به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۱۲ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب : ۱۶۶۰۹۲

پیش بینی درآمد مالیاتی در لایحه بودجه ۹۸

گروه اقتصادی: بررسی لایحه بودجه ۹۸ نشان میدهد، درامد مالیاتی سال آینده حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده که نسبت به امسال تغییر قابل توجهی نداشته است.
پیش بینی درآمد مالیاتی در لایحه بودجه ۹۸
بر اساس قانون بودجه سال 1397 مصوب مجلس، کل درامدهای مالیاتی اعم از مالیات و حقوق گمرکی، حدود 149 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. همچنین در قانون مذکور، درامدهای حاصل از حقوق و عوارض گمرکی حدود 29 هزار میلیارد تومان لحاظ شده که به این ترتیب بایستی در سال جاری حدود 120 هزار میلیارد تومان درامد مالیاتی وصول شود.بررسی لایحه بودجه سال 98 که هم اکنون در آخرین مراحل تدوین خود میباشد، نشان میدهد تا این لحظه درامد 120 هزار میلیارد تومانی از محل وصول مالیات در نظر گرفته شده است. این عدد نشان میدهد در سال 98 درامدهای مالیاتی نسبت به سال جاری تفاوت قابل توجهی ندارد.گفتنی است، روال تدوین بودجه نشان میدهد تا آخرین لحظه قبل از انتشار، امکان تغییر اعداد و ارقام لایحه وجود دارد و برای اطمینان از این اعداد باید منتظر نسخه نهایی لایحه بودجه سال 98 باشیم.

به عقیده کارشناسان شرایط سخت تر اقتصادی در سال آینده، دولت را بر آن داشته تا برای جبران هزینه های خود درامدهای مالیاتی را افزایش ندهد. این در حالی است که بر اساس اعلام رئیس سازمان مالیاتی آمادگی کاهش 5 درصدی مالیات عملکرد تولید وجود دارد. به این ترتیب به نظر میرسد سازمان مالیاتی از محل مبارزه با فرار مالیاتی کاهش درامد ناشی از کاهش ماخذ مالیات تولید را جبران خواهد کرد.همچنین سوال جدی که وجود دارد این است که چرا نمایندگان مجلس شورای اسلامی با وجود تاکید کارشناسان، مراحل تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه را به جریان ننداخته اند. به نظر میرسد در صورت تصویب این قانون طی سال 98 باید منتظر اجرای آن در سال 99 باشیم.
مرجع : تسنیم
برچسب ها: مالیات بودجه