به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۲۶ ساعت ۱۷:۰۴
کد مطلب : ۱۶۴۸۷۷

توضیحات دادستان درباره اعدام «مظلومین»

گروه سیاسی: دادستان تهران به شبهات مطرح شده درباره اعدام وحید مظلومین و اتهام او واکنش نشان داد.
توضیحات دادستان درباره اعدام «مظلومین»
عباس جعفری‌دولت‌آبادی در حاشیه نشست با مسئولان امور مالیاتی در ابطه با شبهات مطرح شده نسبت به اجرای حکم وحید مظلومین و محمداسماعیل قاسمی، گفت: این واکنش‌ها در دو بخش قابل بررسی است، در بخش معاندین و رسانه‌های خارج از کشور، انتظار اینکه مخالفت کنند امری طبیعی بود؛ اما در داخل کشور نیز برخی مطالبی منتشر شد. وی در واکنش به این ادعا که اجرای این حکم در مورد افراد اصلی نبوده است، گفت: وحید مظلومین و محمد اسماعیل قاسمی سابقه دستگیری داشتند، در سال ۹۰ که ایشان تبرئه شد از کوتاهی دستگاه قضایی نبود بلکه قوه قضاییه در تمام مراحل پرونده را پیگیری می‌کرد، ولی به لحاظ مشکلاتی که در رسیدگی در دادگاه رخ داد این متهم تبرئه شد.

دادستان تهران با بیان اینکه عده‌ای مدعی شدند که اجرای حکم اعدام مظلومین به دلیل اقداماتش در سال ۷۰ بوده است، گفت: اعدام ایشان به دلیل سال ۷۰ نیست و این فرد در آن سال تبرئه شده است. جعفری دولت آبادی در رابطه با ادعای اینکه خرید و فروش سکه جرم نیست، خاطرنشان کرد: اتهام وحید مظلومین اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق بهم ریختن اوضاع بازار پولی و بانکی کشور، حجم وسیع مبادلات پولی و گردش پولی کلان بوده است و اینکه عنوان می‌شود به دلیل خرید و فروش سکه اعدام شده‎اند، حرف بی پایه‌ای است. وی گفت: ادعا شده که متهمان اصلی تعقیب نشدند درحالی که این افراد از متهمان اصلی بودهاند و هیچ مغایرتی ندارد. در مورد سایر افراد هم در بخش دولتی و هم در بخش غیردولتی پرونده تشکیل دادهایم، بنابراین اینکه عدهای با انتشار برخی اخبار مدعی شدهاند که این افراد عوامل اصلی نیستند، درست نیست.

جعفری دولت آبادی ادعای عدم نمایش اجرای حکم را مضحک خواند و گفت: ۲ نفر از معاونان دادستان تهران در مراسم اجرای حکم حضور داشتند، عده‌ای در آنجا شاهد بودند و فیلمبرداری شده، جنازه‌ها تحویل گردیده، فیلم آن نیز در اختیار صدا و سیما قرار گرفته و صدا و سیما در پخش اینگونه گزارش‌ها سیاست‌های روشنی دارد و اینکه عده‌ای مدعی هستند که حکم اجرا نشده ادعای مضحکی است. وی با قدردانی از زحمات پلیس در این پرونده تصریح کرد: پلیس در بخش تکمیلی این پرونده زحمات زیادی کشید وظیفه خود میدانم از زحمات سردار رحیمی رییس پلیس تهران بزرگ و سردار لطفی رئیس آگاهی تهران بزرگ و همکارانشان در پلیس آگاهی تهران بزرگ تشکر کنم. دادستان تهران افزود: وقتی شعب ویژه را تشکیل دادیم تاکید کردیم که سه عنصر دقت، سرعت و قاطعیت مورد توجه قرار خواهد گرفت حال امروز که حکم را اجرا کردیم از زود اجرا شدن آن گله می‌کنند.

وی با اشاره به کارنامه دستگاه قضا در رابطه با رسیدگی به پرونده اخلالگران اقتصادی اخیر گفت: فقط ظرف سه ماه گذشته، ۱۵۰۰ نفر احضار شده، ۶۹ کیفرخواست صادر گردیده و حداقل ۱۵۰ نفر حداقل بازداشت و ۴۸ مورد حکم نیز اجرا شده است. البته پرونده‌های دیگری در دستور کار و در حال تکمیل شده است و به محض تکمیل شدن اعلام می‌کنیم. دادستان تهران با اشاره به صدور ۶ کیفرخواست در حوزه صرافان و ارز طی هفته گذشته و ارسال آن‌ها به دادگاه، افزود: این اقدامات بزرگی است که صورت گرفته، ولی به دلیل محدودیت وقت در بیان این موارد، مردم فکر می‌کنند کارهای کمی صورت گرفته است. امروز سه عنصر سرعت، دقت و قاطعیت اساس قوه قضاییه در مبارزه با فساد را تشکیل می‌دهد؛ و هر حکمی که صادر شود در غیر از اعدام، قطعی است و اجرا می‌شود و در اعدام نیز پس از تایید دیوان عالی قابل اجرا خواهد بود.