به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۲۸ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب : ۱۶۵۰۱۱
حسین علیزاده:

سازهای ابداعی، کار فرمایشی نیست

گروه فرهنگ و هنر: حسین علیزاده،نوازنده و آهنگساز پیشکسوت موسیقی ایران در حاشیه بازدید روز پایانی نمایشگاه «سازخانه» که به همت خانه موسیقی ایران در خانه هنرمندان برگزار شده بود، در گفت‌وگویی خاطرنشان کرد: در ابتدا به همه دست‌اندرکاران این مجموعه خسته نباشید می‌گویم چون می‌دانم گردهم آمدن این تعداد سازنده ساز کار بسیار دشواری است.
سازهای ابداعی، کار فرمایشی نیست
او ادامه داد: چیزی که خیلی آدم را شاد می‌کند این است که هم در زمینه نواختن موسیقی و در دیگر رشته‌های دیگر موسیقی نه تنها در تهران بلکه در شهرستان‌های مختلف هم فعالیت‌های خوبی انجام می‌شود. در این نمایشگاه که مربوط به ساز است، اغلب دوستان از شهرهای دیگر آمده‌اند و حتی نوع ساز هم محدودیت ندارد.مثلا کسی از شهر رشت آمده و ساز ویولن می‌سازد.علیزاده به رشد تعداد سازندگان ساز در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم بگوییم چرا ساز زیاد شده علتش این است که تقاضا زیاد شده است و سازندگان ساز تشویق به این کار می‌شوند. من بسیاری از سازندگان ساز را می‌شناسم که از سازهایشان بسیار استقبال می‌شود و متقاضیان در نوبت هستند.آهنگساز و نوازنده پیشکسوت تار و سه تار به حضور بانوان سازنده ساز در نمایشگاه «سازخانه» اشاره کرد و گفت: نکته جالب این نمایشگاه برای من این بود که فکر می‌کنیم سازسازی کاری مردانه است ولی دیدیم بانوانی هم هستند که در این بخش فعالیت می‌کند.

این استاد پیشکسوت موسیقی ایرانی در ادامه سخنانش پیشنهادی را به برگزار کنندگان «سازخانه» ارائه کرد و گفت: متاسفانه در این بازدید نتوانستیم سازها را از نظر صدا بررسی کنیم، اغلب از نظر ظاهری زیبا بودند. پیشنهاد می‌کنم در چنین نمایشگاهی یک روز را به طور اختصاصی برای اهل فن درنظر بگیرند تا کیفیت سازها هم بررسی شود.علیزاده درباره سازهای ابداعی نیز گفت: سازهای ابداعی کاری فرمایشی نیست، هرکسی می‌تواند دنبال این باشد که چیزی را ابداع کند و فقط باید اصول آن را توضیح دهد تا چیزی من درآوردی از کار در نیاید تا اثرگذار باشد. در طول تاریخ سازهای زیادی ساخته شده که جنبه تجربی داشته ولی شاید از ۱۰۰ ساز ابداع شده حتی یکی هم اثبات پیدا نکرده است.دومین نمایشگاه ساز «خانه موسیقی» با عنوان «سازخانه» آبان‌ماه در مجموعه گالری‌های خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
مرجع : آرمان