به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸

تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۰۷ ساعت ۱۷:۱۶

کشف یک نشانه جدید از پیر شدن نورون‌ها

گروه علمی: پژوهشگران دانشگاه "ام.آی.تی" در بررسی مغز موش‌ها و انسان‌ها توانستند نشانه جدیدی از پیر شدن نورون‌ها کشف کنند.
کشف یک نشانه جدید از پیر شدن نورون‌ها
با افزایش سن، نورون‌های مغز توسط رادیکال‌های آزاد دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند. زیست‌شناسان دانشگاه "ام.آی.تی"(MIT) دریافته‌اند که این نوع آسیب موسوم به "استرس اکسیداتیو" (oxidative stress)، به انباشته شدن قطعه‌های کوتاهی از "آران‌ای"(RNA) در برخی نورون‌ها منجر می‌شود.این انباشتگی آر.ان‌.ای که به باور پژوهشگران، نشانگری از بیماری مربوط به عصب مغزی است می‌تواند به کاهش تولید پروتئین منجر شود. پژوهشگران، این موضوع را هم در مغز موش‌ها و هم در مغز انسان‌ها، به خصوص در ناحیه‌ای از مغز موسوم به "استریاتوم"(striatum) بررسی کردند. استریاتوم، در بیماری‌هایی مانند پارکینسون و هانتینگتون نقش دارد."کریستوفر برگ"(Christopher Burge)، استاد زیست‌شناسی دانشگاه ام.آی.تی گفت: مغز از نظر متابولیک بسیار فعال است و می‌تواند به مرور زمان، به آسیب اکسیداتیو منجر شود اما تاثیر آن بر برخی نورون‌ها بیشتر است. این پدیده پیشتر، توالی ناشناخته‌ای از استرس اکسیداتیو به نظر می‌رسید که بر صدها ژن اثر می‌گذارد و می‌تواند تنظیم آر.ان‌.ای را نیز تحت تاثیر قرار دهد.در این روش جدید، ریبوزوم‌های سلول‌های خاصی با پروتئین سبز رنگ فلورسنت مشخص می‌شوند و پژوهشگران پس از تحلیل یک نمونه بافت، آر.ان‌.ای را با برچسب فلورسنت از سلول‌ها متمایز می‌کنند. این کار می‌تواند به آنها در شناساییپروتئین‌های تولید شده توسط سلول‌های متفاوت کمک کند.برگ افزود: این روش، برای سیستم عصبی که نورون‌های متفاوتی در آن وجود دارند نیز مفید است.این پژوهش، در مجله " Cell Reports" به چاپ رسید.
برچسب ها: مغز