به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۲۶ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب : ۱۶۴۸۶۶

علت نوسانات غیرمنتظره در بورس چیست؟

گروه اقتصادی: درپی ریزش سهام در بورس تهران، یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در وضعیت فعلی اقتصاد یک بهانه کوچک کافی است که فعالان بازار سرمایه رویکردی جدید در پیش گیرند. درصورتیکه باید فضای سرمایه‌گذاری را برای همه سرمایه‌گذاران امن کرد که آنها با دغدغه‌های غیرمعمول روبرو نباشند.
علت نوسانات غیرمنتظره در بورس چیست؟
فردین آقابزرگی درباره علتنوسانات غیرقابل منتظره قیمت‌ها در بورس اوراق بهادار تهران، اظهار کرد: مجموعه دلایلی برای نوسان قیمت‌ها در بورس و فرابورس ایران وجود دارد. در روزهای اخیر فعالان بازار سرمایه منتظر عرضه اولیه یک شرکت جدید بودند. بخشی از هیجان‌ سرمایه‌گذاران ناشی از این عرضه بود. چراکه عده‌ای برای خرید عرضه اولیه اقدام به فروش بخشی از پرتفوی خود کردند تا برای خرید عرضه جدید، نقدینگی داشته باشند.وی ادامه داد: از طرفی باید بدانیم وضعیت خاص اقتصادی امروز به گونه‌ای است که حتی یک بهانه کوچک می‌تواند وضعیت بازار سهام را رو به پایین یا رو به بالا متحول کند. به عنوان نمونه کل ارزش عرضه اولیه اخیر فرابورس حداکثر ۴۰۰ میلیارد تومان بود و به هر نفر حداکثر در حد سه میلیون تومان سهم می‌رسید، در نتیجه این مبلغ آنچنان مبلغی نبود که بخواهد بازار را ملتهب کند اما بهانه‌ای شد که روند بازار به سمت پایین هدایت شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به خروج یک جانبه آمریکا از برجام گفت: تاخیر بیش از حد در ارتباطات ما در عرصه اقتصاد جهانی بابت خنثی کردن تحریم‌ها، یکی از عوامل کاهشی شدن بازار سرمایه است. پیشنهادهایی که اروپا به ما داده متاسفانه تا این لحظه نه تنها عملی نشده بلکه بلاتکلیف است.آقابزرگی افزود: از طرفی هم‌پیمانان و شرکای تجاری اصلی ما از جمله عراق، روسیه، چین، افغانستان و حتی به نوعی اروپایی‌ها، خواسته یا ناخواسته در راستای تحریم‌ها حرکت می‌کنند. ایجاد صندوقی بر این اساس که ما نفت بدهیم و به جایش کالاهای تعریف شده‌ای مثل غذا یا دارو به ما بدهند، خود یکی از عوامل مهم در ایجاد وضعیت اقتصادی کنونی است که بورس را هم تحت تاثیر خود قرار داده است.وی ادامه داد: اعلام مواضع مسئولان و ناظران بازار سرمایه مبنی بر اشباع شدن بخش عمده‌ای از قیمت‌های سهام خود این نتیجه ضمنی را به سرمایه‌گذاران می‌رساند که شاخص در سطح موجود حداکثر بوده و از این نقطه بالاتر نخواهد رفت.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین با اشاره به برخی از تحولات درباره بازار ارز و سکه گفت: یکی از عوامل وضعیت نامناسب موجود اثرگذاری سیاست‌های نامناسب اقتصادی و تصمیم‌گیری‌های غیرمتعارف درباره سرمایه‌گذاران است.مسئولان باید بدانند که تصمیم‌گیری آنها درباره عده‌ای از سرمایه‌گذاران بازتاب زیادی در بین کل سرمایه‌گذاران خواهد داشت.تعریف محدوده فعالیت سرمایه‌گذاران به نحوی که بعد از عملیات سرمایه‌گذاری، آن سرمایه‌گذاری، نابه‌سامانی اقتصادی تلقی نشود، بسیار مهم است. باید چارچوبی تعیین شود که سرمایه‌گذاران در محیطی امن سرمایه‌گذاری کنند.در چند روز کاری اخیر، معامله‌گران بازار سرمایه ایران شاهد اصلاح قیمت سهم‌ها بوده‌اند، این در حالی است که در نیمه اول سال ۱۳۹۷ قیمت سهم‌ها با افزایش فزاینده‌ای روبرو بود.کارشناسان معتقدند روند حرکت قیمت سهام و در نتیجه افزایش نماگر اصلی بازار در شش ماهه اول سال جاری به علت افزایش نرخ دلار بوده است.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: بازار بورس سهام