به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۰۹ ساعت ۱۲:۵۵
کد مطلب : ۱۶۵۸۶۸
رهبر مخالفان، نتیجه انتخابات را رد كرد

یک زن رئیس‌جمهور گرجستان (جورجيا) شد

گروه بين‌الملل: پایان شمارش آراء انتخابات ریاست‌جمهوری گرجستان به نفع کاندیدای زن این رقابت تمام شد که یکی از دیپلمات‎های سابق فرانسه است.
سالومه زورابیش‌ویلی
سالومه زورابیش‌ویلی
به گزارش بی‌بی‌سی، انتخابات ریاست‌جمهوری گرجستان با پایان شمارش آراء به نفع «سالومه زورابشویلی» (Salome Zurabishvili) تمام شد که زاده فرانسه و از دیپلمات‌های سابق این کشور است.
به این ترتیب، وی به نسبت آراء ۵۹ به ۴۰، رقیب خود «گریگول واشادز» (Grigol Vashadze) را شکست داد و به عنوان نخستین رئیس‌جمهوری زن گرجستان انتخاب شد. این در حالی است که با اجرای قانون اساسی جدید، نقش رئیس جمهوری تا حد زیادی فرمایشی خواهد شد. زورابشویلی در سال میلادی ۲۰۰۳، سفیر فرانسه در تفلیس بود اما بعدها پست خود را رها کرد و سمت وزارت خارجه گرجستان را به عهده گرفت. دوره وزارت وی مقارن با درگیری گرجستان- روسیه در سال میلادی ۲۰۰۸ بود. با این حال وی علیرغم گرایش به غرب، مدعی تلاش برای بهبود رابطه تفلیس- مسکو است. این آخرین باری است که رئیس جمهوری گرجستان با رای مردم انتخاب می‌شود و بعد از اجرای قانون اساسی جدید و تنزل جایگاه ریاست جمهوری، انتخاب زمامدار این پست بر عهده پارلمان خواهد بود.

رهبر مخالفان با رد نتیجه انتخابات، هوادارانش را به تظاهرات مسالمت‌آمیز دعوت کرد

گریگول واشادزه، رهبر مخالفان دولت و کاندیدای شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری در گرجستان روز پنج شنبه اعلام کرد که پیروزی سالومه زورابیش‌ویلی ، نامزد حزب حاکم را نمی‌پذیرد. وی خواستار برپایی تظاهرات صلح آمیز در روز یکشنبه شد.  واشادزه، از حمایت ۱۱ حزب مخالف دولت برخوردار بود. وی روز پنجشنبه خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی شد. سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) روز پنج شنبه گفت که سالومه زورابیش‌ویلی ، نامزد برگزیده انتخابات گرجستان از «حمایت بالاتری» نسبت به رقبای خود برخوردار بوده است چرا که حزب حاکم یعنی رویای گرجستان از وی در جریان کارزار انتخاباتی حمایت می‌کرد. در این گزارش آمده است که خانم زورابیش‌ویلی در کارزار انتخاباتی خود از از حمایت و امکانات دولتی بهره برده است.
 
خبرگزاری رویترز به نقل از تحلیگران سیاسی گرجستان گزارش کرد به نظر نمی‌رسد با شمارش مجدد بخشی از آرا، تغییر عمده‌ای در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری این کشور دیده شود. گرجستان از نخستین سال‌های قرن بیست و یکم یکی از متحدان جدی اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا در منطقه قفقاز به شمار می‌رود. سالومه زورابیش‌ویلی با پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری گرجستان در سال ۲۰۱۸، نخستین زنی است که در این کشور به مقام ریاست جمهوری می‌رسد. وی که متولد فرانسه است توانست در دور دوم انتخابات با بدست آوردن ۵۹.۶ درصد آراء به این مقام برسد و نامزد رهبر مخالفان دولت را ببرد. هیچ کدام از نامزدهای این انتخابات نتوانستند ۵۰ درصد لازم را برای پیروزی در دور اول رای‌گیری ماه گذشته را به دست آوردند و این انتخابات به دور دوم کشیده شد.

سالومه زورابیش‌ویلی از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ سفیر گرجستان در فرانسه بود و از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ به عنوان وزیر امور خارجه گرجستان فعالیت می‌کرد. وی همچنین به مدت سه سال (۲۰۱۰-۲۰۱۳) به عنوان یکی از نمایندگان کمیته بررسی برنامه هسته‌ای ایران شورای امنیت سازمان ملل برگزیده شد. سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کرده است که انتخابات به خوبی مدیریت شده اما حمایت زیادی که خانم زورابیش‌ویلی از آن بهره برده در نتیجه نهایی موثر بوده است. حزب مخالف با ناعادلانه خواندن نتایج انتخابات در تلاش برای تغییر نتایج انتخابات است.
برچسب ها: گرجستان جورجيا