به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۴:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۳۰ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب : ۱۶۵۳۴

تحویل‌ اسناد‌سلاح‌های شیمیایی‌ سوریه

گروه بین الملل: سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی اعلام کرد، دمشق برخی از مدارک سلاح‌های شیمیایی خود را ارائه کرده و به احتمال زیاد در چند روز آینده بقیه مدارک نیز به این سازمان تحویل داده می‌شود.
تحویل‌ اسناد‌سلاح‌های شیمیایی‌ سوریه
مایکل لوهان، سخنگوی سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی اعلام کرد: نشست شورای اجرای این سازمان که قرار بود روز یکشنبه برگزار شود به دلایل نامعلوم به تاخیر افتاده است. وی همچنین تاکید کرد که این سازمان اسنادی را درباره سلاح‌های شیمیایی سوریه دریافت کرده و به احتمال زیاد این جزئیات که از سوی دمشق ارائه شده ظرف چند روز آینده افزایش یابد. لوهان پیش از این نیز اعلام کرده بود که نشست روز یکشنبه شورای اجرای سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی قرار است به بررسی موضوع پیوستن سوریه به کنوانسیون منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی و آغاز برنامه نابودسازی این سلاح‌ها بپردازد.

در همین حال سخنگوی دبیر کل سازمان ملل به نقل از بان کی‌مون اعلام کرد: نباید زمان بیش‌تری را در خصوص انهدام سلاح‌های شیمیایی سوریه از دست داد. مارتین نسیرکی، سخنگوی رسمی بان کی مون، اعلام کرد که دبیرکل سازمان ملل معتقد است جایر نیست زمان بیشتری را برای انهدام سلاح‌های شیمیایی سوریه از دست داد. این اظهارات نسیرکی در واکنش به تاخیر نشست سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی که قرار بود روز یکشنبه برگزار شود، گفت: ما از تصمیم سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی برای به تاخیر انداختن نشست هیات اجرایی‌ این سازمان اطلاع کسب کردیم اما تا این لحظه هیچ اطلاعاتی درباره زمان جدید برگزاری این نشست در دست نیست.

وی تصریح کرد: دبیرکل سازمان ملل اعلام کرده است که جایز نیست زمان بیش‌تری برای این مساله تلف شود و من بر این باورم که این نشست در آینده نزدیک برگزار خواهد شد. سخنگوی دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد که بان کی مون با احمد اوزومجو، دبیرکل سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی در تماس مداوم است. وی در خصوص بازگشت کارشناسان سازمان ملل جهت تکمیل تحقیقات در خصوص استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه گفت: مذاکرات با دمشق در این خصوص همچنان ادامه دارد و گروه کارشناسان آماده اند تا درنزدیک‌ترین زمان ممکن به سوریه بازگردند. وی گفت: کارشناسان درصدد هستند که از سه پایگاه شیخ مقصود، خان العسل در حومه حلب و سراقب در حومه ادلب که احتمال می‌رود در آنجا حملات شیمیایی صورت گرفته باشد، بازدید کنند.

همچنین وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن با توجه بسیار اطلاعات ارائه شده از سوی دمشق به سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی را مورد بررسی قرار می‌دهد. "ماری هاف"، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد: سوریه در خصوص زرادخانه شیمیایی خود اسناد اولیه‌ای را به سازمان منع استفاده سلاح‌های شیمیایی ارائه داده است و ما با دیگر اعضای این سازمان با توجه بسیار این اسناد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: گام بعدی این است که این اسناد به هیات اجرایی سازمان ارجاع داده شود و این فهرست دقیق که برای اجرای معاهده‌های ژنو بسیار مهم و حیاتی است، مورد بررسی قرار گیرد.