کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

علي لاريجاني: مجمع نمي‌تواند قانونگذاری کند

12 آذر 1397 ساعت 14:07

گروه سياسي: رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام نمی تواند قانونگذاری کند و در کشور یک مجلس وجود دارد.


به گزارش ایرنا، «علی لاریجانی» امروز - دوشنبه- در نشست خبری خود با رسانه های داخلی و خارجی که به مناسبت روز مجلس برگزار شد، این مطلب را در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی ایرنا درمورد جایگاه هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در روند قانونگذاری و انتقادهای وارده به این هیات، بیان کرد. رییس مجلس دهم با بیان این که مجمع دو وظیفه دارد، یکی از وظایف آن در زمانی است که اختلاف نظری بین مجلس و شورای نگهبان وجود داشت، ورود کند، اظهارداشت: در زمان امام خمینی (ره) براساس ضابطه ای اگر دو سوم مجلس روی موضوعی تاکید می کرد، دیگر مسئله نیازی به بررسی در شورای نگهبان نداشت که بعدها با تغییر قانون اساسی، این موضوع تغییر کرد و مجمع تشخیص مصلحت نظام شکل گرفت،

لاریجانی ادامه داد: یکی دیگر از وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام نقش مشورتی است و رهبر معظم انقلاب سیاست های کلی نظام را پس از مشورت با مجمع ابلاغ می کنند هر چند که وظایف جانبی نیز وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: بخش نظارتی مجمع تشخیص مصلحت نظام در زمان ریاست مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی شکل گرفت و رهبر معظم انقلاب وظیفه نظارت بر اجرای سیاست های کلی را به مجمع تشخیص محول کردند. در این دوره نیز ایشان این اختیار را دادند که مجمع تشخیص هیاتی برای نظارت انتخاب کند. وی اشکال موجود را در روش اجرا دانست که این موضوع ایهام ایجاد کرده و مانند مجلس سنا شده است. رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این در حالی است که در ایران یک مجلس وجود دارد، بنابراین مجمع تشخیص نمی تواند قانونگذاری کند. لاریجانی یادآور شد: هیات عالی نظارت مجمع تشخیص می تواند موضوعات را به کمیسیون ها ارائه کند تا بررسی های لازم انجام شود و اگر مصلحت دید اجرا شود یا انجام نشود. اما مجمع پس از طی مسیر می تواند موضوع را به شورای نگهبان واگذار کند تا براساس قانون اساسی موضوع مورد رسیدگی قرار بگیرد. وی تاکید کرد: در هر صورت در زمان اختلاف مجلس و شورای نگهبان، مجمع تشخیص می تواند تصمیم گیری کند.

**به مصلحت نبودن استیضاح را نمی توان به اقلیتی تحمیل کرد
رییس قوه مقننه همچنین درمورد اظهارات وزیر امور خارجه درخصوص پولشویی و طرح استیضاح ظریف گفت: ممکن است برخی استیضاح وزیر امور خارجه رابه مصلحت ندانند اما این را نمی توان به یک اقلیت تحمیل کرد. آنها ( اقلیت ) هم می توانند از ابزار استیضاح استفاده کنند ولی مصلحت بودن یا نبودن آن را مجلس شورای اسلامی تشخیص می دهد. لاریجانی افزود: برخی نمایندگان معتقدند در حال حاضر ، زمان برای استیضاح مناسب نیست ولی به هر حال در این زمینه اختلاف نظر وجود دارد و تعدادی نوع دیگر فکر می کنند. به همین دلیل مسیر استیضاح در حال طی شدن است. وی خاطرنشان کرد: نکته ای که آقای ظریف گفتند مقدمه و موخره ای داشت، در ابتدای این سخنان گفته بودند کسانی که به CFT نظر می دهند، بر اساس عقیده خود و صادقانه نظر می دهند، برخی هم ممکن است در این زمینه تحت تاثیر باشند. البته اگر بخش دوم را نمی گفت بهتر بود؛ سیاستمدارها گاهی نکاتی را می گویند که می توانستند نگویند.

**نمی خواهیم دیپلماسی بزک را در کشور دنبال کنیم
در ادامه این نشست خبری خبرنگار شبکه سی . بی . اس پرسید: با توجه به اعلام آمادگی رییس جمهوری آمریکا برای مذاکره بی قید و شرط با ایران، آیا چنین اراده ای وجود دارد؟ مانند برجام 2 یا امثال آن؟ رییس مجلس پاسخ داد: ما از رییس جمهوری آمریکا دو سنخ حرف شنیدیم، یک سنخ حرف های بی حساب و کتاب که نسبت به ملت ایران جسارت می کند، البته حرف سخیف گفتن،مایه مباهات نیست، ولی او این سخنان را مطرح می کند. لاریجانی افزود: یک سنخ هم آن است که در کنار این حرف ها می گویند ما آماده مذاکره هستیم. من فکر می کنم رهبر معظم انقلاب چند بار قبلا گفته بودند که آمریکایی ها ( باید) درست عمل کنند و به قواعد و به آنچه که تعهد می کنند پایبند باشند.

