کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

وزیر امور خارجه ایران: زیر بار زور نمی‌رویم

2 آذر 1397 ساعت 1:39

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه در نشست بین‌المللی گفتگوهای مدیترانه‌ای بار دیگر احتمال مذاکره با آمریکا را رد کرد.


به گزارش یورونیوز، محمد جواد ظریف، که در شهر رم ایتالیا سخن می‌گفت تاکید کرد که ایالات متحده آمریکا کشوری است که «به تعهداتش احترام نمی‌گذارد» و «قابل اعتماد نیست». ظریف همچنین گفت: «تصور کنید توافقی هم با آمریکا امضا کنیم، چه تضمینی وجود دارد که عمر این توافق از طول پرواز هواپیما بیشتر باشد؟ کانادا را به خاطر می‌آورید؟»


اشاره وزیر خارجه ایران به تغییر تصمیم  رئیس جمهوری آمریکا پس از امضای بیانیه گروه هفت کشور صنعتی در کاناداست. در ماه ژوئن سال جاری میلادی ترامپ بعد از امضای بیانیه گروه ۷ و پس از ترک کانادا هنگامی که در هواپیما بود امضای خود را پس گرفت. ظریف در بخش دیگری از سخنان خود بار دیگر بر تمایل ایران به حفظ برجام تاکید کرد اما در عین حال گفت که اگر تهران از منافع اقتصادی توافق هسته‌ای بهره نبرد «حفظ برجام دشوار خواهد شد.»
 
وزیر خارجه ایران همچنین با یادآوری اینکه مذاکرات هسته‌ای ۲ سال و نیم طول کشید گفت که برجام «یک سند دو صفحه‌ای نیست، توافقی ۱۵۰ صفحه‌ای‌ است.» وی همچنین دلیل تصمیم آقای ترامپ در خروج از برجام را «نفرت» او از باراک اوباما دانست و گفت: «چرا فقط به این دلیل که او از سلف خودش بدش می‌آید دوباره مذاکره کنیم؟» ظریف در بخش دیگری از سخنانش به نقش اروپا اشاره کرد و گفت: «ما همراه سایر کشورها با آمریکا مذاکره کردیم و به نتیجه خوبی رسیدیم. الان اروپا و بقیه باید برای زحمات خود و امنیت جهانی سرمایه گذاری و هزینه کنند. نمی‌شود بدون خیس شدن شنا کرد.»

وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از سخنانش به سیاست‌های منطقه‌ای این کشور اشاره کرد و گفت: «چرا ایران باید سیاست‌هایش را در منطقه عوض کند؟ آیا ما از صدام حمایت کردیم؟ آیا ما از داعش و طالبان و جبهه النصره حمایت کردیم؟ آیا ما ۱۱ سپتامبر را خلق کردیم؟ آیا ما قطر را محاصره کردیم؟ آیا ما داریم مردم یمن را بمباران می‌کنیم؟ آیا ما نخست‌وزیر کشور دیگری را در خاک خود زندانی کردیم؟ ما اشتباه کردیم یا دیگران؟ آنها هستند که باید سیاست‌ها و رفتارهای منطقه ای خود را تغییر دهند.» محمد جواد ظریف در پایان با اشاره به قدمت تاریخی دو کشور ایران و ایتالیا گفت: « ایران نه ۴۰ سال که ۷ هزار سال دوام آورده و می آورد. تاریخ امپراطوری ایران و ایتالیا از عمر برخی کشورهای مدعی بیشتر است و برای همین است که زیر بار زور نمی‌رویم چون می‌دانیم هیچ قدرتی دائمی نیست.»


کد مطلب: 165346

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/165346/وزیر-امور-خارجه-ایران-زیر-بار-زور-نمی-رویم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir