به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۲۶ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب : ۱۶۴۸۵۱

گزارشي درباره فیلم‌های سیاه حادثه شوشتر

گروه جامعه: روزنامه ایران نوشت: میلیون‌ها بیننده ناگهان در شبکه‌های مجازی با چهره جنون‌آمیز مرد غول‌آسایی روبه‌رو شدند که در صحنه‌هایی هولناک پسربچه‌هایی را در چنگ خود اسیر کرده بود و اعمال وحشیانه‌اش با این کودکان چنان هراسناک و تکان‌دهنده بود که بسیاری از اعضای خانواده‌ها از جمله زنان و دختران تاب تماشای چنین صحنه‌های شنیعی را نداشتند.
 
در پیگیری ماجرا روشن شد سه مرد در شوشتر پسربچه‌ها را می‌ربودند و هنگام تعرض به آنها از صحنه‌های این جنایت سیاه فیلمبرداری می‌کردند. چهارشنبه گذشته بود که تصویر و فیلم‌های این صحنه‌های تکان‌دهنده از شبکه‌های مجازی پخش شد. صحنه‌ها نشان می‌داد که مرد تنومندی مغرور از وحشیگری‌اش پسربچه‌ای را به چنگ آورده و چشم به دوربین فیلمبرداری دارد. فیلم‌ها و تصاویر مربوط به این جنایت در عرض چند لحظه فضای مجازی را پر کرد و صحنه‌هایی که اعضای خانواده‌ها را تکان می‌داد. با انتشار این صحنه‌های فجیع اعلام شد که مرد جنایتکار به‌نام احمد تن‌تن و دوستانش با اجرای نقشه‌های سیاهشان، از پسران نوجوان عکس و فیلم می‌گرفتند و برای خانواده‌های کودکان می‌فرستادند و بعد والدین آنها را تهدید می‌کردند که اگر شکایتی صورت گیرد این فیلم‌ها منتشر می‌شود و از آنها انتقام گرفته خواهد شد. ترس و وحشت ساکنان محلات فقیرنشین شوشتر هم باعث شده بود تا از شکایت خود دست بکشند. آنها هراس داشتند که اگر از احمد تن‌تن و همدستانش شکایت کنند او که مردی تبهکار و سابقه‌دار است و توانسته با تأیید مشکل روانی‌اش از زندان آزاد شود دوباره به سراغ قربانیان این جنایت سیاه برود. سرانجام انتشار تصاویر هولناک و تکان‌دهنده این تبهکار با سابقه سبب شد که راز جنایت سیاه او و همدستانش برملا شود و پلیس بلافاصله وارد عمل شد و با تلاش کارآگاهان پلیس فتا پس‌از 6 ساعت جست‌وجو عاملان جنایت دستگیر شدند.

اما این پایان ماجرا نبود، چرا که بعداز دستگیری این سه متهم، افرادی هم در شبکه‌های مجازی اقدام به باز نشر این تصاویر کردند. پس از گذشت یک هفته از این ماجرا و بازداشت متهمان، برخی افراد اقدام به انتشار تصاویر اعمال منافی عفت این افراد کرده‌اند که در این زمینه پلیس فتا هشدار داد با عاملان انتشار این تصاویر در شبکه‌های اجتماعی برخورد قانونی خواهد شد. حسین پنبه‌دانه‌پور، فرماندار شوشتر درباره انتشار فیلم‌های تجاوز یک مجرم سابقه‌دار در این شهر به چند کودک و نوجوان به ایرنا گفت: زمانی که این فیلم‌ها منتشرشد، هم توزیع‌کننده، هم فیلمبردار و هم مرد تبهکار متجاوز بازداشت شدند و در حال حاضر متهمان در اختیار مقام قضایی قرار گرفته‌اند.

تکذیب تهدید خانواده قربانیان
فرماندار شوشتر گفت: برخی رسانه‌های خارجی مدعی شده‌اند، خانواده‌های کودکان تهدید شده‌اند اما چنین چیزی اصلاً صحت ندارد و دادستان از خانواده‌های این کودکان خواسته‌است، شکایت خود را در مراجع قضایی مطرح کنند که در حال حاضر شکایات‌شان را مطرح کرده‌اند تا به اعمال قانون از سوی قوه قضائیه کمک کنند.وی ادامه داد: ان‌شاءالله قوه قضائیه با اشد مجازات با متهمان برخورد خواهد کرد. ما با جدیت در شورای تأمین پیگیر این ماجرا هستیم، چرا که آبروی شهرستان و استان را به‌مخاطره انداخته‌اند.