وی اضافه کرد: مگر ما قبلا مذاکره نکردیم؟ اگر کشوری یک توافق بین المللی را زیر پا می گذارد و به توافق عمل نمی کند، چطور تقاضای ملاقات می کند؟ من فکر می کنم این اقدام بیشتر یک شگرد است، باطنا دنبال این نیستند. نه آن حرف های سخیف زدنشان معنا دارد و نه این حرف ها که در کنار آن تکرار کردند، نه این که از یک معاهده ای را درباره آن سالها بحث شده، ایران در آن مذاکرات مشارکت داشته و بعد در شورای امنیت تصویب شده، خارج می شوند. بنابراین بستگی به رفتار آن ها دارد. به این توافق هسته ای باز گردند، یک گام بردارند تا ما بتوانیم تصمیم بگیریم، راهش این است. رییس مجلس در پاسخ به سوال دوم همین خبرنگار که پرسید' آیا این که آن ها یک گام بردارند نشانه این است که شما آمادگی مذاکرات مجدد دارید؟' گفت: خیر، ما در حال حاضر شرایط را مهیا این موضوع نمی بینیم، این موضوع در حال حاضر حالت تفنن دارد.
لاریجانی افزود: ما که نمی خواهیم دیپلماسی بزک را در کشور دنبال کنیم، آقایان اگر به مذاکره معتقد هستند، اول برگردند به چیزی که زیرپا گذاشتند، حسن نیت از خود نشان دهند، ما این را نمی بینیم، یعنی حرف های سخیف می زنند، حرف های سخیف در حال کاهش دادن سطح و قواره این کشور را از نظر دیپلماسی است.

**مردم انتظار دارند مسئولان مساله پولشویی را حل کنند
رییس قوه مقننه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی درباره وجود پولشویی و پول کثیف در کشور گفت: این مساله وجود دارد، اما مردم ما انتظار دارند که مسئولان اظهار نظر یا مساله را حل کنند. لاریجانی تصریح کرد: این که ما مردم را مضطرب کنیم از نظر اطلاع رسانی چه خاصیتی دارد؟ در این راستا باید راه‌حل ارائه شود. وی تصریح کرد: یک عملیات روانی از بیرون صورت می‌گیرد که مستمرا مردم را مضطرب می کنند که دروغ و خلاف رخ داده است، عده‌ای هم در داخل کشور به جای حل این موضوع چیزی روی آن هم می‌گذارند. ما باید یا راه‌حل ارایه دهیم یا برخورد کنیم، مضطرب کردن مردم چه خاصیتی دارد. رییس مجلس دهم همچنین درباره سوال یکی دیگر از خبرنگاران درمورد گفت‌وگوی ملی در کشور گفت: فکر نمی‌کنم گفت‌وگوی ملی احتیاج به میز و صندلی داشته باشد، این مساله به اراده جریانات سیاسی ربط دارد.
لاریجانی اضافه کرد: آنها باید ابتدا روی چالش‌های اصلی کشور و نه نقاط اختلاف کار کنند،با توجه به مشکلات کشور هر چه در داخل کشور اتحاد بیشتر باشد بهتر است. وی تصریح کرد : دوستان در جریان های مختلف هم بلوغ لازم را دارند که به دولت پیشنهاد دهند، دوستانی که در مجلس شورای اسلامی حضور دارند اظهار علاقه می‌کنند و گاهی اوقات نشست ‌هایی می‌گذارند، اما از جریانات بیرون مطلع نیستند.

**اکنون زمان حل مسائل و مشکلات مردم است
رییس مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه سازندگی درباره اهمیت بازنگری قانون اساسی و تشکیل مجلس دوم در کشور گفت: این تقسیم بندی درخصوص داشتن مجلس دوم در بعضی کشورها نیز وجود دارد. لاریجانی اضافه کرد: این که قانون اساسی باید متناسب با شرایط تغییر کند یا بازنگری شود سال هاست که مطرح است ولی در حال حاضر زمان مناسبی نیست چرا که ما با چالش های بزرگ تری همچون تحریم ها و موضوع برجام مواجه هستیم. وی ادامه داد: فعلا هم که در قانون اساسی بن بستی وجود ندارد بنابر فکر می کنم باید از این مرحله عبور کنیم و بعد به مسائل دیگر بپردازیم.وی همچنین گفت: حال زمان این کار نیست که قانون اساسی را تغییر دهیم چرا که کار ساده ای نیست و ساز و کارهایی دارد اکنون زمان حل مسائل و مشکلات مردم است که در اولویت قرار دارد.

**افزایش 20 درصدی حقوق کافی نیست
رییس مجلس همچنین درخصوص انتقاداتی که نسبت به افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان در سال آینده مطرح می شود، گفت: به نظر بنده افزایش 20 درصدی حقوق کافی نیست، اما باید وضعیت کشور را نیز در نظر گرفت. در هر صورت باید به تمامی کارگران و کارمندان توجه شود و افزایش حقوق به حالت پلکانی باشد، چرا که طبقات پایین از لحاظ درآمدی با مشکلات بیشتری روبرو هستند. در این راستا مرکز پژوهش های مجلس بررسی هایی انجام داده که ارائه شده است مثلا یکی از محورهای بررسی درباره تغییرات مربوط به مسایل انرژی است که در این رابطه با دولت تفاهمی حاصل نشده است. نظراتی نیز در خصوص ارائه بسته های حمایتی وجود دارد که باید روی چند نظری که در این رابطه مطرح شده، به وفاق رسید.

