به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۱۱ ساعت ۱۷:۳۷
کد مطلب : ۱۶۶۰۵۴

در چهار راه استانبول خبری از دلار نیست

گروه اقتصادی: خیابان های اطراف میدان فردوسی و چهار راه استانبول این روزها خلوت هستند. نه از شلوغی های دو ماه پیش خبری است و نه از قیمت های لحظه ای دلار.قیمت دلار هفته ها است که التهابی ندارد و مرتب و تدریجی در حال کاهش است.
در چهار راه استانبول خبری از دلار نیست
دلاری که پیش از این در گیرودار تنش های بازار به 19 هزار تومان هم رسیده بود و مدتی طولانی در محدوده ١٥هزارتومان جاخوش کرده بود، به تدریج سیر نزولی در پیش گرفت و حالا در کانال 11 هزار تومان سیر می کند.بر اساس پیش بینی بسیاری از کارشناسان تداوم ریزش قیمت ارز دور از انتظار نیست و باید منتظر کاهش بیشتر قیمت ها و تک رقمی شدن نرخ دلار هم بود. اکنون و با روند کاهشی قیمت دلار، امیدها برای کاهش قیمت کالاها در بازار نیز بال رفته است.تزلزل و افت قیمت دلار اگرچه درابتدا و به دلیل تثبیت نشدن نرخ ها معمولا تا مدتی موجب رکود تورمی در بازار و عدم اطمینان تولیدکننده و مصرفه کننده و اختلال در عرضه و تقاضا در کشور می شود اما در ادامه با ثبات قیمت ها و هماهنگ شدن عرضه و تقاضا، می تواند موجب تعادل قیمت ها در بازار بر پایه قیمت تمام شده کالا و وضعیت تقاضا شود.بر این اساس بسیاری از فعالان بازار معتقدند با به تعادل رسیدن نرخ ارز، بخش عمده ای از کالاهایی که مصرف روزانه دارند با کاهش قیمت ها تا سطح نرخ ارز ثانویه مواجه خواهند شد. به عنوان مثال، دستمال کاغذی یکی از کالاهایی است که قیمت آن در چند ماه گذشته به شدت افزایش یافته بود، اماکاهش قیمت ارز و کنترل مصرف توسط مصرف کننده، باعث کاهش قیمت آن و ارایه تخفیفات آنچنانی شده و انتظار ارزانتر شدن و کاهش رسمی قیمت این کالا نیز می رود.

با این حال بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی معتقدند که ریزش قیمت ارز در کوتاه مدت اثر چندانی در بازار کالاهایی مانند لوازم خانگی به ویژه داخلی ها نخواهد داشت و فعلا نمی توان شاهد افت قابل توجه این دسته از قیمت ها باشیم.چرا که در کنار تحریم ها و توقف واردات این کالاها، تولید این لوازم با قطعات وارداتی انجام می شود بنابراین محدودیت واردات چه خود کالا و چه قطعات یکی از عواملی است که همچون سدی جلوی کاهش قیمت ها را گرفته است. نکته جالب توجه این است که علیرغم کاهش قابل توجه قیمت دلار برخی از کارشناسان هنوز این قیمت ها را واقعی نمی دانند و معتقدند که دلار باید بازهم ارزان تر شود.در بازار ارز، امروز قیمت دلار به خاطر ثبات انس جهانی طلا به 11 هزار و 800 تومان رسیده است. قیمت خرید دلار توسط بانک ها هم امروز با کاهش 500 تومانی همراه بود. بانک ها امروز دلار را ۱۱ هزار و ۱۴۸ تومان ، یورو را 12 هزار و 621 تومان و 9 ریال و قیمت پوند انگلیس 14 هزار 235 تومان و 9 ریال از مردم می خرند. ضمن اینکه امروز بانک مرکزی قیمت ارزهای دولتی را ثابت اعلام کرده است.شعب منتخب بانکی نیز امروز قیمت فروش ارز مسافرتی را بدون کارمزد ۱۲ هزار و ۹۹۱ تومان اعلام کرده اند.

همچنین امروز دلار در صرافی های دولتی با 500 تومان افزایش نسبت به دیروز 11250 به عموم تا سقف 2200 دلار به فروش می‌رسد. قیمت یورو نیز 12740 تومان اعلام شده است که نسبت به دیروز 570 تومان افزایش داشته است.گشتی در بازار سکه و طلا نشان می دهد که مطابق معمول ترکش های قیمت دلار، زودتر از باقی بازارها به بازار طلارسیده و قیمت ها را بازهم کاهش داده است. طلا و سکه دو خط موازی هستند که پا به پای هم در افت و خیزهای بازار همراه هستند. افت قیمت دلار در کنار ورود طلاهای خانگی به بازار دو عاملی است که قیمت سکه را تا 5/3 میلیون تومان رسانده است. قیمت سکه طرح جدید امروز با حدود 150 هزار تومان افزایش به 3 میلیون و 850 هزار تومان رسید.سکه تمام طرح قدیم نیز 3 میلیون و 600 هزار تومان فروش رفت.همچنین هر نیم سکه یک میلیون و 950 هزار تومان و هر رب سکه نیز یک میلیون و 150 هزار تومان در بازار قیمت خورد. سکه گرمی نیز 670 هزار تومان شده است. ضمن اینکه هر گرم طلای 18عیار هم 347 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است و هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1223.1 دلار معامله می‌شود.
مرجع : ایران
برچسب ها: بازار ارز