پنبه‌دانه‌پور در پاسخ به اینکه چرا این فرد متجاوز با وجود سابقه و حکم سنگینی که دریافت کرده، از زندان آزاد شده و به حال خود رهایش کرده‌بودند،تصریح کرد: البته این موضوع را مسئولان قوه قضائیه با توجه به قانون باید پاسخ دهند اما براساس پیگیری‌هایی که انجام داده‌ام، گفتند این فرد بیماری روانی دارد و طبعاً به‌دلیل تأیید این موضوع آزاد شده است. باید این را در نظر بگیریم که ما در کشور قانون داریم و چیزی فراتر از قانون وجود ندارد و حتماً دوستان‌ما در قوه قضائیه براساس قانون عمل کرده‌اند.دادستان شهرستان شوشتر نیز در تشریح جزئیات جنایات‌ این مرد گفت: در پی انتشار فیلم در فضای مجازی و اطلاع دادستانی از موضوع، فوراً و قبل از شکایت شاکی‌خصوصی دستگاه قضا به موضوع ورود کرد و این فرد دستگیر و با قرار بازداشت موقت، روانه زندان شد.

دادستان شوشتر افزود: تحقیقات تکمیلی در حال انجام است و در مجموع سه نفر در رابطه با این پرونده دستگیر شده‌اند که دو نفرشان به عمل شنیع اقدام می‌کردند و یک نفر هم از آنها هنگام اعمال شنیع فیلمبرداری می‌کرد.موسوی با تأکید بر رسیدگی سریع به این پرونده با توجه به حساسیت موضوع، گفت: برخی از خانواده‌های این نوجوانان در دادسرا حضور یافته‌اند و تاکنون دو خانواده، به طرح شکایت اقدام کرده‌اند.

گشت فضای مجازی
انتشار فیلم‌های مستهجن در فضای مجازی از سوی افراد این ماجرا بی‌شک جرم محسوب می‌شود و پلیس با انتشاردهندگان فیلم‌ها برخورد می‌کند. سرهنگ تورج کاظمی، رئیس پلیس فتای تهران‌بزرگ در این رابطه به خبرنگار «ایران» گفت: قسمتی در پلیس فتا هست که کارشناسان به‌رصد و پایش فضای مجازی می‌پردازند که گشت اینترنتی نام دارد. همکارانم با گشت‌زنی در فضای مجازی هرگونه تخلف یا مورد سوئی را که پیدا کنند ضمن جست‌وجو به شناسایی عاملان نشر و حتی بازنشر دهنده‌ها می‌پردازند و برخورد با این گروه‌ها و افراد انجام می‌گیرد. به‌هرحال کسانی که پس‌از دریافت و مشاهده یک فیلم یا تصویر مستهجن اقدام به انتشار می‌کنند و به اصطلاح آن را بازنشر می‌دهند نیز شناسایی می‌شوند. بعد از شناسایی این موضوع به مراجع قضایی گزارش می‌شود و اگر از سوی مراجع قضایی این اعمال مجرمانه تشخیص داده شود، دستور برخورد با متهمان صادر می‌شود.

کاظمی می‌گوید: فضای مجازی بسیار گسترده است و با اینکه پلیس فتا مدام در حال رصد این فضا است اما گسترده بودن آن باعث می‌شود که بعضی از موارد از دید ما مخفی بماند. این موضوع برای تمامی کشورها و حتی تخصصی‌ترین پلیس‌های فضای مجازی هم صدق می‌کند. برخی از خانواده‌ها هم از این گله داشتند که چرا به محض انتشار صحنه‌های فیلمبرداری شده در شبکه‌های مجازی پلیس فتا وارد عمل نشده و به شبکه‌های ماهواره‌ای خارج و تلویزیون‌های بیگانه فرصت داده شده صحنه‌های مستهجن تعرض به کودکان را پخش کنند. به‌گفته خانواده‌ها، پلیس فتا می‌باید به‌محض انتشار چنین فیلم‌هایی وارد عمل می‌شد و بسرعت به حذف این صحنه‌های غیر اخلاقی می‌پرداخت.

رهایی مبتلایان به جنون در شهر
به تأیید مسئولان قضایی و پلیس عامل اصلی این جنایت سیاه که پس از ربودن کودکان به آنها به طور وحشیانه‌ای تعرض می‌کرد، مرد جنایتکاری است که مدت‌ها پیش به‌جرم ارتکاب جنایاتی محاکمه شده و پس از محکومیت روانه زندان شده بود اما پزشکان قانونی پس از معاینه این مرد تشخیص داده‌اند وی مبتلا به بیماری روانی است و مسئولان نیز برای جلوگیری از خطراتی که این مرد در زندان برای سایر زندانیان پیش می‌آورد او را از مجازات معاف کرده‌اند و به این ترتیب آزادانه در جامعه‌ رها شده است.آیا حضورش در جامعه و در میان شهروندان چند میلیونی، خطرناک نخواهد بود. تأکید خانواده‌ها بر این نکته است که باید این‌گونه بیماران خطرناک در بیمارستان‌های روانی تحت نظر قرار گیرند نه اینکه همچون خطری متحرک جان مردم شهر را تهدید کنند.