به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۲۳ ساعت ۱۴:۳۲
کد مطلب : ۱۶۴۶۵۲
دستیار ویژه رئیس‌جمهور:

دانشجو باید در فضای امن تحصیل کند

گروه جامعه: دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: دانشجویان باید بتوانند در فضای امن و به دور از نگرانی‌هایی که هم‌اکنون حاکم است، درس‌شان را بخوانند و فعالیت اجتماعی داشته باشند.
دانشجو باید در فضای امن تحصیل کند
شهیندخت مولاوردی (دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی) در خصوص رفع چالش‌های حقوقی دانشجویان گفت: در چارچوب دیدگاه و کارکردی که رئیس جمهور و دولت دوازهم دارند، بار‌ها تکرار شده است که به دنبال فضایی امن در دانشگاه‌ها هستیم و نه فضای امنیتی. این مباحث قابل پیگیری است و تا جایی که من در جریان هستم، در دستور کار وزارت علوم قرار دارد.مولاوردی افزود: به صورت موردی این موارد به حوزه ما منعکس می‌شود و ما هم آن را پیگیری می‌کنیم، به این دلیل که رسیدگی به آن‌ها دغدغه دولت است و می‌خواهیم به آن وضعیتی برسیم که دانشجویان ما در یک فضای امن و به دور از نگرانی‌هایی که هم‌اکنون حاکم است، بتوانند درس‌شان را بخوانند و فعالیت اجتماعی داشته باشند.دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی در واکنش به اینکه چرا همه دانشجویان فضای امنی را برای بیان انتقاد در دانشگاه احساس نمی‌کنند، اظهار داشت: رسیدگی به این موارد یک برنامه مدون می‌خواهد که در دستور کار است، یعنی هم دولت، هم وزارت علوم و هم ما به جد این مساله را پیگیری می‌کنیم. بالاخره در این زمینه از ما مطالباتی دارند که باید پیگیری شود.

وی ادامه داد: هر آنچه که ما به صورت موردی منعکس کردیم به نتایج خوبی از پیگیری‌ها رسیدیم، ولی هنوز آن چارچوب کلی و آن برنامه مشخصی که بتواند این وضعیت را دگرگون کند، نداریم و امیدواریم تفاهم‌نامه‌ای که میان ما و وزارت علوم امضا شده، بتوانند در تحقق این امر کمک کنند.مولاوردی درباره چالش‌هایی که دانشجویان به خاطر اعتراض‌ها و بیان نقطه نظرات و انتقادات خود در دانشگاه با آن مواجه هستند، توضیح داد: سال‌هاست سازوکارهای مختلفی را که مورد تایید مقام معظم رهبری بوده، پیش گرفته‌ایم. گا‌ها کرسی‌های آزاداندیشی نیز فعالیت‌های خوبی انجام داده‌اند و کارهایی را پیش برده‌اند، اما هنوز انتظارمان برآورده نشده است.

وی خاطرنشان کرد: باید با کمک‌های فکری و علمی دانشگاه‌ها، اساتید و دانشجویان برای برون رفت کشور از آسیب‌های اجتماعی و بحران‌ها همکاری کرد تا با مسائلی که کشور را درگیر خود کرده، مقابله کنیم، اما این هنوز برآورده نشده است که بخشی از آن به دانشگاه و بخشی هم به اتفاقاتی که در حال رخ دادن است برمی‌گردد، زیرا این اتفاقات به نوعی سد راه می‌شود تا نتوان از ظرفیت‌های موجود بهره‌برداری کرد.او ادامه داد: یک ابتکاری که به تازگی شکل گرفته و ایده معاون اول رئیس جمهور هم بوده است؛ مراکز بررسی‌های علمی و فکری در دانشگاه‌ها برای سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی عمومی در مباحث استراتژیک و راهبردی است تا کمک کنند حساسیت‌ها کمتر و آن انتظاری که داریم، برآورده شود.دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی در خصوص مشکلات صنفی دانشجویان از جمله انتقاد از وضعیت خوابگاه‌ها، کیفیت غذاهای دانشگاه و... گفت: این مشکلات همیشه بوده است. سازوکار جدید رابطین حقوق شهروندی در دانشگاه‌ها می‌توانند، حل مشکلات را تسریع کند. بالاخره در این شرایط باید به هر وسیله‌ای که می‌توانیم متوسل شویم تا بتوانیم به نتایج مطلوب دست یابیم.
مرجع : ایلنا
برچسب ها: دانشجویان