به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۰۳ ساعت ۱۴:۰۳
کد مطلب : ۱۶۵۴۵۹

سیاست‌های پولی و ارزی محرک بازارسرمایه

گروه اقتصادی: بار دیگر سیاست‌های پولی و ارزی بیشترین تاثیر را بر نوسانات بازار سهام داشتند، امروز بسیاری از سهم‌های صادارت محور با کاهش قیمت مواجه شدند.
سیاست‌های پولی و ارزی محرک بازارسرمایه
طی روزهای گذشته قیمت نفت شرایط کاهشی را شاهد بود. این موضوع روی معاملات بازار سهام تاثیرگذار بوده و توانسته قیمت بسیاری از سهم‌ها از جمله در گروه پالایش پتروشیمی را کاهش دهد.علاوه بر این بانک مرکزی به تازگی در بخشنامه‌ای نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور را ابلاغ کرده که آن موضوع نیز بر معاملات بازار سهام توانسته تاثیر داشته باشد. چندی پیش بود که عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی اعلام کرد: صادرکنندگانی که کمتر از یک میلیون یورو صادرات دارند از ثبت ارز خود در سامانه نیما معاف هستند و می‌توانند با آن ارز اقدام به واردات یا در سامانه سنا آن را عرضه کنند.

همچنین صادر کنندگانی که از یک میلیون یورو تا سه میلیون یورو صادرات دارند باید مابه التفاوت ۵۰ درصدی را به سامانه نیما بیاورند و آن‌هایی که از سه میلیون یورو تا ۱۰ میلیون یورو صادرات دارند باید ۷۰ درصد ارز خود را در سامانه نیما اظهار کنند.رئیس بانک مرکزی در روزهای گذشته تاکید کرد که طبیعی است کسانی که از منابع کشور استفاده می‌کنند و تولیدات خود را به کشورهای خارجی صادر می‌کنند باید ارز حاصل از آن صادرات را نیز در سامانه نیما اظهار کنند نه اینکه در بازار آزاد بفروشند. چرا که آن‌ها از منابع ملی استفاده کرده‌اند و در واقع در پروسه تولید یارانه گرفتند. در نتیجه هنگام ورود ارز به کشور نیز آن را باید در راستای منافع ملی در سامانه نیما اظهار کنند.

این صحبت‌های درست عبدالناصر همتی یکی از دلایلی است که باعث شده شرکت‌های صادرات محور در بورس با کاهش قیمت مواجه شوند. چرا که بسیاری از آن‌ها فکر می‌کردند که می‌توانند از طرفی از یارانه استفاده کنند و از طرفی ارز حاصل از صادرات را در بازار آزاد به فروش برسانند اما تاکید بانک مرکزی بر اینکه این اقدام عملا خروج سرمایه از کشور است و باید ارزهای حاصل از صادرات در سامانه نیما اظهار شود باعث شده است که انتظاراتی که بر اساس آن فکر می‌شد سودآوری شرکت‌های صادرات محور همچنان افزایش خواهد یافت برآورده نشود و بسیاری از گروه‌ها از جمله نفتی‌ها، پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها و فلزات اساسی با کاهش قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران مواجه شوند.

در اولین روز کاری بورس تهران در این هفته شاخص کل بازده نقدی و قیمتی تحت تاثیر عوامل یاد شده و وضعیت کلی اقتصاد ۴۴۳۴ واحد افت کرد و به رقم ۱۷۱ هزار و ۲۷۸ واحدی رسید. شاخص کل هم وزن نیز هم جهت با نماگر اصلی ۱۹۵ واحد کاهش یافت و رقم ۲۷ هزار و ۹۷۱ واحدی را تجربه کرد.شاخص آزاد شناور نیز با ۴۳۴۷ واحد کاهش به رقم ۱۸۳ هزار و ۱۳۶ واحدی رسید. شاخص بازار اول و دوم نیز هر یک به ترتیب ۳۳۵۹ و ۸۳۸۶ واحد افت کردند.

همان گونه که گفته شد امروز نمادهایی در گروه فلزات اساسی، پتروشمی، کانه‌های فلزی و نفتی بیشترین تاثیر کاهنده را روی شاخص‌های بازار سهام داشتند. از جمله آن‌ها می‌توان به فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، معدنی و صنعتی گل‌گهر و ملی صنایع مس‌ ایران اشاره کرد.در طرف مقابل فعالان بازار سرمایه شاهد بودند که برخی از نمادهای بانکی و خودرویی سعی کردند از کاهش شاخص‌های بازار سهام جلوگیری کنند. از جمله این نمادها می‌توان به بانک ملت، سایپا، ایران خودرو و بانک صادرات ایران اشاره کرد. برخی از کارشناسان معتقدند که نفوذ شایعات و برخی از اخبار در این روزها باعث شده شرکت‌هایی که عمدتا زیان ده هستند با افزایش قیمت سهام مواجه شوند.

امروز در گروه فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی بسیاری از سهم‌ها با کاهش فزاینده قیمت مواجه شدند. بسیاری از فعالان بازار سرمایه در دو گروه فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی برای فروش سهم‌های خود صف بستند.علاوه بر این گروه محصولات شیمیایی نیز با کاهش قیمت سهام مواجه شد و در نمادهایی شاهد صف فروش بود اما در عین حال برخی از سهم‌های گروه خودرو با صف خرید همراه بود.ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران نیز به رقم ۴۹۶ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن بیش از یک میلیارد سهم و اوراق مالی بود. تعداد معاملات این بازار به ۱۳۱ هزار و ۸۹ نوبت رسید.شاخص کل فرابورس نیز امروز ۴۳ واحد کاهش یافت و به رقم ۱۸۶۴ واحدی رسید. ارزش معاملات این بازار رقم ۴۳۳ میلیارد تومان را تجربه کرد و حجم معاملات آن به ۷۳۹ میلیون سهم و اوراق مالی رسید.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: بازار سرمایه