کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

فعالیت کارخانه نیشکر هفت‌تپه از سر گرفته شد

تجمع کارگران گروه ملی در اهواز ادامه یافت

11 آذر 1397 ساعت 17:50

گروه جامعه: کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در ادامه اعتراضهای بیش از سه هفته ای اخیر خود ، امروز نیز مقابل استانداری خوزستان حاضر شده و برای مطالبه تحقق خواسته های خود دست به راهپیمایی زدند.


به گزارش ایرنا، این کارگران یکشنبه نیز به روال بیست و سه روز گذشته با حضور در مقابل ساختمان استانداری خواستار توجه مسئولان به خواسته هایشان شده و عنوان کردند: مطالبات ما تنها دریافت حقوق نیست. یکی از کارگران معترض در این خصوص می گوید: بازگشت گروه ملی صنعتی فولاد ایران به دولت و بروز شدن پرداخت حقوق از مهمترین خواسته های ما کارگران است. رضا دشت بزرگ در این باره می گوید: از هفته گذشته اعلام شد که حقوق کارگران پرداخت شده ولی کارگران دیپلمه و بالاتر هنوز حقوق نگرفته اند. وی خاطرنشان کرد: بخش عمده ای از کارگران دارای مدرک تحصیلی دیپلم، فوق دیپلم و بالاتر هستند که آنها تا کنون مطالباتی دریافت نکرده اند و ظاهرا پرداخت ها فقط شامل کارگران زیر دیپلم بوده است. بر اساس این گزارش، کارگران گروه ملی همچنان برای تحقق خواسته های خود - دولتی شدن این شرکت و فعالیت خطوط تولید کارخانه و پرداخت حقوق و مزایا - پس از طی مسیر استانداری به سمت فرمانداری اهواز سپس خیابان سلمان فارسی رفته و با سردادن شعار مسیر خود را از خیابان سی متری به سمت خیابان طالقانی و میدان شهدای این شهر تا نزدیکی استانداری خوزستان ادامه دادند سپس متفرق شدند .

*استاندار خوزستان: حقوق کارگران در حال پرداخت است
استاندار خوزستان همچنین یکشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه دو ماه از حقوق کارگران زیر دیپلم گروه ملی پرداخت شده، افزود: امروز صبح نیز یک ماه از حقوق کارگران دیپلم و بالاتر پرداخت شد. غلامرضا شریعتی همچنین ادامه داد: حقوق ماه دوم این کارگران نیز طی دو سه روز آینده پرداخت خواهد شد. وی با اشاره به اینکه با توجه به روند پیگیری ها و پرداختی های صورت گرفته از کارگران خواسته می شود تا به محل کار خود بازگردند، عنوان کرد: به همین دلیل باید گفت که از این به بعد برای عدم حضور کارگران بر سر کارشان هیچ عذری پذیرفته نیست. نماینده عالی دولت در خوزستان همچنین هفته گذشته با بیان اینکه ما (دولت) پرداخت حقوق کارگران را تضمین می کنیم، عنوان کرد: از این به بعد نظارت جدی بر واحدهای صنعتی گروه ملی و هفت تپه انجام خواهد شد تا روند تولید در این کارخانه ها و نیز پرداخت حقوق کارگران با مشکلی رو به رو نشود.

گروه ملی صنعتی فولاد ایران در سه سال اخیر به بدترین روزهای خود از زمان واگذاری این شرکت به بخش خصوصی رسید که باعث کاهش خطوط تولید، تعدیل نیرو و نیز پرداخت نامنظم حقوق و بیمه کارکنان شرکت شد. این واحد صنعتی در سال 1342 به عنوان نخستین کارخانه نورد فولاد کشور در اهواز تاسیس شد و در سال 1388 با هدف خصوصی سازی به یکی از شرکت های زیر مجموعه امیر منصور آریا واگذار شد ولی با کشف اختلاس 30هزار میلیارد ریالی و ارتباط آن با 2 بانک بزرگ کشور، در سال 1390 مدیریت آن به طور موقت در اختیار دادگستری قرار گرفت و در نهایت در اسفند 1395 به بانک ملی واگذار شد. مشخص نبودن وضعیت این شرکت سبب به بار آمدن زیان انباشته در این مجتمع فولادی شد و این شرکت که زمانی در صنعت فولاد کشور پیشرو بود، اکنون فقط با بخشی از ظرفیت خود کار می کند.

فعالیت کارخانه نیشکر هفت‌تپه از سر گرفته شد
مدیر اجرایی شرکت نیشکر هفت تپه گفت: کارگران این شرکت پس از 27روز تعطیلی، با توافق حاصل شده با کارفرما از امروز یکشنبه بر سر کار خود برگشته و فعالیت خود را از سر گرفتند.
کیومرث کاظمی امروز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: باتلاش مسولان استانی و شهرستان و کارفرما، کارگران بخش های مختلف این شرکت بعداز 27روز تعطیلی فعالیت خود را از سر گرفتند. وی گفت: تمام واحدهای مختلف اداری، صنعتی، ترابری، کوره بخار، بازرگانی، آسیاب ها و تولید و تعمیرات فعالیت خود را آغاز کرده اند . با پایان تجمع و اعتراضات کارگری ، کوره بخار ، آسیاب و کارخانه شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه روشن شده و به حرکت در آمدند.
همچنین عملیات برداشت نیشکر از مزارع نیز بزودی آغاز خواهد شد. کاظمی افزود: سطح زیر کشت نیشکر دراین شرکت حدود هفت هزار و600هکتار است که پیش بینی برداشت حدود 350هزار تن نیشکر از آن می شود. به گفته وی حدود 35هزار تن شکر سفید ازاین سطح زیر کشت تولید و روانه بازار می شود.
فرماندار شوش نیز دراین آرابطه گفت:حدود 13میلیارد ریال هزینه اورهال این کارخانه است که حدود 95 درصد کارخانه نیز نوسازی و بازسازی شده است. عدنان غزی گفت: به محض اینکه فعالیت کارخانه از سر گرفته شود ظرف 2 یا سه هفته آینده نیز دوماه حقوق باقیمانده کارگران نیز پرداخت می شود.

کارگران در اعتراض به پرداخت نشدن چهار ماه حقوق و پاداش ،حق بیمه و طبقه بندی مشاغل و نیز برای مطالبه بازگشت کارخانه به بخش دولتی دست از کار کشیده بودند. حدود پنج هزار نفر از طریق فعالیت در شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در شمال استان خوزستان امرار معاش می کنند. کشت و صنعت هفت تپه ، قدیمی ترین کارخانه تولید شکر از نیشکر در کشور است که نیم قرن از تاسیس آن می گذرد و طبق اصل 44 قانون اساسی اواخر سال 1394 از سوی سازمان خصوصی سازی از چرخه دولتی خارج و به بخش خصوصی واگذار شد. جمعیت کارکنان شاغل در این شرکت بزرگ تولید شکر به صورت رسمی ، پیمانی ، قراردادی و پیمانکاری در بخش های مختلف پنجهزار و 500 نفر اعلام شده است. شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه با 24 هزار هکتار وسعت اراضی و کارخانه در 15کیلومتری شهر شوش در شمال استان خوزستان واقع است. شرکت نیشکر هفت تپه یکی از بزرگترین کارخانه های استان خوزستان و کشور است که نقش مهمی در تولید، اشتغال و کشاورزی منطقه دارد.


کد مطلب: 166065

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/166065/تجمع-کارگران-گروه-ملی-اهواز-ادامه-یافت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir