به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۲۹ ساعت ۲۲:۰۶
کد مطلب : ۱۶۵۱۸۸

بیانیه ترامپ درباره خاشقچی با حمله به ایران

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهور آمریکا ضمن حمله لفظی جدید علیه جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که شاید محمد بن سلمان از ماجرای قتل فجیع جمال خاشقچی اطلاع داشته است شاید هم اطلاع نداشته باشد.
بیانیه ترامپ درباره خاشقچی با حمله به ایران
بیانیه ترامپ با حمله لفظی جدیدی به ایران آغاز شد؛ «دنیا جای خطرناکی است. کشور ایران به عنوان مشتی نمونه خروار، مسئول یک جنگ نیابتی خونبار علیه عربستان سعودی در یمن است؛ ایرانی‌ها تلاش دارند که تلاش شکننده عراقی‌ها برای رسیدن به دموکراسی را ناکام بگذارند ... ایرانی‌ها بسیاری از شهروندان آمریکایی و دیگر انسان‌های بی گناه را در خاورمیانه به کام مرگ کشانده‌اند.» رئیس‌جمهور آمریکا به شعار معروف «مرگ بر آمریکا» هم واکنشی مستقیم نشان داده و ضمن تلاش برای دولتی نشان دادن این حرکت و پویش مردمی ایرانی‌ها، گفته: «دولت‌های ایران با صدای بلند می‌گویند مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل. ایران در زمینه حمایت از تروریسم، پیشرو است.»
 
رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه به تفاوت‌های ایران و عربستان پرداخته و نوشته: «در سوی دیگر اما، عربستان است که اگر ایرانی‌ها رضایت بدهند و از یمن بیرون بیایند، عربستان هم با رضایت از یمن عقب‌نشینی می‌کند.» رئیس‌جمهور آمریکا از دلایل نزدیکی واشنگتن و ریاض هم سخن گفته و افزود: «پس از سفر سال گذشته من به عربستان سعودی، این شاه‌نشین با سرمایه‌گذاری ۴۵۰ میلیارد دلاری در ایالات متحده موافقت کرد. این یک رکورد است و هزاران شغل در آمریکا ایجاد می‌کند.» ترامپ سپس، سراغ پرونده جمال خاشقچی رفته و نوشت: «جنایتی که در حق جمال خاشقچی روی داد، وحشتناک بود و ما این ماجرا را  لاپوشانی نخواهیم کرد. ما در عمل، اقدامی بزرگ علیه کسانی که در این قتل دست داشته‌اند، انجام داده‌ایم.» منظور ترامپ از «اقدام بزرگ»، تحریم ۱۷ مقام سعودی است.

رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «نمایندگان عربستان سعودی می‌گویند جمال خاشقچی دشمن کشورش و از اعضای اخوان المسلمین بوده ولی تصمیم من در خصوص این مسئله، اصلا بر مبنای چنین قضاوت‌هایی نیست. این یک جنایت دهشتناک و غیرقابل‌قبول است. ملک سلمان و ولیعهد محمد بن سلمان قویاً هر گونه اطلاع از برنامه‌ریزی یا اجرای برنامه قتل آقای خاشقچی را رد می‌کنند. سازمان‌های اطلاعاتی ما به ارزیابی همه اطلاعات موجود ادامه می‌دهند ولی بسیار محتمل است که ولیعهد بن‌سلمان از این واقعه تأثربرانگیر، اطلاع داشته است. شاید اطلاع داشته و شاید هم اطلاع نداشته.»
برچسب ها: دونالد ترامپ