به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۰۶ ساعت ۱۵:۴۵
کد مطلب : ۱۶۵۷۰۵

مایک پمپئو: سخنان حسن روحانی خطرناک است

گروه بین‌الملل: وزیر خارجه آمریکا، در واکنش به اظهارات تند حسن روحانی علیه موجودیت اسرائیل، موضع سران ایران را خطرناک و غیرمسئولانه دانست و تأکید کرد که مردم ایران با این موضع موافق نیستند.
مایک پمپئو: سخنان حسن روحانی خطرناک است
به گزارش دویچه وله آلمان، مایک پمپئو، شامگاه دوشنبه پنج آذرماه (۲۶ نوامبر) در بیانیه‌ای اظهار داشت: «روحانی رئیس جمهوری ایران بار دیگر خواستار نابودی اسرائیل شده است. او از اسرائیل به عنوان غده سرطانی و رژیم جعلی یاد کرد. چنین اظهاراتی به شعله‌های تنش در منطقه دامن می‌زند.» وزیر خارجه آمریکا توضیح داده است: «روحانی در یک کنفرانس بین‌المللی در مورد وحدت اسلامی، همچنین مسلمانان را در سراسر جهان تشویق کرد در مبارزه با ایالات متحده، متحد شوند. این یک گام خطرناک و غیرمسئولانه است که انزوای ایران را عمیق‌تر می‌کند».
 
مایک پمپئو پیام خود را با این جملات پایان داده است: «مردم ایران با حکومت این کشور که در ۳۹ سال گذشته از آنها چهره بدی در جهان ارائه داده، موافق نیستند. آنها مدتهاست که از این حکومت ...... رنج می‌برند». رئیس جمهوری ایران شنبه (۲۴ نوامبر) در مراسم گشایش کنفرانس وحدت اسلامی در تهران سخنرانی کرد و اسرائیل را "غده سرطانی" خواند و گفت: «یکی از آثار شوم بعد از جنگ جهانی دوم تشکیل غده سرطانی رژیم صهیونیستی در منطقه بود.»
اظهارات حسن روحانی با واکنش رهبران اسرائیل و برخی از کشورهای غربی مواجه شد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از جامعه بین‌المللی خواست که تحریم‌های بیشتری علیه ایران وضع کند. دولت آلمان نیز اظهارات ضداسرائیلی حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران را به‌شدت محکوم کرد.  به گزارش خبرگزاری آلمان، اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت این کشور، الفاظ به کار برده از سوی روحانی در مورد اسرائیل را "انحرافات کلامی" و غیرقابل‌قبول خواند. زایبرت از ایران خواست، حق موجودیت اسرائيل را زیر سئوال نبرد. او گفت، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، بارها روشن ساخته که این موضوع را به هیچوجه قابل‌قبول نمی‌داند.