به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۳:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۲۸ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب : ۱۶۵۰۰۱
در حاشیه درگیری‌های کادرفنی تیم ملی با رسانه‌ها

پرتغالی‌ها عذرخواهی نمی‌کنند!

گروه ورزشی: در حالی که همه منتظر عذرخواهی دستیار کارلوس کی‌روش از اصحاب رسانه بودند اما سرمربی تیم‌ملی با آوردن عذر بدتر از گناه، سعی در توجیه رفتار ناشایست دستیارش دارد.
پرتغالی‌ها عذرخواهی نمی‌کنند!
استارت ناامید کننده پرتغال در یورو ۲۰۱۶ با بازی مقابل ایسلند و اتریش باعث شد این تیم به باد انتقادات رسانه‌های پرتغالی گرفته شود که در این میان بیشترین فشار روی رونالدو، فوق ستاره‌ و کاپیتان این تیم بود. همین انتقادات باعث شد تا در آستانه آخرین دیدار پرتغال در مرحله گروهی مقابل مجارستان، رونالدو مقابل خبرنگاری که از او درباره این دیدار سوال کرد از کوره دربرود و میکروفون این خبرنگار را به دریاچه پرتاب کند. حرکت ناشایست رونالدو در همان برهه زمانی انتقادات زیادی را به همراه داشت اما فوق ستاره پرتغالی هیچ‌وقت از این خبرنگار عذرخواهی نکرد.بیش از دو سال از آن ماجرا می‌گذرد و نه در جام‌ملت‌های اروپا بلکه در آستانه جام‌ملت‌های آسیا یک پرتغالی دیگر حاشیه‌ساز شد. ماجرا از جایی شروع شد که یکی از مشاوران رسانه‌ای فیفا ادعا کرد که لوپز، مربی دروازه‌بانان تیم‌ملی پس از شکست پرسپولیس مقابل کاشیما در ورزشگاه آزادی خوشحالی کرده است. این ادعا باعث ناراحتی هواداران پرسپولیس از دستیار کارلوس کی‌روش شد تا این که در بازی دوستانه تیم‌ملی با ترینیداد و توباگو یک خبرنگار درباره صحت و سقم این ادعا چندین بار از لوپز سوال پرسید که در نهایت باعث حمله اوسیانو کروز، دیگر دستیار کی‌روش به این خبرنگار شد.

از موضوع غیرحرفه‌ای بودن کار خبرنگار به خاطر طرح سوال از دستیار کی‌روش در محلی غیر از محل میکسدزون ورزشگاه که بگذریم - این اقدام در بازی‌های بین‌المللی باعث باطل شدن آی‌دی‌ کارت خبرنگار می‌شود - به عکس‌العمل کروز می‌رسیم که در قامت یک مامور برقراری نظم برآمد و به این خبرنگار حمله کرده است.کی‌روش درباره این اتفاق می‌گوید: "لوپز زمانی که پشت دروازه حضور داشت، سه بار عذرخواهی کرد و گفت که نمی‌خواهد صحبت کند اما خبرنگار پس از بازی به منطقه ممنوعه وارد می‌شود و شروع به فیلم گرفتن می‌کند تا شرایط اشتباهی را به مردم نشان دهد. چرا اصرار دارید که داستان را برگردانید؟ اوسیانو کاپیتان پرتغال بوده و سابقه زیادی در فوتبال دارد. او رفتار پاکی در این مدت داشته است. چند ماه پیش در فدراسیون یک صحبت نژادپرستانه علیه او انجام شد به خاطر این که او پرتغالی است. به خاطر این که به احترام اعتقاد دارم تمام مسائل را به کمیته انضباطی و اخلاق واگذار کردم."سرمربی تیم‌ملی در صحبت‌هایش عذر بدتر از گناه می‌آورد و از اقدام غیرحرفه‌ای خبرنگار برای درست نشان دادن واکنش اشتباه اوسیانو کروز استفاده می‌کند، در حالی که هر حرکت اشتباهی که رخ داده باشد، اوسیانو حق حمله به خبرنگار را نداشته است. اگر ورود به منطقه ممنوعه اشتباه است پس چطور کی‌روش در رختکن با خبرنگار ترینیداد و توباگو مصاحبه می‌کند؟ قانون باید برای همه یکسان باشد.

با این اوصاف اوسیانو کروز هیچ راه گریزی ندارد و باید از اصحاب رسانه به خاطر رفتارش عذرخواهی کند نه این که با پنهان شدن پشت کی‌روش از این کار طفره برود. البته به نظر می‌رسد جزو رسوم کاپیتان‌های پرتغال است که مقابل کارهای نادرست‌شان پاسخگو نباشند و تن به عذرخواهی ندهند.در این میان نباید از نقش فدراسیون فوتبال و بخش رسانه‌ای تیم‌ملی چشم‌پوشی کرد. اگر بخش رسانه‌ای تیم‌ملی بلافاصله پس از طرح شایعه خوشحالی لوپز درباره این موضوع توضیح می‌داد و آن را به بعد از بازی ترینیداد و درگیری کروز و خبرنگار موکول نمی‌کرد، شاید هیچ‌کدام از این اتفاقات رخ نمی‌داد. نکته جالب این است که در توضیح بخش رسانه‌ای تیم‌ملی هم عذر بدتر از گناه آورده شده و سعی شده اقدام ناشایست کروز توجیه شود.در پایان، کادرفنی علاقه‌مند به فیلم تیم‌ملی، که قبل از بازی‌های این تیم در جام‌جهانی روسیه برای بازیکنان فیلم‌های انگیزشی پخش می‌کردند را به یکی از دیالوگ‌های معروف فیلم ۲۱ ارجاع می‌دهیم؛ "تنها چیزی که از بازنده بودن هم بدتره، اینه که آدم اشتباهش رو قبول نکنه."
مرجع : ایسنا