به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۰۴ ساعت ۱۹:۰۲
کد مطلب : ۱۶۵۵۳۰

قیمت لوازم خانگی ۳ برابر شده است

گروه اقتصادی: بازار لوازم خانگی روزهای عجیبی را می‌گذراند؛ از بالارفتن قیمت دلار تا ممنوعیت واردات؛ ماجرایی که باعث شده قیمت لوازم خانگی به نسبت پارسال چندبرابر شود؛ جالب اینجاست که کسبه این بازار می‌گویند افزایش قیمت لوازم خانگی ایرانی بمراتب بیشتر از خارجی‌هاست.
قیمت لوازم خانگی ۳ برابر شده است
اتفاقاتی که در چند ماه گذشته در اقتصاد ایران رخ داد باعث شد تا نه تنها بازار دچار تکانه و افت و خیز شود، بلکه اتفاقاتی را رقم زد که برای خیلی‌ها چندان منطقی به نظر نمی رسد؛ یکی از این اتفاقات در بازار لوازم خانگی افتاد؛ آنجایی که به گفته برخی از فروشندگان لوازم خانگی در بازار، رشد قیمتی لوازم خانگی ایرانی که قطعاً تاثیر ارز در قیمت‌گذاری آن به مراتب کمتر از لوازم خانگی خارجی وارداتی است، بیشتر از قیمت لوازم خانگی خارجی است.
اوضاع بازار لوازم خانگی به قدری خراب است که هم مشتری‌های ما به دلیل نوسانات قیمتی و هم بخاطر کاهش توان خرید، تمایلی به خرید ندارند؛ مثلا ماشین لباسشویی را در همین مدت از 3 میلیون تومان به 7 میلیون تومان رسید یا بفروشیم. یا ظرفشویی که تا یک ماه پیش 4 میلیون و 800 هزار تومان بود، الان 9 میلیون قیمت خورده؛ خب در این شرایط اوضاع ما چطور باید باشد؟ بیشتر از 10 روز است که ما هیچ جنسی را فاکتور نکردیم.

این وضعیت عذاب آور است چون 80 درصد مشتری‌های ما خانواده‌هایی هستند که برای تامین جهیزیه و لوازم اولیه زندگی‌شان به بازار آمده‌اند ولی وقتی قیمت‌ها را می‌بینند دست خالی از مغازه بیرون می‌روند. در حالی که در بازار لوازم خانگی خارجی، عمده افزایش قیمت‌ها به دلیل ممنوعیت واردات لوازم خانگی و نبود جنس در بازار است. الان فروشنده‌ای که جنس خارجی می‌فروشد، موجودی انبارش را می‌فروشد؛ برای همین هم هست که نه تنها قیمت یک جنس از یک برند در تهران و شهرستان متفاوت است بلکه در همین بازار هم مغازه به مغازه، قیمت یک جنس متفاوت است. نوسان قیمت لوازم خانگی داخلی اگر بیشتر از خارجی‌ها نباشد کمتر نیست؛ چون به گفته خودشان، لوازم و قطعات اجناس آن ها هم از خارج وارد می‌شود و در ایران فقط مونتاژ می‌شود.

اکثر قطعات لوازم خانگی ایرانی هم چینی است و مثلاً یخچالی که حدود یک میلیون و 100 هزار تومان بود الان بیش از 3 میلیون تومان شده. قیمت لوازم خانگی ایرانی در بازار به نسبت سال گذشته تقریباً 3 برابر شده است. یک روز کارخانه می‌گوید ورق گران شده، یک روز قیمت مواد پتروشیمی بالا رفته و یک روز می‌گویند رنگ نداریم. این تازه منهای کمپروسور و ال‌ای‌دی و قطعاتی است که از خارج کشور وارد می‌شود. اصلا هیچ نشانه‌ای از پایین آمدن قیمت در بازار نیست؛ حتی در این چند وقت که قیمت دلار پایین آمده، لوازم خانگی ایرانی برعکس عمل کرده اند و افزایش قیمت داشته‌اند و شاید در همین چند هفته 10 تا 15 درصد قیمت لوازم خانگی ایرانی گران‌تر شد.

وضعیت بازار به قدری بد است و فروش به اندازه‌ای پایین آمده که فروشندگان به جای سود 10 درصدی که مصوب اتحادیه است، مجبورند اجناسمان را با سود 2 تا 3 درصدی بفروشند چون در این شرایط، بازار کشش سود بیشتر را ندارد و مشتری‌ها همین مقدار هم توان خرید ندارند. دو هفته پیش همه برندهای معروف ایرانی قیمتشان را 15 تا 20 درصد افزایش دادند. جالب این است که هیچ نظارتی بر شرکت‌های داخلی وجود ندارد و در برخی لوازم خانگی بزرگ مثل لباسشویی، توان قیمت جنس ایرانی و خارجی تنها 200 هزار تومان است؛ وقتی مشتری می‌بیند لباسشویی ایرانی 5 میلیون است و مشابه کره‌ای آن 5 میلیون و 200 هزار تومان، چرا باید جنس ایرانی بخرد؟ خب معلوم است این قیمت‌ها اصلا معقول نیست.

حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی می گوید: مشکلات مختلفی دامنگیر بازار لوازم خانگی شده است؛ از گرانی گرفته تا نبود جنس در بازار و وارد نشدن بسیاری از قطعات و مواد اولیه برای این صنعت، همگی باعث شده تا توان تولیدکننده کاهش یابد. غزنوی گفته است: تحریم‌ها نه تنها برای تولید داخل فرصت نیست بلکه به منزله تهدید هم هست زیرا این محدودیت‌ها برای تولید مشکلات زیان باری به وجود آورده است، درحال حاضر تمام مسیر‌ها به سمت تولید بسته است و این گونه نیست که مسیری بسته شود و انتظار توسعه هم داشته باشیم.

عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی می‌گوید: مطابق نیاز کشور به طور متوسط به میزان ۱ میلیون و ۵۰۰ دستگاه یخچال، ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار ماشین ظرفشویی، ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار اجاق گاز و ۱ میلیون ۲۰۰ هزار دستگاه ماشین ظرفشویی در طول یک سال نیاز داریم که متاسفانه این تعداد برای امسال درنظر گرفته نشد. همچنین براساس آمار وزارت صنعت در ۶ ماه اول سال شاهد بیشترین کاهش تولید داخلی بودیم؛ به طوریکه نزدیک به ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش تولید داخلی را تجربه کردیم. او مهم‌ترین مشکل فعلی این صنعت را انتقال ارز عنوان کرد و گفت: از یک ماه پیش تاکنون به دلیل تحریم‌های اعمال شده مشکل انتقال ارز به کشور را داریم جدا از مشکلات مطرح شده ارز‌های فعلی به لوازم خانگی اختصاص داده نمی‌شود که همین مسئله مشکل را بیشتر می‌کند. غزنوی بیان کرد: اگر به حال این بازار فکری نشود ممکن است در ماه‌های پیش رو باز هم شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم البته از یک ماه گذشته تاکنون افزایش قیمت ۱۰ درصدی را شاهد بودیم که ممکن است با ادامه روند فعلی قیمت‌ها باز هم صعودی شوند.