به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۲۶ ساعت ۱۶:۲۹
کد مطلب : ۱۶۴۸۶۵

تقویت ضربان‌سازها با پنبه!

گروه علم و فناوری: محققان کره‌ای و آمریکایی به دنبال تقویت دو برابری ضربان‌سازها با استفاده از سلول زیست‌سوختی پنبه هستند.
تقویت ضربان‌سازها با پنبه!
محققان دانشگاه جورجیای آمریکا و دانشگاه کره راهی برای تامین قدرت دستگاههای پزشکی با قابلیت ایمپلنت مانند ضربان‌ساز یافته‌اند.آنها یک سلول سوختی جدید ساخته شده از فیبر پنبه ابداع کرده‌اند. این سلول زیست‌سوختی با استفاده از گلوکز می‌تواند قدرت دو برابری را برای دستگاههای معمول ارائه دهد.محققان توانستند نانوذرات طلا را بر روی فیبر پنبه قرار دهند. این فرآیند منجر به تولید الکترودهای فوق رسانا می‌شود که به بهبود کارایی سلول سوختی کمک می‌کند. همچنین امکان اتصال آنزیم مورد استفاده برای اکسیداسیون یا ترکیب شیمیایی گلوکز با الکترود را فراهم می‌کند.با انجام این کار، سلول سوختی با تبدیل انرژی شیمیایی از گلوکز موجود در بدن به انرژی الکتریکی، قادر به تولید یک منبع انرژی پایدار و مداوم مورد نیاز برای تامین قدرت یک دستگاه پزشکی است.

سلول زیست‌سوختی اولین چیزی نیست که از گلوکز استفاده می‌کند، بلکه نوآوری اصلی این مطالعه در استفاده از پنبه است.پنبه متخلخل‌تر از فیبر نایلونی است که به طور معمول استفاده می‌شود و این منافذ کمک می‌کنند تا رسانایی الکترود بهبود بخشیده شود و حمایت بیشتری از دستگاه‌های الکتروشیمیایی صورت بگیرد.محققان معتقدند که فیبر پنبه همچنین ممکن است سازگاری بیولوژیکی دستگاه‌هایی که در داخل بدن عمل می‌کنند را بهبود بخشد.اگر محققان قادر به استفاده از یافته‌های در عمل باشند، می‌توانند عمر دستگاه‌های پزشکی قابل ایمپلنت را تا حد زیادی گسترش دهند. این امر می‌تواند افرادی را که از دستگاه‌هایی نظیر ضربان‌ساز یا حسگرهای پزشکی استفاده می‌کنند، از انجام عمل جراحی تنها برای جایگزینی یک باتری ساده، نجات دهد.همچنین امکاناتی جدید برای دستگاه‌های ایمپلنت موقت فراهم می‌کند. این سلول زیست‌سوختی می‌تواند این دستگاه‌ها را از وجود باتری بی‌نیاز کند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: پنبه