به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۱۰ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب : ۱۶۵۹۲۲

با محدودیت ها، «...نیوز» ناجی مردم می‌شود!

گروه فرهنگ و هنر: یک طنزنویس مطبوعاتی درباره شرایط امروز مطبوعات معتقد است که وقتی رسانه‌ها محدود می‌شوند، «آمدنیوز» که خودش پُر از شبهه است، ناجی مردم ایران می‌شود!
با محدودیت ها، «...نیوز» ناجی مردم می‌شود!
علی‌ میرمیرانی‌ که سال‌هاست با نام «ابراهیم رها» طنز می‌نویسد، در گفت‌وگویی با ایسنا درباره جایگاه طنز مطبوعاتی در فضای رسانه‌ای امروز و علت کاهش تاثیرگذاری مطبوعات، اظهار کرد: سوالی که مشخصا بارها از من پرسیده می‌شود، این است که چرا به مطبوعات برنمی‌گردی؟ بخشی به این دلیل است که مطبوعات در دولت نهم و پس از آن از حیز انتفاع ساقط شد و در واقع دیگر اصلا مطبوعاتی باقی نماند که بخواهد تاثیرگذار باشد یا اگر هم ماند آنقدر دچار ممیزی شد که بود و نبودش چندان فرقی نمی‌کرد.

او ادامه داد: با این رویکرد نشریات زرد در شکل‌های متفاوتی شروع به رشد کردند و همزمان رسانه‌های رسمی تأثیرگذاری و تیراژشان را از دست دادند. به عنوان مثال تیراژ ۱۳۰ هزارتایی روزنامه‌هایی همچون «شرق» و «اعتماد» در بخش خصوصی به کمتر از ١٠ هزار تبدیل شده است. این موضوع نشان می‌دهد که مطبوعات کارکرد خودشان را از دست داده‌اند یا حداقل کارکردشان کمتر شده است.

این طنزنویس با اشاره به تاثیر کاهش رونق مطبوعات در انگیزه روزنامه‌نگاران، اظهار کرد: وقتی تأثیرگذاری از دست می‌رود، ستون‌نویس هم دیگر تأثیری ندارد. طبیعتا وقتی روزنامه‌نگاری احساس می‌کند در صفحه اجتماعی خود با ۱۲۰ هزار فالوئر، بازخورد بیشتری از نوشتن در روزنامه‌ دارد، دچار بی‌انگیزگی‌ و شلختگی می‌شود.

میرمیانی اضافه کرد:‌ به همین دلیل هم در نهایت مطبوعات در دهه  ۹۰تأثیر خود را نسبت به دوره طلایی دهه ۷۰ از دست داد. دهه ۷۰ دوره عجیبی بود و مطبوعات واقعا رکن چهارم دموکراسی بودند. این تاثیرگذاری به مرور در دهه ۸۰  کمتر شد و در دهه ۹۰ مطبوعات از دست رفت. طبیعتا این موضوع شامل حال حوزه طنز مطبوعاتی هم شد. امروز روزنامه‌ها با تیراژ و تاثیرگذاری حداقلی منتشر می‌شوند و می‌توان گفت اصلا مطبوعاتی باقی نمانده است. یکی از دوستان به من گفت به ناشر بگو کتابت را برای معرفی به برخی مطبوعات بفرستد و من به او گفتم با مقایسه تیراژ کتاب‌هایم و مطبوعات بهتر است مطبوعات را در کتاب‌هایم معرفی کنم!

این نویسنده با بیان اینکه «فشارهایی که امروز بر مطبوعات وجود دارد، مطابق با نگاه‌های دهه شصتی است»، اظهار کرد: با وجود پیشرفت فضای سایبری، نهادهای رسمی فشل شده‌اند. طبیعی است که وقتی  خبر دروغ به مردم داده شود، مرجع اخبار «آمد نیوز» می‌شود. بالا تا پایین آقای «روح‌الله زم» که مدیریت «آمدنیوز» را بر عهده دارد، پر از اما و اگر است و حالا آمده منجی ملت ایران هم شده است. این موضوع به این خاطر است که در سال‌های اخیر روی مطبوعات فشار آورده‌ایم و مطبوعات و خبرگزاری‌ها را محدود کرده‌ایم.
مرجع : ایسنا