به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۱۱ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب : ۱۶۶۰۰۵

چرا افشین قطبی به ایران بازگشت؟

گروه ورزشی: یکی از عجیب‌ترین اتفاقات ممکن در فوتبال ایران بازگشت افشین قطبی بود. او با دل شیرش به ایران بازگشت تا برای یک و نیم‌فصل هدایت فولاد خوزستان را عهده‌دار شود.
چرا افشین قطبی به ایران بازگشت؟
در ابتدای به امر به نظر نمی‌رسد ژن خونی قطبی با تیم جنوبی سازگار باشد و اتفاقا این مربی ایرانی‌الاصل نیز قصد ماندگاری در فولاد را نداشته و احتمالا خیلی زود از فولاد جدا شود. با این حال اینکه چرا قطبی به فوتبال ایران بازگشته و چرا کار را با فولاد استارت زده، خود یک سوال بزرگ است.قطبی بعد از جدایی از پرسپولیس در تیم‌هایی که بود، کارنامه آنچنان موفقی نداشت. قبل از حضور در ایران نیز اصولا قطبی در جایی به‌عنوان نفر نبود و از وی به‌عنوان یک دستیار موفق مربیان بزرگی مانند گاس هیدینک، دیک‌آدوکات و پیم فربیک در تیم ملی فوتبال کره جنوبی نام برده می‌شد.

چرا قطبی به ایران آمد؟
حالا چرا قطبی با وجود بدهی مالیات سنگینی که داشت به ایران آمد؟ هنوز به یاد داریم که قطبی حتی به خاطر فوت مادرش و خاکسپاری وی هم نتوانسته بود به ایران بازگردد اما احتمالا این‌بار به جز پرداخت بدهی مالیاتی توسط باشگاه فولاد، پای یک مساله مهم دیگر هم در میان است؛ خیال بازگشت دوباره به تیم ملی و شاید حتی پرسپولیس.یکی از نزدیکان افشین قطبی در این‌باره به «فرهیختگان» گفت: «قطبی به این دلیل به ایران بازگشته تا دوباره خودی نشان دهد! در واقع می‌خواهد با کار در فولاد کنار گوش تیم ملی و حتی پرسپولیس باشد.»در هر صورت تحولات در این دو تیم در آینده شکل خواهد گرفت. به‌خصوص رفتن کی‌روش بعد از جام ملت‌ها تقریبا مسجل شده و درصورتی که قطبی در گرفتن نتیجه با فولاد موفق باشد، می‌تواند به‌عنوان یک آلترناتیو جدی خود را برای صندلی مربیگری تیم ملی معرفی کند. در این بین پرسپولیس با برانکو موفق بوده و بعید است طرفین حالاحالاها قصد جدایی از یکدیگر را داشته باشند و به نظر می‌رسد قطبی بیشتر به‌عنوان یک آلترناتیو برای تیم ملی مطرح باشد تا پرسپولیس.

کارنامه قطبی بعد از پرسپولیس
قطبی بعد از ناکامی با تیم ملی ایران در مقدماتی جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی و سپس جام‌ملت‌های آسیا 2011 از فوتبال ایران جدا شد و سعی کرد بخت خویش را در خاور دور بیازماید. او در همه این سال‌ها هرگز تمایلی برای سرمربیگری در فوتبال ایران نشان نداد و شاید هم می‌خواست مصداق بارز این بیت از غزل حافظ باشد: ما آزموده‌ایم در این شهر بخت خویش، بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش.قطبی بعد از رفتن از فوتبال ایران در باشگاه‌هایی که مربیگری کرد، نتوانست نتایج قابل‌قبولی بگیرد. بعد از جام‌ملت‌های آسیا هدایت شیمیزو اس‌پالس‌ژاپن را برعهده گرفت.سرمربی سابق تیم ملی، در ژاپن نتوانست موفقیتی به دست آورد. او در فصل اول حضورش در ژاپن همراه با تیم خود در جی لیگ دهم شد. در فصل دوم باز هم نتوانست موفقیتی به دست آورد و نهم شد.در فصل سوم حضورش هم مقامی بهتر از نهمی به دست نیاورد. سرمربی اسبق پرسپولیس در فصل آخر حضورش در این باشگاه ژاپنی درحالی که همراه با این تیم در رده‌ دوازدهم جدول رده‌بندی قرار داشت از کار خود برکنار شد تا نتواند فصل را به پایان برساند.قطبی بعد از اخراج از ژاپن حدود دو سال در تیمی فعالیت نداشت تا به باشگاه بوریرام یونایتد تایلند پیوست؛ باشگاهی که در تایلند عنوان‌دار بود و حتی سابقه‌ بازی کردن در لیگ قهرمانان آسیا مقابل استقلال تهران را هم در کارنامه داشت.

قطبی که در اواسط فصل به این تیم پیوسته بود، در بوریرام هم نتوانست نتایج خوبی به دست آورد و درحالی که با این تیم در رده‌ چهارم جدول رده‌بندی قرار داشت، از هدایت این تیم کنار گذاشته شد. تیم بوریرام با هدایت او در 6 هفته پایانی لیگ برتر تایلند شانسی برای قهرمانی نداشت. این تیم از جام فدراسیون هم حذف شده و تنها توانسته بود به مرحله نیمه‌نهایی لیگ کاپ تایلند صعود کند.قبل از حضور در فولاد خوزستان قطبی در دسته اول چین و باشگاه شیجیاژوانگ اوربرایت مربیگری کرد. او در فصل اول حضورش در این تیم به مقام سوم رسید و در فصل دوم حضورش هم درحالی که همراه با این تیم در رده‌ ششم جدول رده‌بندی قرار داشت، از ادامه‌ همکاری با این باشگاه چینی کناره‌گیری کرد.بعد از کناره‌گیری قطبی، صحبت‌هایی مبنی‌بر اینکه او به دلیل حضور در یک تیم بزرگ از این باشگاه چینی کناره‌گیری کرده مطرح شده بود که بعد از کمتر از دو ماه قطبی باشگاه فولاد خوزستان را برای ادامه‌ مربیگری خود انتخاب کرد تا مشخص شود چرا او به یک‌باره، تصمیم به ترک این باشگاه چینی گرفته است.در این بین حتی قطبی برای مدت زمان کوتاهی نیز دستیار پاتریک کلایورت در تیم ملی کوراسائو شد تا این تیم کوچک را در انتخابی جام جهانی 2018 همراهی کند که در این تیم هم قطبی با ناکامی کار را به پایان رساند.
مرجع : فرهیختگان
برچسب ها: افشین قطبی