**افزایش قیمت حامل های انرژی تا پایان سال منتفی است
رییس مجلس دهم درخصوص افزایش قیمت بنزین نیز گفت: فعلا بحث بالا رفتن نرخ حامل های انرژی وجود ندارد و موضوع کارت سوخت نباید ابهام ایجاد کند، چرا که با انجام این مهم قصد جلوگیری از قاچاق سوخت وجود دارد.  باید جلوی قاچاق سوخت گرفته شود، اما به نحوی که به مردم فشار نیاید، راه حل هایی در این رابطه وجود دارد و از ظرفیت برخی اقتصاددانان و رسانه ها استفاده شده و مرکز پژوهش ها نیز در رابطه با این موضوع کار کرده است تا علاوه بر جلوگیری از قاچاق و همچنین فراهم شدن زمینه کاهش مصرف، به مردم فشار نیاید. در هر صورت این موضوع سه وجهی باید براساس یک مدل باشد که منجر به تورم نشود و بعید می دانم که تا پایان سال جاری قیمت حامل های انرژی تغییر کند.

**اروپایی ها از نظر سیاسی اصرار دارند که پای توافق هسته ای هستند
رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص عملکرد اتحادیه اروپا در زمینه برجام گفت: اتحادیه اروپا براساس انتظارات عمل نکرد، چرا که اروپایی ها این موضوع را مطرح کرده و اصرار کردند که با وجود خروج آمریکا از توافق هسته ای، ایران از این توافق خارج نشود و راهکارهایی در زمینه توافق ارائه کردند که گاهی تغییراتی نیز داشت و این موضوعات در ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. توافق هسته ای یک توافق بین المللی بوده اما یک عنصر مزاحم مشکل ایجاد کرد. اروپایی ها از نظر سیاسی اصرار دارند که پای توافق هسته ای هستند، اما در عرصه اجرایی می گویند مشکلاتی وجود دارد. در هر صورت مسئله اقتصادی در دنیا به ابزار تبدیل شده به خصوص پس از جنگ سرد این موضوعات اقتصادی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. وی با یادآوری این که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده در حال مذاکره نهایی با اروپایی ها هستیم، گفت: در حال مذاکره نهایی با اروپایی ها هستند که اگر مذاکرات نهایی به نتیجه نرسد، تصمیم گیری می شود.

**شرایط باید درباره ادامه حضور در برجام سنجیده شود
رییس مجلس در ادامه درباره لوایح مربوط به FATF اظهارداشت: سازوکارهای مالی اروپایی ها به خاطر فشار آمریکایی ها با سختی مواجه شده اما آنها باید تصمیم نهایی را گرفته و ابلاغ کنند که در حال مذاکره هستند ضمن این که در ایران مسیر قانونی لوایحی همچون CFT و سایر لوایح مربوط به FATF در حال طی شدن است. درباره ادامه حضور در برجام باید شرایط سنجیده شود که اگر خروجی ندارد در این باره تصمیم بگیریم چرا که ما نیز همچون آمریکا حق خروج از این معاهده را داریم اما مصرف کردن این حق بستگی به شرایط دارد.

**رفراندوم موضوعات تخصصی کار مشکلی است
وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص به رفراندوم گذاشتن موضوع FATF گفت: برای موضوعات بسیار تخصصی برگزاری رفراندوم کار مشکلی است چرا که در موضوعات فنی حتی حقوقدانان در بررسی لوایح با مسئله روبرو می شوند، اما بنده مخالف موضوع نیز نیستم. عضو شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: در هر صورت برای بررسی موضوعاتی که به ظرافت فنی و حقوقی نیاز دارند، باید مجلس، قوه قضاییه و دولت بحث را حلاجی کنند. از چهار لایحه مربوط به FATF ، یک لایحه بعد از تصویب و تایید ابلاغ شده است و دو لایحه نیز در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است و یکی از لوایح که شورای نگهبان به آن ایراد گرفته، در کمیسیون ذیربط برخی از ایرادات آن رفع شده و روی برخی مواد اصرار وجود دارد که بعد از بررسی مجلس، لایحه مجدد به شورای نگهبان ارسال می شود. وی یادآور شد: اگر این شورا مجدداً لایحه را رد کند، برای تایید به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال می شود بنابراین بن بستی در این زمینه وجود ندارد.

**بحث های انتخاباتی باید حدود 4 ماه قبل از انتخابات آغاز شود
رییس قوه مقننه همچنین درخصوص شروع فعالیت های انتخاباتی برخی مجلسی ها و جریان ها گفت: کلاً با توجه به شرایط فعلی کشور و باقی ماندن حدود یک سال و نیم تا انتخابات، ورود به این مسایل به صلاح نیست و این مباحث علاوه بر این که مورد انتظار مردم نیست عقلایی نیز نیست ، رسانه ها نیز دامن نزنند.
لاریجانی تاکید کرد: در مجلس خیلی حرکت انتخاباتی انجام نشده است، ممکن است برخی جریان ها شروع کرده باشند که خبر آن نیز می رسد، اما امروز وقت رفع مشکلات مردم است و بحث های انتخاباتی باید حدود 4 ماه قبل از انتخابات آغاز شود، بنابراین طرح موضوعات مذکور به مصلحت نیست. وی در ادامه این نشست خبری درباره مذاکرات چین و آمریکا نیز گفت‌: این که چین جلوی یک جانبه گرایی آمریکا در حوزه اقتصاد را بگیرد، خوب است، ما با چین روابط بلند مدتی داریم. در سفری که چند سال پیش به چین داشتیم ، کشور چین کشوری مهم و تاثیرگذاری است؛ خصوصا در حوزه‌های تامین انرژی و سرمایه‌گذاری در ایران امکاناتی فراهم است و ما از نقش‌آفرینی چین در ایران استقبال می‌کنیم.

**باید براساس شرایط فعلی انتظارات را از بودجه مطالبه کنیم
لاریجانی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سیما درباره لایحه 98 و اهدافی که مجلس در بودجه پیگیری می کند، بخصوص درباره جایگاه ارز در آن، گفت: باید براساس شرایط فعلی انتظارات را از بودجه مطالبه کنیم مسائل همچون فروش نفت و تحریم ها، صادارت و واردات تاثیراتی در قیمت ها دارد. رییس مجلس تاکید کرد: در بودجه سعی می کنیم نظراتی که نزدیک به واقعیت را قبول کنیم. بعضی از تنگناهایی که به وجود آوردند، تاثیراتی روی قیمت ها می گذارد اما برای ما نیازهای مردم مهم است بنابر این تلاش می کنیم ارزی که به مردم داده می شود به قیمت پایین باشد که تاثیر زیادی روی زندگی آنها به خصوص در بخش بهداشت و معیشت آنها نداشته باشد.
لاریجانی با بیان این که دو مساله مطرح است، تصریح کرد: برخی معتقدند قیمت ها را یکسان و یارانه را بیشتر کنیم و برخی می گویند این باعث رشد تورم می شود اما نظری که معقول واقع شده این است که قیمت پایین را توافق کنیم. وی یادآور شد: بخش دیگر مورد توجه ما این است که سعی می کنیم به وضعیت آبادانی کشور لطمه وارد نشود چرا که وقتی قراردادی کاهش پیدا می کند حقوق و مزایا و موارد مورد نیاز که همان دولت گسترده است که گفتیم ایجاد می کند اینجا بروز پیدا کرده است بنابر این فشار بر بخش عمرانی وارد می شود که باید برای آن چاره اندیشید. رویکرد سازمان برنامه و بودجه در این سال ها انتشار اوراق مشارکت یک ساله و دو ساله بوده است. لاریجانی به مشکلات پیمانکاران برای نقد اوراق مشارکت اشاره کرد و گفت: بنابر این پیشنهاد ما این بود که طرح های عمرانی نیمه تمام را واگذار کنند.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین امسال در این زمینه فشار می آوریم و ساز و کار بیشتری لحاظ می کنیم که از این فرصت بهتر استفاده شود، یعنی هزار میلیارد تومان طرح های نیمه تمام را آنها واگذار کنند و ما به آن منابعی اضافه کنیم. ما برای طبقات پایین تر کشور نیز به دنبال ساز و کارهایی هستیم که بتوانیم با وجود فشارهای موجود، آنها زیاد مورد مشقت قرار نگیرند. لاریجانی تصریح کرد: نکته دیگری که در بودجه امسال مورد توجه است، تسهیل در سرمایه گذاری است اما هنوز با این که قانون پنجره واحد را تصویب کردیم که دولت قوانین دست و پا گیری را بردارد همچنان رتبه ما رتبه پایین است که این نشان می دهد در این زمینه کار دقیقی انجام نشده است، چرا که از بخش هایی است که می تواند فضای کسب و کار را تحت تاثیر قرار دهد. وی یادآور شد: در بودجه عناصر غیرمشخص کم نیست بنابر این بودجه سال 98 باید مقداری سیال تر باشد و چنین پارامترهایی را در آن نظر بگیریم. رییس مجلس دهم درخصوص این که آیا ارز کالاهای اساسی باید همانند سال گذشته چهار هزار و 200 تومان باشد، گفت: هنوز مجلس به این موضوع ورود نکرده است باید در هنگام بررسی این لایحه در این خصوص تصمیم گیری شود، نکاتی در این زمینه وجود دارد که باید ببینیم می خواهیم همچنان دو نرخی بودن را ادامه دهیم یا این که شیوه دیگری را در نظر بگیریم.

