقوله مالیات در اقتصاد کشور از آن دسته مباحث حساسی است که با اینکه وجودش برای کسب درآمد و بودجه‌بندی دولت اهمیت اساسی دارد، نحوه و میزان اخذ آن از واحدهای مختلف اقتصادی نیازمند در نظر گرفتن حساسیت‌هایی است.در وضعیتی که تولیدکننده ایرانی برای ادامه مسیر تولید خود باید انواع و اقسام محدودیت‌های مقرراتی، کاغذبازی‌های اداری، رقابت با نمونه‌های قاچاق روبرو است اگر اخذ مالیات هم باعث ایجاد فشاری مضاعف بر تنه نحیف تولید ملی شود می‌تواند این حوزه مهم اقتصادی را با اختلالاتی جدی مواجه کند. احتمالا به همین دلیل هم فرهاد دژپسند، وزیر جدید امور اقتصادی و دارایی، تمرکز خود را بر ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی در اقتصاد گذاشته است.پیش از آن هم سیدکامل تقوی نژاد - رئیس کل سازمان امور مالیاتی - با بیان اینکه حدود ۴۰ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور از پرداخت مالیات معاف است،گفته بود ۹۷ درصد از ضرایب مالیاتی مربوط به تولید را کاهش دادیم و در عوض ضرایب مالیاتی مربوط به واردات کالا را افزایش دادیم.

درآمدهای نفتی اتکای دولت به مالیات‌ها را کمتر کرده است
در همین باره قدرت‌اله امام‌وردی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز با اشاره به تاکیدات مکرر وزیر جدید اقتصاد بر ضرورت اخذ مالیات از پایه‌های جدید مالیاتی اظهار کرد: رژیم‌های مالیاتی در سایر کشورهای دنیا بسیار غنی‌تر از کشور ما عمل می‌کنند. به طوری که نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد است، در حالی که در کشور ما این آمار حدود هشت درصد است.او با بیان اینکه درآمدهای نفتی باعث شده اتکای دولت به مالیات‌ها کمتر شود، ادامه داد: زمانی که دولت می‌تواند از طریق درآمدهای نفتی بخش اعظم هزینه‌های خود را تامین کند، دیگر نیازی نمی‌بیند که خود را در بحث مالیات درگیر کند تا بخواهد برای خود نارضایتی ایجاد کند.امام‌وردی با تاکید بر اینکه کاهش وابستگی به نفت در گروی اتکای بیشتر به درآمدهای مالیاتی است، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم اقتصاد کشور ما به خاطر مسائلی همچون کاهش خرید نفت یا کاهش قیمت آن دستخوش تلاطماتی نشود، باید به سمت افزایش درآمدهای مالیاتی حرکت کنیم. یکی از راه‌های افزایش درآمدهای مالیاتی، افزایش پایه‌های مالیاتی و همچنین جلوگیری از فرار مالیاتی است.

حدود ۴۰ درصد فرار مالیاتی داریم
امام‌وردی میزان فرار مالیاتی را حدود ۴۰ درصد تخمین زد و گفت: این فرار مالیاتی کاملا مشخص است که از کدام نهادها صورت می‌گیرد. برخی نهادها در اقتصاد ما که نه دولتی هستند و نه عمومی، علاوه بر اینکه هیچ شفافیتی در عملکرد خود ندارند، مالیات بسیار کمی هم پرداخت می‌کنند.او با بیان اینکه دژپسند در تحقق وعده افزایش درآمد مالیاتی می‌تواند جلوی فرارهای مالیاتی را بگیرد یا پایه‌های مالیاتی جدید ایجاد کند، اظهار کرد: برخی پایه‌های مالیاتی در اقتصاد ما می‌توانند ایجاد شوند اما چون در برخی نهادها شفافیت وجود ندارد، مالیاتی هم اخذ نمی‌شود.وزیر جدید امور اقتصادی و دارایی اخیرا با تاکید بر اینکه از ظرفیت مالیات‌ها به طور کامل استفاده نمی‌کنیم، گفته که سهم مالیات در اقتصاد کشور هفت درصد است که باید آن را به ۱۰ درصد برسانیم. در چند سال اخیر بخش مالیات عملکرد خوبی داشته است اما باید راه‌های فرار و اجتناب از مالیات بسته شود. شناسایی پایه‌های جدید مالیاتی و لغو برخی معافیت‌ها موجب افزایش درآمد مالیاتی می‌شود. مالیات‌ها باید بدون فشار بر مردم و مالیات‌دهندگان افزایش پیدا کند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: فرار مالیاتی