به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۰۷ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب : ۱۶۵۷۳۶
انتقال ایدز از طریق جنسی رو به افزایش است

شناسایی 24 هزار بیمار زنده مبتلا به HIV در ایران

گروه جامعه: رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری های آمیزشی وزارت بهداشت گفت: تاکنون 38 هزار و 439 هزار فرد مبتلا به HIV در ایران شناسایی شده اند که از این تعداد 24هزار و 840 نفر زنده و بقیه فوت کرده اند.
شناسایی 24 هزار بیمار زنده مبتلا به HIV در ایران
پروین افسر کازرونی در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره آخرین آمار مبتلایان به HIV در ایران افزود: سالانه به طور متوسط بین 2 هزار تا 2 هزار و 100 مورد جدید ابتلا به HIV شناسایی می شود. بر اساس آخرین آمار تا پایان شهریور، 38 هزار و 474 نفر در کشور به HIV مبتلا بودند که این عدد شامل موارد زنده و فوتی است. رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر 24 هزار و 840 بیمار مبتلا به HIV در کشور زندگی می کنند و 14 هزار و 439 نفر مراجعه فعال به مراکز مشاوره برای درمان دارند. وی ادامه داد: بر اساس تخمین نرم افزار بین المللی سازمان بهداشت جهانی و مطالعات انجام شده، تعداد کل افراد مبتلا به HIV در ایران حدود 60 هزار بیمار نفر است که تاکنون حدود 41 درصد آنها شناسایی شده اند.

 انتقال ایدز از طریق جنسی رو به افزایش است
کازرونی با اشاره به راه های انتقال ایدز، گفت: درصد راه های انتقال ایدز در موارد جدید ابتلا که تشخیص داده می شود، بیشتر مربوط به رابطه جنسی محافظت نشده است. البته این موضوع در اکثر موارد به همسر افراد مبتلا مربوط است که اطلاعی از بیماری خود نداشتند و برای آزمایش و درمان مراجعه نکرده اند. از طرف دیگر شیوع رفتارهای جنسی که می تواند افراد را در معرض ابتلا به ایدز قرار بدهد، بر اساس شواهد رو به افزایش است و اگر آگاهی افراد در این زمینه افزایش پیدا نکند، این شیوه انتقال رشد پیدا می کند. زیرا بسیاری از افراد اطلاعی از انتقال ویروس HIV از طریق رفتارهای محافظت نشده جنسی ندارند.

 اهمیت پیشگیری درباره ایدز
رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری های آمیزشی وزارت بهداشت درباره اهمیت پیشگیری در زمینه ابتلا به ایدز اظهار داشت: مبنای پیشگیری، افزایش آگاهی در زمینه بیماری است. اگر افراد با راه های ابتلا و پیشگیری آشنا شوند، خود مراقبتی را انجام می دهند. یعنی اگر افراد رفتار پرخطری انجام دادند که در معرض ابتلا هستند، با توجه به آگاهی ها، می توانند مراجعه و درمان را آغاز کنند.

 برنامه های وزارت بهداشت برای پیشگیری از ایدز
کازرونی درباره مهمترین برنامه های وزارت بهداشت برای پیشگیری از ایدز بیان کرد: مهمترین برنامه، برنامه استراتژیکی است که بیش از 20 وزارتخانه و سازمان در آن شرکت دارند. پایه و اساس این برنامه بر افزایش آگاهی و اطلاع رسانی با توجه به رویکرد نوین آموزش است.  وی ادامه داد: بر اساس این رویکرد، HIV یک بیماری عفونی مزمن شناخته می شود، زیرا بعد از ورود ویروس به بدن افراد، مدتی طول می کشد تا تکثیر شود و سلول های ایمنی را تضعیف کند و وارد مرحله ایدز می شود. اگر وجود ویروس در بدن افراد زود تشخیص داده شود، به محض تشخیص، درمان آغاز می شود، این موضوع تاثیر زیادی در سلامت فرد بیمار دارد. ویروس تا حدی مهار می شود و بیمار می تواند زندگی معمول داشته و هرگز به مرحله بیماری ایدز نرسد. از طرف دیگر با این درمان، حجم ویروس کاهش پیدا می کند و از انتقال به دیگران پیشگیری می شود. وی ادامه می دهد: درمان این بیماران به صورت رایگان انجام می شود. حدود 200 مرکز مشاوره بیماری های رفتاری در سطح کشور وجود دارد و آدرس و تلفن این مراکز روی سایت HIV-STI.ir وجود دارد.

محرمانگی اطلاعات بیماران مبتلا
رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری های آمیزشی وزارت بهداشت به محرمانگی اطلاعات بیماران مبتلا نیز اشاره کرد و گفت: این یک اصل است که اطلاعات بیماران به صورت محرمانه باقی بماند. از لحاظ قوانین کشور، ارائه اطلاعات بدون اطلاع فرد بیمار، پیگرد قانونی دارد. در نتیجه اصول رازداری و محرمانگی به طور کامل رعایت می شود.
مرجع : ایرنا
برچسب ها: ایدز