**تحرک نمایندگان در مجلس بستگی به خود آنها دارد
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نوع عملکرد نمایندگان و فعالیت آنها نیز اظهار داشت: نمایندگان را مردم انتخاب می کنند و کار آنها بستگی به خود افراد دارد چنانچه هرکس در مجلس کار و تلاش کند امور مجلس پیش می رود و حتی اگر کسی در جمهوری اسلامی ایران صرفا فکر کند 80 درصد فکرش پیش می رود، برای مثال همکاران ما آقایان پورابراهیمی، بحرینی و خانم حسینی درباره ارز اقداماتی کرده و دولت را در موضوعی متقاعد کردند که این کار مهمی بود لذا نمایندگان هر فکری که داشته باشند در آن باره اقدامی می کنند که ممکن است مجلس آن را نپذیرد اما انجام کار مهم است لذا خوب است نمایندگان مجلس مثل آقای قاضی پور فعال باشد. تحرک نمایندگان بستگی به خود افراد دارد.

رییس مجلس در ادامه با بیان این که مقدار زیادی از وقت نمایندگان برای حل مشکلات حوزه انتخابیه صرف می شود، خاطرنشان کرد: در این خصوص چاره ای نیست چرا که نمایندگان ارتباط زیادی با مردم دارند و برخی مشکلات ملی و برخی دیگر منطقه ای است که گاهی به آن ها خرده گرفته می شود اما نمایندگان یک کانال ارتباطی حکومت با مردم هستند لذا حتی اگر موارد مدنظر آن ها تصویب نشود اقدامات آن ها به کشور آرامش می دهد. لاریجانی به مشکلات اخیر ارز اشاره کرد و گفت: اگر قوه قضاییه برای مبارزه با اخلالگران از رهبری اجازه نمی گرفت و سران قوا در این خصوص تصمیم گیری نمی کردند، کشور آرام نمی شد. کمیسیون عمران کار مهمی در قانون بودجه درمورد موضوع ریل و حمل و نقل ریلی انجام داد که اگر از فاینانس استفاده شود 15 درصد از صندوق توسعه لازم دارد لذا از آن جایی که اتصال فارس به مرزهای شمالی به لحاظ ترانزیتی بسیار مهم است لازم است تلاش های فردی و کمیسیونی در این خصوص دنبال شود همچنین مشکل قیمت گندم نیاز به قانون نداشت که صرفا با صحبت با دولت موضوع حل شد.

**نباید عجولانه برای برجام تصمیم گرفت
رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا هیات نظارت بر برجام تشکیل جلسه می‌دهد ، گفت: این شورا تشکیل جلسه می‌دهد، به خاطر ندارم آخرین جلسه یک ماهه پیش بود یا سه هفته گذشته اما جلسات تشکیل می‌شود و گزارشات و تصمیماتی نیز ارائه و گرفته می‌شود و نخواهید که تصمیمات را بگوییم اما همین کافی است که بگوییم مسائل رصد می‌شود. همچنین آقای ظریف گزارش مستمری از برجام به مجلس و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارسال می‌کند و مسائل در مجلس مطرح می‌شود. مسئله برجام پیچی دارد که نباید عجولانه در مورد آن تصمیم گرفت بلکه لازم است در مورد تمام ابعاد آن بحث شود. بر اساس تصمیم هیات نظارت بر برجام است که موضوع مذاکرات آن ادامه دارد، در خصوص مسئله هسته‌ای با کشورهای دیگر در حال مذاکره هستیم و آخرین نظر اروپایی‌ها را کسب می‌کنیم که این مذاکرات به صورت تلفنی، حضوری و در سطوح مختلف انجام می‌شود، سرجمع شرایط برجام در حال روشن شدن است.
لاریجانی در پاسخ به این سوال که با توجه به بحران‌های چند وجهی محیط زیست در کشور آیا نهایی شدن توافق‌ پاریس را به صلاح می‌دانید با توجه به این که برخی الحاق به این توافق نامه را ضروری دانسته و برخی دیگر معتقدند که این موضوع مغایر با منافع ملی است، گفت: این لایحه از طرف دولت به مجلس ارائه شد. مجلس آن را تصویب کرد و به شورای نگهبان رفت. اکنون کمیسیون مربوط در حال بررسی ایرادات شورای نگهبان است. این یعنی مجلس به این لایحه رای داده است. این که اختلاف نظر وجود داشته باشد اشکالی ندارد. اما این ظرفیتی است که برای آینده مفید خواهد بود، انشاالله بررسی‌ها در کمیسیون انجام شده و در صحن مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرد.

