به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۱۱ ساعت ۱۲:۲۱
کد مطلب : ۱۶۶۰۱۸

بازار‌های مهم ایران به کدام سو می‌روند

گروه اقتصادی: در حالی که قیمت ها در بازار سکه و ارز در حال ریزش است، انتظارات بر کاهش قیمت مسکن در ماه‌های پیش رو استوار شده است.
بررسی‌ها نشان می دهد قیمت مسکن در سال جاری، تا پایان آبان ماه رشدی برابر با 91 درصد را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است اما با ورود بازار مسکن به دوره رکود تورمی احتمال تعدیل قیمت‌ها از سوی برخی کارشناسان مطرح شده است.برخی فعالان بازار مسکن بر این اعتقادند که با خروج خریداران واقعی از بازار مسکن، رکود در این بازار طی ماه‌های پیش رو سنگین تر خواهد شد. یکی از مشاوران املاک در گفتگو با خبرآنلاین در خصوص وضعیت بازار مسکن گفت: بازار مسکن این روزها با کمبود مشتری و البته خریدار روبرست و بیشتر کسانی که وارد میدان می شوند، کسانی هستند که می خواهند مظنه را دریابند.وی که در منطقه مرکزی تهران به فعالیت مشغول است ادامه داد: بر این اساس واحدهای کوچک مشتریان بسیار بیشتری نسبت به دیگر واحدها دارند و از این رو قیمت واحدهای کوچک تقریبا قواره‌ای و نه متراژی محاسبه می شود.

وی جهش قیمت مسکن را ناشی از رشد بازارها و کاهش ارزش پول ملی دانست و ادامه داد: بسیاری از کسانی که قصد خرید داشتند تحت تاثیر انتشار اخباری در خصوص افزایش سقف وام مسکن دست نگه داشته‌اند و می‌گویند با رسیدن سقف تسهیلات به 300 میلیون تومان امکان خرید بهتری خواهند داشت از این رو افزایش قیمت در کنار انتظار برای رشد تسهیلات عوامل مهم رکود در این بازار مهم هستند.هر چند با رشد قیمت ارز، افزایش قیمت مسکن اتفاق افتاد اما با کاهش قیمت‌ها هنوز بازار مسکن واکنشی از خود نشان نداده و در نتیجه انتظار می‌رود در ماه‌های آتی تاثیر ریزش ها در بازار روشن شود. این در حالی است که برخی به استناد بالا رفتن هزینه ساخت، کاهش قیمت مسکن بیش از 20 درصد را محتمل نمی دانند.

دلار همچنان می‌ریزد
دیروز بازار ارز کار خود را با دلار 10 هزار و 400 تومانی به پایان برد تا ریزش ادامه دار دلار، بسیاری از کسانی که ارز را برای سرمایه گذاری خریداری کرده و در خانه‌ها نگهداری می‌کردند، مجاب کند وارد بازار شوند.افزایش عرضه ارزهای خانگی روند رو به کاهش نرخ‌ها را تقویت کرد از این رو به نظر می‌رسد در ماه‌های پیش رو با تداوم این سیاست نرخ ارز در محدوده پایین‌تر از 10 هزار تومان ثبات یابد.بر اساس این گزارش بسیاری از صرافان بر این اعتقادند که کاهش نرخ دلار در حال حاضر ناظر به مکانیزم‌هایی است که بانک مرکزی برای تقابل با پولشویی و ممانعت از خلق پول به کار گرفته است. بانک مرکزی تسویه دستگاه‌های پوز را برای دارندگان طولانی تر از قبل کرده و محدودیت‌هایی را نیز بر نقل و انتقال پول اعمال کرده است تا بدین وسیله مانع از هجوم سرمایه‌های سرگردان به بازار ارز شود.در کنار ریزش‎ها در بازار ارز، بازار سکه نیز با کاهش نرخ مواجه بود. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی از حدود 4 میلیون و ششصد هزار تومان به سه میلیون و ششصد هزار تومان رسیده است. رییس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران می گوید قیمت طلا و سکه با تداوم ریزش دلار همچنان کاهش خواهد یافت و این روند تا تخلیه کامل حباب سکه ادامه دارد.

بازار خودرو به کدام سو می‌رود؟
بازار خودرو این روزها در انتظار شنیدن اخباری در خصوص افزایش نرخ کارخانه است اما با این حال یخ زدگی بازار خودروهای وارداتی ناشی از احتمال ریزش قیمتهاست. هر چند واردات خودرو در حال حاضر به استناد شرایط ارزی از سوی دولت ممنوع اعلام شده است اما تخلیه روانی بازار ارز، مانع از تداوم روند افزایشی قیمت ها خواهد شد. آنچه پیش‌بینی‌ها دلالت بر آن دارد که روند رو به رشد قیمت ها در این بازار متوقف شده و تعدیل اغاز خواهد شد.

پیش‌بینی وضعیت پیش رو
هر چند دشوارترین کار در شرایط کنونی پیش بینی آینده است اما برخی براوردها حکایت از آن دارد که در صورت عدم وقوع اتفاق غیر قابل پیش بینی، قیمت ارز در ماه های آتی ثبات یافته و در کانال کمتر از 10 هزار تومان سامان یابد. کاهش قیمت سکه و ارز، به عقیده برخی سرمایه گذاران می‌تواند عامل تخلیه روانی بازار مسکن باشد. سئوالی که در این میان مطرح می‌شود، این است؛ آیا روند رو به کاهش قیمت ها ادامه دارد؟ مقامات بانک مرکزی به این سئوال پاسخ مثبت می دهند اما آنچه در بازارها رخ می دهد درستی و نادرستی این پاسخ را مشخص خواهد کرد.
مرجع : خبر آنلاین