به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۳۰ ساعت ۱۹:۳۱
کد مطلب : ۱۶۵۲۸۲

رفراندوم در سوئیس بخاطر بریدن شاخ بز و گاو

گروه بین‌الملل: با درخواست یک گاودار سوئیسی روز یکشنبه ۴ آذرماه (۲۵ نوامبر) میلیون‌ها نفر پای صندوق‌های رای می‌روند تا در مورد بریدن شاخ گاوها و بزها نظر دهند!
رفراندوم در سوئیس بخاطر بریدن شاخ بز و گاو
آرمین کاپائول، گاودار ۶۷ ساله سوئیسی که بانی این طرح است در سال ۲۰۱۰ نامه‌ای در مورد این مساله به اداره فدرال کشاورزی فرستاد و از آنها خواست تا درباره ممانعت از بریدن شاخ گاوها و بزها اقدام قانونی به عمل آورند. وی در سال ۲۰۱۴ یک کارزار تبلیغاتی به راه انداخت و موفق شد که صدهزار امضا جمع‌آوری کند. براساس قوانین سوئیس در صورتی که حداقل صدهزار نفر در مورد موضوعی درخواست داشته باشند، آن موضوع باید به رای گذاشته شود. کاپول درباره این مساله به خبرنگاران گفت: «گاوها غذای ما را فراهم می‌کنند و باید به نحوه خلقت آنها آنها احترام بگذاریم. وقتی آنها وجود شاخ را بر سر خود احساس می‌کنند سر خود را بالا گرفته و افتخار می‌کنند، اما وقتی شاخ آنها را می‌زنیم احساس ناراحتی می‌کنند.»

گفته می‌شود مزرعه‌داران شاخ ۷۵ تا ۹۰ درصد گاوهای سوئیسی را می‌برند. این عمل به دلایلی اقتصادی صورت می‌گیرد، چرا که گاوهای بدون شاخ جای کمتری در طویله اشغال می‌کنند و در هنگام نزاع به هم آسیب نمی‌زنند. با این حال مخالفان معتقدند این عمل سبب می‌شود که متابولیسم و بهداشت آنها با خطر مواجه شود و همچنین نتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. ژان-ماری سورر، دامپزشک سوئیسی که عمل بریدن شاخ گاو‌ها را انجام می‌هد به خبرنگاران گفت: «مساله اصلی در این باره حرمتی است که برای گاو قائل هستند. این کار مشابه عقیم کردن سگ و گربه است. تنها تفاوت این است که عمل عقیم کردن با جراحی و این عمل با سوزاندن صورت می‌گیرد و گاوها ممکن است پس از بهوش آمدن درد بیشتری نسبت به سگ و گربه احساس کنند.» هنوز مشخص نیست چه تعداد از مردم سوئیس به این موضوع رای خواهند داد چرا که نظرسنجی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که تعداد موافقان و مخالفان به یکدیگر نزدیک است.
مرجع : یورونیوز
برچسب ها: رفراندوم سوئیس