**حریت نمایندگان باید حفظ شود
رییس قوه مقننه در پاسخ به این سوال که شفافیت در آراء مطالبه مردم است، چه اقدامی در این زمینه شده است، اظهارداشت: شفافیت باید انجام شود اما موضوع مهم تر حریت نمایندگان است، باید کاری شود تا حریت نمایندگان حفظ شود، قوام مجلس بر این است که هر کس بر اساس مصلحت کشور و با حریت اعلام نظر کند. لاریجانی خاطرنشان کرد: ما در مریخ صحبت نمی‌کنیم، در ایران هتاکی و فشار وجود دارد. در کشور از این مسائل وجود دارد و برخی می‌ترسند و عده‌ای نمی‌ترسند. وی همچنین گفت: برخی نمایندگان از شهرهایی آمده‌اند که با هر اعلام نظری برایشان مشکل ایجاد می‌شود و تحت فشار قرار می‌گیرند، باید فرهنگ رفتاری تغییر کند، متأسفانه با مشکل اخلاق سیاسی در ایران مواجه هستیم. سقراط ایرانیان را با اخلاق‌ترین افراد می‌دانست، باید چنین الگویی از ایران به جای بماند. رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سایت‌ها به نمایندگان توهین می‌شود و آنها را منافق خطاب می‌کنند، باید شرایط مناسب شود تا شفافیت آراء دنبال شود هر چند که موافق شفافیت آراء هستم اما نگرایی‌هایی در این زمینه وجود دارد.

**کمیسیون آموزش و تحقیقات مسئله بورسیه‌ها را پیگیری کند
لاریجانی همچنین در خصوص مشکلات پیش آمده برای برخی دانشجویان بورسیه، خاطرنشان کرد: تا جایی که مطلع هستم مشکلات حل شده و مشکلات باقی مانده در دیوان عدالت اداری مورد پیگیری قرار گرفته و اگر دیوان حکمی در این زمینه تصویب کرده باشد از کمیسیون آموزش و تحقیقات می‌خواهیم پیگیری کند و طبق قانون مسئله برطرف شود.

**شرایط امروز آمادگی پیگیری نظام پارلمانی را ندارد
رییس مجلس در پاسخ به این سوال که رهبرمعظم انقلاب بر نظام پارلمانی تأکید کرده اند، توضیح داد: ایشان در سفر به کرمانشاه این موضوع را در جمعی مطرح کردند، من هم آن را کار خوبی می‌دانم و در مجموع مسئله را برای شرایط کشور مناسب می‌دانم. لاریجانی ادامه داد: موضوع نظام پارلمانی را از ایشان سوال کردم، فرمودند مثال زده‌اند و منظورشان این نبود که حتماً انجام شود، هر چند که اعتقاد دارم شرایط امروز آمادگی این را ندارد که در این زمینه کار شود. مطالعات بر روی نظام پارلمانی کار سختی نیست اما ظرف زمانی کنونی مناسب امر نیست. رییس مجلس دهم در پاسخ به میزان تعطیلات نمایندگان گفت: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس هر سه هفته جلسه علنی، نمایندگان یک هفته به مناطق حوزه انتخابیه مراجعه می‌کنند، در واقع نمایندگان تعطیل نیستند بلکه مشکلات و آبادانی منطقه را پیگیری می‌کنند که کار شاقی است. لاریجانی با بیان این که حضور در حوزه‌های انتخابیه ارتباط با حکومت است، اظهار داشت: در واقع جلسات رسمی مجلس تعطیل است اما نمایندگان مشغول کار هستند.

**وحدت در سطح حکومت ایجاد شده است
وی در پاسخ به این سوال که در تنگناهای کنونی، وحدت ملی وجود دارد و آیا عزمی برای حل مسائلی چون سال 88 وجود دارد، اظهارداشت: در شرایط فعلی هر گامی در زمینه وفاق در کشور به وجود آید و باعث شود نیروهای علاقمند به ایران به یکدیگر نزدیک شوند ضرورت دارد. رییس مجلس دهم تأکید کرد: در سطح حکومت این کار انجام شده و طبق ساز و کاری که رهبری بیان داشته، سران قوا جلساتی مستمر دارند و این جلسات فارغ از نشست‌های دیگر است. در آنجا بحث‌هایی در خصوص اختلاف نظر قوا نیز مطرح می‌شود و در نهایت به همگرایی منجر می‌شود.
لاریجانی ادامه داد: در این باره که وفاق در بین جریان‌های سیاسی افزایش یافته است، نمی‌توانم بگویم پیشرفتی داشته‌اند، باید در جریان‌های سیاسی وفاق بیشتر شود. وی درباره حل مسائلی چون سال 88 گفت: دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی این مسائل را دنبال می‌کند، آنها بررسی‌هایی برای حل آن انجام داده‌اند. رییس قوه مقننه در پاسخ به این سوال که تغییر ساختار شورای امنیت سازمان ملل چه ضرورتی دارد، عنوان کرد: بحث جدیدی نیست، در گذشته نیز مطرح می‌شد و ضرورت دارد چرا که شورای امنیت سازمان ملل یک جانبه تصمیم می‌گیرد و از مرجعیت افتاده، در حمله به عراق با مصوبه شورا اتفاقی رخ نداد اما با زورگویی آمریکا شاهد حمله بودیم که ترامپ درباره آن می‌گوید 8 هزار میلیارد دلار هزینه کرده است.
لاریجانی همچنین گفت: سازمان ملل و شورای امنیت آن باید مرجعیت داشته باشند و به موقع تصمیم بگیرند اما درباره یمن تصمیم نگرفت و مرجعیت آن صدمه دید از این رو هماهنگی‌هایی در منطقه به وجود آمده است که دلیل آن ضعف سازمان ملل و شورای امنیت است. وی تأکید کرد: تغییر ساختار شورای امنیت سازمان ملل به آسانی نخواهد بود، ساختار زورگویانه در آن زیاد است و تا حل مسئله زمان می‌برد

