به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۳۰ ساعت ۰۹:۳۳
کد مطلب : ۱۶۵۱۹۹
وزارت کشاورزی:

برجام و تحریم میوه را گران کرد!

گروه اقتصادی: مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: کشور ما به لحاظ تولید و تامین میوه یکی از کشورهای برتر دنیاست اما گرانی بخشی به ارز، برجام و تحریم برمی گردد که بیشتر آن به فرهنگ جامعه برمی گردد.
برجام و تحریم میوه را گران کرد!
 حبیب رادفر مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت : در ایران با توجه به توانمندی هایی که در بخش باغداری داریم نباید شاهد افزایش قیمت میوه تا این حد باشیم.ایران در سال 57 به لحاظ سطح زیرکشت رتبه سیزدهم و در تولید رتبه شانزدهم را داشت.در آخرین آمار فائو در سال 2016 رتبه ایران در سطح زیرکشت به 6 و در تولید به هفتم جهان رسیده است که در دنیا دارای جایگاه خوبی است . ما در تولید 25 محصول رتبه یک تا ده دنیا را به دلیل تنوع اقلیم، دانش و تجربه موجود در بخش داریم.او افزود: کشور ما به لحاظ تولید و تامین میوه یکی از کشورهای برتر دنیاست اما گرانی بخشی به ارز، برجام و تحریم برمی گردد که بیشتر آن به فرهنگ جامعه برمی گردد. دلیل دیگر گرانی میوه نیز به افزایش بخشی از هزینه های تولید برمی گردد.

رادفر گفت: به طور مثال، در تیرماه 97 میانگین افزایش قیمت چند محصول نسبت سال قبل 12.9 درصد عنوان شده که این قیمت ها نسبت به هفته مشابه سال قبل 70 درصد افزایش داشته است. یکی از دلایل این گرانی به حلقه های از تولید تا سفره برمی گردد که همان واسطه ها و دلالان هستند. یکی دیگر از دلایل حق العمل کاری است که بسیار بالاست.مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی در ادامه درباره تنظیم بازار گفت: اگر ترتیبی اتخاذ شود که فروشنده میوه تشکل اصلی فروش شود مشکلات برطرف می شود.او درباره دلایل افزایش قیمت برخی اقلام میوه ای در یک هفته نیز گفت: این ربطی به تنظیم بازار ندارد بلکه بارفروشان هستند که قیمت می گذارند.
مرجع : تسنیم
برچسب ها: بازار میوه