به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۱۲ ساعت ۱۲:۳۷
کد مطلب : ۱۶۶۱۱۷

شناسایی ویروس آنفلوآنزا با حسگر ریز منفذ!

گروه علم و فناوری: پژوهشگران "دانشگاه اوساکا"(Osaka University) ژاپن موفق به توسعه یک حسگر "ریزمنفذ"(nanopore) برای شناسایی ذرات ویروسی آنفلوآنزا در یک نمونه بیولوژیکی شدند.
شناسایی ویروس آنفلوآنزا با حسگر ریز منفذ!
در این مطالعه پژوهشگران از هوش مصنوعی برای شناسایی نشانه‌های ویروس استفاده کردند. این کار پژوهشگران را قادر به شناسایی ویروس‌ها با استفاده از سنسور ساخت.این تکنیک به عنوان یک ابزار تشخیصی برای مراقبت از بیماران مبتلا به آنفلوآنزا و شناسایی آنفلوآنزای خطرناک بسیار مفید است.آنفلونزا هر ساله میلیون‌ها نفر را آلوده می‌کند. در بیماران آسیب پذیر مانند سالمندان، عفونت می‌تواند کشنده باشد و در برخی مواد نیز عواقب فاجعه بار داشته باشد. با توجه به اینکه ویروس بسیار مسری است، در مورد شیوع بیماری خطرناک آنفلوآنزا، تشخیص سریع، حساس و دقیق بسیار مهم است.روش‌های فعلی برای شناسایی ویروس شامل تکنیک‌های ژنتیکی است، اما معمولا این روش‌ها سریع نیستند. برای غلبه بر این موضوع، پژوهشگران ژاپنی یک رویکرد تشخیصی جدید را طراحی کردند که در آن هوش مصنوعی با یک حسگر ریزمنفذ ترکیب می‌شود. این حسگر شامل ایجاد یک جریان مایع از طریق یک ریزمنفذ با استفاده از یک جریان الکتریکی که ریز منفذ را در بر می‌گیرد، است.

این سیستم افراد را قادر می‌سازد تا تنها ذرات ویروسی از طریق ریزمنفذ عبور کنند، به این معنی که این حسگر بسیار خاص است. این دستگاه بسیار حساس است، به طوری که امکان شناسایی تک تک ذرات ویروسی را نیز دارد. پژوهشگران در این مطالعه از هوش مصنوعی برای شناسایی امضای ویروس استفاده کردند."ماکوزو توتسوی"(Makusu Tsutsui)، پژوهشگر این مطالعه گفت: ما از تجزیه و تحلیل آماری ماشین‌های الکتریکی برای امضای ویروس‌ها استفاده کردیم. با استفاده از این رویکرد هوش مصنوعی برای تحلیل سیگنال، قادر به شناسایی تفاوت موج‌های کوچک ویروسی که از طریق چشم انسان قابل مشاهده نیست، نیز خواهیم بود. این روش امکان شناسایی با دقت بالا از ویروس‌ها را فراهم می‌کند.این سیستم همچنین ممکن است در تشخیص انواع دیگر ویروس‌ها مفید باشد و این نشان می‌دهد که می‌توان از آن در زمینه‌های مختلف برای تشخیص سریع ویروس‌ها استفاده نمود.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: آنفولانزا