**هیچ نهادی حتی از روی مصلحت نباید اقدام به قانونگذاری کند
رییس مجلس شورای اسلامی همچنین در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره فضای کسب و کار گفت: در این باره قانونی برای تسهیل فضای کسب و کار تصویب شده است و باید دید اگر اقدامات به درستی انجام نمی شود در حوزه قوانین است یا بخش دستورالعمل های دولتی ضمن اینکه باید برخی قوانین که مانع تسهیل فضای کسب و کار است حذف شود از این رو ما از اقدامات اتاق بازرگانی و بخش های صنفی برای مطابقت قوانین با مجلس استقبال می کنیم. لاریجانی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار همشهری درباره برخی لوایح که در مجمع یا شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا به تصویب رسید، اظهار داشت: این لوایح در مجمع و شورای هماهنگی تصویب نشد بلکه آنها صرفا توصیه هایی در این خصوص ارائه دادند ضمن اینکه ما نیز معتقدیم حتی از روی مصلحت نیز نباید در نهاد دیگری قانونگذاری صورت بگیرد. در خصوص لایحه اصلاح قانون چک تضمینی گفته شد 8 هزار میلیارد تومان از طریق چک های غیرقابل پیگیری منتقل می شود که پشتوانه ای برای بررسی این لایحه می خواستند که توصیه شد در این خصوص به صورت درخواست دو فوریت شود چرا که موارد طرح شده در این لایحه نیاز به قانونگذاری دارد.

**برخی موضوعات برای اعتمادسازی مردم نیاز به تصویب قانون دارد
لاریجانی در ادامه با بیان این که درباره برخی موضوعات دولت به تنهایی می تواند تصمیم بگیرد و درباره برخی دیگر باید قانونگذاری شود، عنوان کرد: برای مثال معافیت مالیاتی برای افرادی که طرح های عمرانی نیمه تمام را برعهده میگیرند نیاز به مصوبه مجلس دارد یا برخی موارد که حتی نیاز به قانون ندارد برای اعتمادسازی قانون تصویب می شود چنانچه برای سپرده گذاری ارزی قانون نیاز نیست اما برای اعتماد مردم تصویب می شود. رییس قوه مقننه در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه العالم درباره بحران یمن یادآور شد: با تجزیه یمن مخالف هستیم چنانچه با تجزیه عراق نیز مخالف بودیم و پشت دولت عراق ایستادیم تا این اتفاق نیفتد چرا که پشت این قضیه آسیب به منطقه است.

**ارائه نظر نمایندگان درباره ربیس مجلس حق آنها است
لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اقدامات برخی نمایندگان مجلس مانند پیگیری موضوع بررسی کفایت ریاست مجلس به این خاطر که تصور می کنند رئیس مجلس قصد جبران مافات برخی مواضع آنها را دارد، گفت: در این خصوص نظری ندارم و معتقدیم پیشگویی ها و ضمیرخوانی ها درست نیست و این حق نمایندگان است که درباره رئیس مجلس نظراتی داشته باشند. وی ادامه داد: توصیه دین این است که تا جایی که می توانیم از الفاظ دیگران حمل به صحت کنیم به خصوص که نمایندگان منتخب مردم هستند و جنس ما دلگیری نیست و منافع کشور مهم است لذا ضرورتی به سوءظن نیست. رییس مجلس همچنین در پاسخ به ادامه سوال خبرنگار که تأکید کرد این نظرات عین گفته برخی نمایندگان بوده و صرفا برداشت ذهنی نیست، خاطرنشان کرد: تشخیص آنها نسبت به من اشتباه بوده چرا که تاکنون مسیری را طی کرده ایم که تا جایی که می توانیم مشکلات اصلی کشور را برطرف کرده و مسائلی از این دست دلگیری‌ها نپردازیم.

**باید در راستای کوچک سازی دولت گام برداریم
رییس قوه مقننه همچنین درابتدای این نشست خبری توضیحاتی را درباره آخرین وضعیت کشور ارائه کرد.
لاریجانی افزود: امروز در کشور با چالش هایی مواجه هستیم و تمام تلاش ما این است که بتوانیم این چالش ها را حل کنیم. وی با بیان این که حجم گسترده دولت باید کوچک تر شود، خاطرنشان کرد: پهن پیکر بودن دولت هزینه های زیادی دارد، از این روز تمام تلاش ما باید این باشد که حجم دولت کوچک شود در این زمینه گام های اولیه ای در برنامه ششم توسعه برداشته شد. که امیدواریم ادامه یابد. رییس قوه مقننه ادامه داد: اگر دولت می خواهد متوازن و کوچک شود باید سریع تر گام بردارد. البته به گفته سازمان اداری و استخدامی در این مسیر پیشروی هایی انجام شده ولی من هنوز گزارش رسمی در این خصوص دریافت نکرده ام.

