به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۲۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۳۰ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب : ۱۶۵۲۳۸

شبکه‌های اجتماعی میزبان داروهای تقلبی

گروه جامعه: با فراهم بودن امکان سفارش آن‌لاین در اینترنت، برخی از سودجویان در شبکه‌های اجتماعی‌ محبوب، به فروش داروهای تقلبی‌ و غیرمجاز اقدام می‌کنند.
شبکه‌های اجتماعی میزبان داروهای تقلبی
امروزه اینترنت به یکی از اصلی‌ترین ابزارهای اطلاع‌رسانی تبدیل شده و تعداد کاربران آن از طیف‌های مختلف در کسب‌وکار، گروه‌های سنی و طبقات اجتماعی گوناگون رو به افزایش است. هم‌چنین با توجه به بستر ایجادشده برای خرید و فروش کالاهای دست دوم، افراد سودجو و کلاهبردار با سوءاستفاده از این فرصت، به فروش کالاهای سرقتی اقدام یا با روش‌های گوناگون با فریب افراد به کلاهبرداری مبادرت می‌کنند.از سوی دیگر، باتوجه به افزایش کلاهبرداری‌های انجام‌شده هنگام خرید و فروش اینترنتی، می‌تواند در قالب کالاهای تقلبی و تاریخ گذشته باشد و یا این‌که فرد سودجو پس از دریافت هزینه، کالایی را به خریدار تحویل ندهد. به همین دلیل لازم است کاربران هنگام معامله کالا در سایت‌های نیازمندی و واسطه‌گر و سفارش آنلاین در شبکه‌های اجتماعی، دقت لازم را داشته باشند و تا زمانی که از صحت اطلاعات، سلامت و امنیت کالا اطمینان حاصل نکرده‌اند، مبلغی پرداخت نکنند.

راهی دیگر برای سودجویان، استفاده از فضای مجازی برای فروش داروهای تقلبی است. به نظر می‌رسد این روزها شبکه‌های اجتماعی‌ اینستاگرام و تلگرام به بستری محبوب برای‌ فروشندگان داروهای‌ تقلبی‌ و غیرمجاز تبدیل شده و کلاهبرداران و سودجویان فضای‌ سایبری‌، به فروش داروهای جعلی، تقلبی و تاریخ گذشته و داروهای فاقد کیفیت لازم در بستر اینترنت و فروش آنلاین دارو اقدام می‌کنند.البته همواره پلیس فتا در این زمینه هشدار داده و تاکید دارد هرگونه فروش دارو یا ابزار پزشکی به‌صورت اینترنتی‌ و هم‌چنین میزبانی خدمات اینترنتی و واگذاری‌ درگاه بانکی‌ به فروشندگان دارو به‌صورت اینترنتی ممنوع بوده و پیگرد قانونی را در برخواهد داشت.

هم‌چنین از آنجا که تهیه هرگونه دارو و لوازم پزشکی به‌صورت مستقیم با سلامتی شهروندان و آحاد جامعه در ارتباط است، اینگونه محصولات باید به تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تحت نظارت سازمان غذا و داروی کشور باشد. بنابراین کاربران فضای مجازی باید هرگونه دارو و لوازم پزشکی را از طریق داروخانه و اماکن مجاز فروش دارو تهیه کنند تا دست کلاهبرداران و فرصت‌طلبان فضای سایبر از رسیدن به مقاصد شوم کلاهبردارانه کوتاه شود.چندی پیش هم اعلام شد که افرادی فرصت‌طلب با هویت‌ جعلی در فضای مجازی و با انتشار آگهی‌هایی در کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی و یا در سایت‌های آگهی از برخی افراد تحت عناوینی مانند فروش مدارک از جمله مدرک تحصیلی، مدارک هویتی (شناسنامه،کارت ملی) و... کلاهبرداری می‌کنند. حتی ممکن است برای موجه نشان دادن و فریب افراد، از تصاویر جعلی مدارک هم استفاده کنند.

این افراد با سوء‌استفاده از بلندپروازی برخی از کاربران و با دریافت مبالغی هنگفت، به فروش مدارک تحصیلی با عناوینی همچون «کارشناسی آسان»، «مدرک دانشگاهی بدون حضور در کلاس»، «مدرک دانشگاهی از دانشگاه‌های معتبر خارج و یا داخل کشور»، «دریافت مدرک تحصیلی دانشگاهی معتبر همراه با استعلام» و... اقدام می‌کنند. در حالی که این مدارک حتی اگر به کسانی که برای آن‌ها درخواست داده‌اند، ارائه شود، جعلی است.اگرچه صحت مدارک در هاله‌ای از ابهام است، اما استفاده از اینترنت و عدم توانایی در پیگیری افرادی که در این فضا حضو دارند، این امکان را فراهم می‌کند که بعضا مدرکی هم ارائه نشود. به همین دلیل حتی در برخی از موارد هم مشاهده شده است اصلا مدرکی برای فرد صادر نشده و افراد کلاهبردار بعد از گرفتن پول دیگر پاسخگو نیستند و متواری می‌شوند.
مرجع : ایسنا