به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۳۰ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب : ۱۶۵۲۲۰

پیشگیری از آلزایمر با مصرف کربوهیدرات

گروه علمی: پژوهشگران استرالیایی در بررسی جدیدی دریافتند رژیم‌های غذایی دارای کربوهیدرات بالا می‌توانند در پیشگیری از آلزایمر موثر باشند.
پیشگیری از آلزایمر با مصرف کربوهیدرات
شاید رژیم‌هایی که در آنها کربوهیدرات بالا و پروتئین کمی وجود دارد، راه حل اصلی برای طول عمر و عمر سالم مغز باشند.پژوهشی که در "دانشگاه سیدنی"(USYD) استرالیا انجام شده، نشان می‌دهد غذاهای دارای کربوهیدرات بالا و پروتئین کم، علاوه بر بهبود یادگیری و حافظه، بر سلامت کلی و سلامت مغزی موش‌ها موثر هستند.دکتر "دوین وال"(Devin Wahl)، نویسنده ارشد این پژوهش گفت: در حال حاضر، هیچ نوع درمان دارویی برای فراموشی وجود ندارد. شاید بتوانیم روند پیشرفت این بیماری را کاهش دهیم اما امکان توقف آنها وجود ندارد؛ در نتیجه ما تلاش می‌کنیم رژیم‌های غذایی را شناسایی کنیم که بر سن مغز موثر هستند.این پژوهش نشان می‌دهد که رژیم‌های دارای کربوهیدرات بالا و پروتئین کم، مزایای محافظتی مشابهی برای مغز دارند.

وال افزود: ما پژوهش‌های بسیاری در اختیار داریم که مزایای محدودیت کالری را نشان می‌دهند. این رژیم‌های غذایی، قوی‌ترین نوع رژیم برای بهبود سلامت مغز و به تاخیر انداختن آغاز بیماری‌های مربوط به عصب مغزی در جوندگان است. در هر حال، محدود کردن میزان کالری برای بیشتر افراد به خصوص کسانی که در جوامع غربی ساکن هستند، دشوار است. این پژوهش نشان می‌دهد که امکان تکثیر برخی تغییرات ژنتیکی در بخشی از مغز که با حافظه مرتبط است، وجود دارد.

پژوهشگران در این بررسی، موش‌ها را با کربوهیدرات نشاسته و پروتئین کازئین که در پنیر و شیر وجود دارد، تغذیه کردند. تمرکز آنها برای ارزیابی مزایای این رژیم غذایی، بر ناحیه هیپوکامپ مغز بود که نقش مهمی در یادگیری و حافظه دارد.در این آزمایش، بهبود یادگیری و حافظه در موش‌های نر و ماده پیر و جوان بررسی شد. پروفسور "دیوید لی کوتر"(David Le Couteur)، از نویسندگان این پژوهش گفت: هیپوکامپ معمولا نخستین ناحیه‌ مغز است که با بروز بیماری‌های عصب مغزی مانند آلزایمر، تحت تاثیر قرار می‌گیرد. ممکن است رژیم‌های دارای کربوهیدرات بالا و پروتئین کم بتوانند سلامت ناحیه هیپوکامپ را در موش‌ها تقویت کنند.این پژوهش، در مجله "Cell Reports" به چاپ رسید.
مرجع : مهر
برچسب ها: آلزایمر