لاریجانی همچنین با یادآوری این که نظام بودجه ریزی در کشور بسیار قوی نیست، گفت: نظام بودجه ریزی باید براساس عملکرد باشد تا بتوان به صورت واقعی باشد. وی تصریح کرد: دیوان محاسبات و مرکز پژوهش های ومجلس برای نظام بودجه ریزی برنامه ریزی هایی کرده اند که طرح آن هم اکنون در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس است.وضعیت نقدینگی کنونی از معضلات اصلی کشور است که باید به آن توجه ویژه کرد.
رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ما در چند سال اخیر این اختیار را به دولت دادیم که طرح های عمرانی را واگذار کند البته فکر نمی کنم کار مطلوبی در این زمینه صورت گرفته باشد. اخیرا در شورای هماهنگی سه قوه بر این موضوع تاکید کردیم و بنا شد در این زمینه اقدامات بیشتری صورت گیرد.

وی همچنین به موضوع صندوق های بازنشستگی اشاره کرد و گفت: برای این موضوع کار اولیه ای در بودجه امسال انجام شده و به دولت این اختیار را دادیم تا پیگیری های لازم را انجام دهد ولی هنوز تحرکی ندیدیم، اگر گام های خوب برداشته شود، می توانیم تا سال بعد گام های موثرتری برداریم. رییس مجلس به تصویب 128 قانون در مجلس اشاره کرد و اظهارداشت: برخی از قوانین نیز احتیاج به اصلاح دارند، همچنین برخی دیگر تنقیح قوانین می خواهد چرا که بخشی از آن ها منسوخ شده و به طور کل حجم قوانین بالا است که در این زمینه معاونت حقوقی ریاست جمهوری با همکاری مرکز قوانین مجلس در حال تنقیح قوانین هستند. لاریجانی با یادآوری تصویب قانون اشتغال پایدار روستایی، اظهار داشت: این قانون بسیار مهم بود که با اذن رهبری 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه کشور برداشت شد و همین مقدار نیز بانک ها سرمایه گذاری کردند که اگر کار با سرعت بیشتر انجام شود جوانان در روستاها شاغل شده و ماندگار می شوند.

وی قانون نظام جامع آموزش فنی و حرفه ای را از دیگر قوانین مهم مصوب مجلس دانست و افزود: تا پیش از این هرم نیروی انسانی در منظر تخصصی وارونه بود و به جای متخصصان زیاد دانشگاهیان زیادی داشتیم که باید با این قانون برعکس شود. وی خاطرنشان کرد: قانون مدیریت مصرف سوخت، احکام دائمی توسعه کشور، قانون استاندارد، قانون برنامه ششم که چالشی میان دولت و مجلس بود که حل شد، قانون صدور چک، قانون حمایت از حقوق کودکان، قانون حمایت از حقوق معلولان، قانون کاهش اعدام، قانون ثبت اختراعات، قانون هوای پاک و خاک و قانون منع به کارگیری بازنشستگان از قوانین مهم مورد تصویب مجلس بود. رییس مجلس درمورد طرح ها و لوایحی که در دست بررسی مجلس است، گفت: مواردی همچون صندوق مکانیزه، بانک مرکزی، ارزش افزوده و موضوع بانک ها در کمیسیون ها در حال رسیدگی است که به عنوان قوانین مادر شناخته می شود، همچنین قانون تجارت، قانون بزرگی است که اگر شورای نگهبان به آن ایراد نمی گرفت و به صورت اصل 85 رسیدگی می شد، بهتر بود. همچنین قانونی در حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی و حمایت از محیط بانان و جنگلبانان در مجلس پیگیری می شود.

رییس قوه مقننه به برگزاری 28 جلسه میان دولت و مجلس برای حل چالش های کشور که نیاز به قانون نداشته و صرفا سهم مشترک می خواهد، اشاره کردو گفت: در این جلسات پیرامون مباحثی همچون فضای مجازی، بحران آب، سرمایه گذاری، آسیب های اجتماعی، ریزگردها، بازار ارز و وضعیت بانک ها بحث و بررسی صورت گرفت. لاریجانی در ادامه با یادآوری بعد نظارتی مجلس اظهارداشت: دیوان محاسبات بررسی مستمری در این خصوص داشته و هفت هزار و 600 گزارش حسابرسی در سطح ملی و استانی به مجلس ارائه داد که پیرامون موضوعاتی همچون صندوق ذخیره فرهنگیان و هدفمندی یارانه ها بود که برای برخی از موارد تا دو هزار و 700 پرونده در این دیوان تشکیل و برای هزار و 100 پرونده رأی صادر شد که باعث شد منابع زیادی به خزانه بازگردد. معاونت نظارت با جدیت در حال کار روی نحوه اجرای قوانین است که در این خصوص آیین نامه های مربوطه را به کمیسیون های مربوطه برای پیگیری می دهد تا تدابیر لازم اخذ شود.


کد مطلب: 166134

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/166134/علي-لاريجاني-مجمع-نمي-تواند-قانونگذاری-کند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir