به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۲۹ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب : ۱۶۵۱۴۲

هوك: معامله با ایران احتمالا تروریستي است

گروه بين‌الملل: نماینده ویژه وزارت‌خارجه آمریکا در امور ایران در مورد شکستن تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی هشدار داده است.
به نوشته بي بي سي، برایان هوک، در پیامی در توییتر وزارت خارجه آمریکا نوشته است: "وقتی شرکت‌ها با رژیم ایران معامله می‌کنند، احتمالا در حال تامین مالی تروریسم، شاید در خاک کشور خودشان باشند." وی افزوده است که "هدف از تحریم‌های ما محروم کردن رژیم از صدور تروریسم است."

پیام توییتری نماینده ویژه آمریکا همچنین شامل بخشی به زبان فارسی است که در آن هشدار داده که "ما نسبت به هرگونه فرار از تحریم‌ها هوشیاریم، و چنانچه این کار را مشاهده کنیم، در استفاده از تحریم برای متوقف کردن آن تردید نخواهیم کرد." هشدار برایان هوک در حالی منتشر می‌شود که حدود سه هفته پیش، مرحله دوم تحریم‌های ایالات متحده علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به اجرا گذاشته شد. مقامات آمریکایی هدف از این تحریم‌ها را "تغییر رفتار" حکومت ایران توصیف کرده و خواستار تغییراتی اساسی در جنبه‌های از سیاست خارجی و داخلی و همچنین فعالیت هسته‌ای آن شده‌اند."
 
اگرچه این تحریم‌ها به طور یکجانبه از سوی آمریکا به اجرا گذاشته شده اما به دلیل موقعیت ویژه ایالات متحده در اقتصاد جهان و به خصوص وابستگی شبکه مالی جهانی به آن کشور، بسیاری از شرکت‌ها در کشورهای ثالث از بیم قطع دسترسی به امکانات اقتصادی ایالات متحده و قرار گرفتن در معرض تحریم ثانویه، این تحریم‌ها را رعایت کرده‌اند.

هدف اصلی تحریم ایالات متحده متوقف کردن عواید نفتی ایران است. مقامات آمریکایی حکومت ایران را متهم کرده‌اند که پس از دستیابی به توافق هسته‌ای - برجام - و آزاد شدن دارایی‌های ایران، به جای مصرف این منابع برای بهبود شرایط اقتصادی مردم ایران، آن را برای حمایت مالی از حکومت سوریه و "گروه‌های تروریستی"، دخالت در امور داخلی سایر کشورها با هدف ایجاد بی‌ثباتی در منطقه و سرکوب داخلی به کار بردند.

سایر کشورهای عضو برجام، از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا، همچنان به این توافق پایبند هستند و از ابتکاراتی جهت ادامه ارتباط تجاری و مالی با ایران سخن گفته‌اند اما این طرح‌ها هنوز به اجرا در نیامده است. گفته می‌شود هیچ کشور اروپایی تا کنون حاضر نشده است میزبانی مرکز نهاد مورد نظر اروپاییان را قبول کند. در مورد طرح مورد نظر اروپاییان جزئیاتی در دست نیست اما به گفته ناظران، می‌تواند شامل سازوکارهایی برای تسویه مبادلات پایاپای بین ایران و موسسات و شهروندان اروپایی باشد. اینکه آیا فعالیت این نهاد مستلزم ارتباط با شبکه‌های مالی رسمی نیز خواهد بود هنوز اطلاعاتی در دست نیست.

اظهارات هوک می‌تواند به منزله هشدار به موسساتی باشد که در نظر دارند به طور محرمانه یا با استفاده از ترتیبات احتمالی مورد نظر اروپا به مبادلات اقتصادی با ایران ادامه دهند. در عین حال، مقامات آمریکایی تاکید داشته‌اند که تحریم‌های فعلی شامل مواد غذایی، دارو، اقلام کشاورزی و سایر کالاهای بشردوستانه نمی‌شود اما هنوز در مورد سازوکار مالی انجام چنین مبادلاتی جزئیاتی منتشر نشده است. برخی منابع از تلاش دولت سوئیس برای ایجاد تسهیلاتی برای ایجاد و نظارت بر چنین ارتباطی خبر داده‌اند.
برچسب ها: برایان هوک