به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۲۶ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب : ۱۶۴۸۱۵

تعاریف کیلوگرم، آمپر، کلوین و مول تغییر کرد

گروه علم و فناوری: دانشمندان "کنفرانس عمومی اوزان و مقیاس‌ها" به تغییر تعریف چهار کمیت رای دادند و این تغییر از سال آینده در جهان علم اعمال خواهد شد.
تعاریف کیلوگرم، آمپر، کلوین و مول تغییر کرد
امروزه دانشمندان به تغییر تعریف کیلوگرم و همچنین سه واحد دیگر اندازه‌گیری یعنی آمپر، کلوین و مول رای دادند و آن را تصویب کردند.این رای‌گیری در کنفرانس عمومی اوزان و مقیاس‌ها(General Conference on Weights and Measures) در ورسای فرانسه برگزار شد و تعاریف جدید بر پایه آنچه ما آنها را پایه‌های اصولی طبیعت می‌نامیم، اعمال می‌شود.دانشمندان اداره بین‌المللی اوزان و مقیاس‌ها می‌گویند تعاریف جدید، دقیق‌تر هستند. به عنوان مثال، کیلوگرم توسط یک وزنه به شکل یک استوانه فلزی که به عنوان "Le Grand K" شناخته می‌شود و در پاریس نگهداری می‌شود، تعریف شده است.اداره بین‌المللی اوزان و مقیاس‌ها(International Bureau of Weights and Measures) یکی از سه سازمانی است که برای نگهداری از سیستم استاندارد بین‌المللی یکاها (SI پایه‌گذاری شده است. این سازمان که معمولا با اختصار فرانسوی آن، BIPM، شناخته می‌شود، در سال 1875 و پس از امضای "پیمان متر" ایجاد شد.

تعریف‌های جدید، چندی است که مورد بحث هستند. "تری کویین"، مدیر بازنشسته BIPM سال گذشته گفته بود: این شاید مهم‌ترین تصمیمی است که BIPM در 100 سال اخیر می‌گیرد. ممکن است حرفم کمی اغراق‌آمیز باشد، اما حداقل از سال 1960، هنگامی که سیستم بین المللی یکاها را تصویب کردند، این مهم‌ترین تصمیم است.وی افزود: اگرچه این تغییرات لزوما در زندگی روزمره شما منعکس نمی‌شوند، اما به دانشمندان کمک خواهد کرد تا اندازه‌گیری‌های دقیق‌تری داشته باشند.در حال حاضر کیلوگرم توسط "ثابت پلانک" تعریف می‌شود، در حالی که آمپر، کلوین و مول به ترتیب با "ثابت بولتزمن" و "ثابت آووگادرو" گره خورده‌اند.ثابت پلانک، یک ثابت طبیعی در فیزیک است که بیان کننده اندازه کوچکترین واحد انتقال انرژی و از مفاهیم اساسی در مکانیک کوانتومی است. این ثابت به اسم ماکس پلانک فیزیک‌دان آلمانی نامیده شده است که در سال ۱۹۰۰ میلادی آن را کشف کرد.

این ثابت در فیزیک با h نشان داده می‌شود.ثابت بولتزمن  یا  kBکه به افتخار لودویگ بولتزمن نام‌گذاری شده است ، یک ثابت فیزیکی است که انرژی جنبشی(کینتیکی) ذرات گاز ایده‌آل را به دمای گاز ایده‌آل مرتبط می‌کند. ثابت بولتزمن از تقسیم ثابت جهانی گازها (R) بر عدد آووگادرو (NA) به دست می‌آید.عدد آووگادرو  یاثابت آووگادرو، به اسم شیمی‌دان ایتالیایی آمادئو آووگادرو، بر طبق تعریف به تعداد اتم‌های ۱۲ گرم کربن، با ایزوتوپ ۱۲C  گفته می‌شود. این مقدار مساوی است با تعداد اتم‌ها یا مولکول‌ها در یک مقدار ماده که یک مول از آن ماده را تشکیل می‌دهند.تعاریف جدید از تاریخ 20 مه 2019 اعمال خواهند شد.
مرجع : ایسنا