به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۲۶ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب : ۱۶۴۸۲۲

سقوط قیمت نفت شدت گرفت

گروه اقتصادی: قیمت نفت روز جمعه تحت تاثیر انتظارات بازار برای کاهش تولید اوپک، معاملات پرنوسانی را پشت سرگذاشت و نهایتا برای ششمین هفته متوالی کاهش پیدا کرد.
سقوط قیمت نفت شدت گرفت
صحبت کاهش تولید در میان تولیدکنندگان بزرگ نفت از قیمت‌ها اندکی حمایت کرد، اما رشد چشمگیر سطح ذخایر نفت به خصوص جدیدترین آمار تولید آمریکا، باعث شد قیمت‌ها برای کل هفته کاهش پیدا کنند. شواهدی از ضعیف شدن رشد اقتصاد جهانی و تصمیم دولت ترامپ برای اعطای معافیت از تحریم‌ها  به مشتریان نفتی بزرگ ایران، به فشارهای کاهشی بر قیمت‌های نفت افزود. پیش از اعلام معافیت‌ها، انتظار می‌رفت صادرات نفت ایران صفر شود.بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در دسامبر تغییر چندانی نداشت و در ۵۶.۴۶ دلار در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۶.۲ درصد کاهش ثبت کرد.فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد بازار در گروه "پرایس فیوچرز" به مارکت واچ گفت: ازسرگیری صادرات نفت منطقه کرکوک عراق در روز جمعه، به کاهش قیمت‌های نفت منجر شد. صادرات از این منطقه از زمان به دست گرفتن کنترل آن از سوی نیروهای دولت فدرال در سال گذشته، متوقف شده بود.بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژانویه با ۱۴ سنت یا ۰.۲ درصد افزایش، در ۶۶.۷۶ دلار در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته حدود ۴.۹ درصد کاهش نشان داد.

نگرانی‌های عرضه همچنان عامل اصلی تاثیرگذار بر معاملات نفت است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد ذخایر نفت این کشور در هفته منتهی به نهم نوامبر، ۱۰.۳ میلیون بشکه افزایش یافته که هشتمین افزایش هفتگی متوالی بوده است.ذخایر نفت در کاشینگ اوکلاهاما که هاب تحویل معاملات نفت نایمکس است، هفته گذشته شاهد یک رشد چشمگیر دیگر بود و همزمان تولید نفت آمریکا به رکورد بالای جدیدی صعود کرد.تحلیلگران کومرس بانک در یادداشتی نوشتند: واکنش قیمت به آمار ذخایر آمریکا نشان می‌دهد که اخبار منفی تا حدود زیادی تاثیر خود را گذاشته‌اند و ذخایر نفت آمریکا برای هشتمین ماه متوالی افزایش یافته و در طول این مدت ۴۸ میلیون تن به میزان ذخایر افزوده شده است. این امر نیاز به کاهش تولید اوپک را منعکس می‌کند.

طبق گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی، آمریکا، روسیه و عربستان سعودی همگی تولیدکنندگان بزرگی هستند که با ظرفیت حداکثری تولید می‌کنند و باعث شده‌اند عرضه جهانی به میزان قابل توجهی از تقاضا پیشی بگیرد.با این حال کاهش قیمت موجب شده اوپک و متحدانش شامل روسیه هفته گذشته اعلام کنند ممکن است به یک کاهش تولید مشترک مبادرت کنند. چنین اقدامی درست چند ماه پس از تصمیم این گروه برای افزایش تولید صورت می‌گیرد.استفن اینس، مدیر معاملات منطقه آسیا اقیانوسیه در شرکت OANDA در این باره گفت: سعودی‌ها نمی‌توانند از معافیت ترامپ برای تحریم‌های ایران خرسند باشند و پیشنهاد کرده‌اند اوپک تولیدش را ۱.۴ میلیون بشکه در روز کاهش دهد که این اقدام ممکن است ترامپ را عصبانی کند. فعلا پیشنهاد کاهش تولید از شدت ریسک نزولی نفت که از افزایش ذخایر آمریکا شوکه شده، کاسته است.در این بین، شرکت خدمات انرژی "بیکرهیوز" اعلام کرد شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا هفته گذشته برای دومین هفته متوالی افزایش پیدا کرده و با ۲ حلقه افزایش، به ۸۸۸ حلقه رسیده است.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: بازار نفت