به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۰۷ ساعت ۰۹:۲۶
کد مطلب : ۱۶۵۷۱۹

مغز خاطرات قدیمی را حذف می‌کند

گروه علمی: پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود روی مگس میوه دریافتند که مغز می تواند خاطرات قدیمی و غیرضروری را حذف کند.
مغز خاطرات قدیمی را حذف می‌کند
 شاید عبارت "پر بودن مغز"، اصطلاح متداولی باشد اما پژوهشگران در سال‌های اخیر دریافته‌اند که گاهی اوقات مغز، خاطرات قدیمی را خارج می‌کند تا فضا برای خاطرات جدید وجود داشته باشد.پژوهشگران "موسسه پژوهشی اسکریپس"(Scripps Research) آمریکا، برای نخستین بار یک مکانیسم فیزیولوژیکی را کشف کرده‌اند که حافظه توسط آن شکل می‌گیرد و سپس فراموش می‌شود. این پژوهش که روی مگس میوه انجام شد، تغییرات سیناپسی که در طول فرآیند یادگیری و فراموش کردن رخ می‌دهند، بررسی می‌کند. این بررسی نشان می‌دهد که یک نورون دوپامین می‌تواند هم فرآیند یادگیری و هم فراموش کردن را کنترل کند.دکتر "ژاکوب بری"(Jacob Berry)، نویسنده ارشد این پژوهش گفت: ما باور داریم که این سیستم برای حذف خاطرات کم‌اهمیت و غیرضروری تنظیم شده است. این پژوهش نشان می‌دهد که فرآیند حذف خاطرات، توسط یک نورون صورت می‌گیرد.در این بررسی، مگس‌های میوه یاد گرفتند بوی خاصی را با یک شوک الکتریکی مرتبط ‌کنند. دانشمندان با بررسی فعالیت نورون‌های مغز، قبل و بعد از این فرآیند، موفق شدند پایه فیزیولوژیکی شکل‌گیری حافظه را بررسی کنند.

همچنین پژوهشگران دریافتند هنگامی که نورون دوپامین برای شکل دادن به یک حافظه جدید به کار می‌رود، خاطرات قدیمی را حذف می‌کند.بری افزود: با یاد گرفتن موضوع جدید، خاطرات جدیدی به صورت همزمان شکل می‌گیرد و خاطرات قدیمی پاک می‌شوند. پیشگیری از بارگیری بیش از حد خاطرات، موضوع بسیار مهمی در برقراری تعادل است.دکتر "رون دیویس"(Ron Davis)، استاد بخش علوم اعصاب اسکریپس گفت: متخصصان علوم اعصاب برای دهه‌ها، بر نحوه ذخیره اطلاعات در مغز و شکل‌گیری یک حافظه ثابت تمرکز داشتند اما متخصصان کنونی، اهمیت فراموش کردن خاطرات قدیمی و فرآیند فراموش کردن را درک می‌کنند.اگرچه این بررسی روی مگس میوه انجام شده اما پژوهشگران امیدوارند که بتوان از این یافته‌ها برای  انسان نیز استفاده کرد.این پژوهش، در مجله "Cell Reports" به چاپ رسید.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: مغز خاطرات