کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آیت الله شیخ محمد یزدی خطاب به حقوقدانان:

«زنان» را به تنهایی به محل کارتان راه ندهید

12 آذر 1397 ساعت 18:12

گروه سیاسی: عضو شورای نگهبان گفت: خانم‌ها نقش و جایگاه بسیار عظیمی در اسلام دارند و حق بزرگی بر انسان دارند ولی همین خانم ها هم می توانند با برخی کیدها روی روند قضایی تاثیرگذار باشند؛ حقوق‌دانان نباید زنان را در محل کارشان به تنهایی راه بدهید تا بتوانید این روابط را کنترل کنید.


آیت الله شیخ محمد یزدی، امروز ۱۲ آذرماه در جمع طلاب حقوقدان از سراسر کشور که در مجتمع یاوران مهدی(عج) قم برگزار شد، اعتبار هر سیستم حکومتی را وابسته به اموری چون دستگاه قضایی دانست و گفت: اعتبار دستگاه قضای نیز به نیروهای تاثیرگذار آن است. وی افزود: نیروها، مهمترین پشتوانه دستگاه حاکمه هستند و در بسیاری از کشورها حتی حق عزل رئیس جمهور را هم دارد؛ دستگاه قضایی ضامن سلامت حکومت است؛ ولی فعالان این بخش باید بدانند که در آینده مشمول قضاوت های دیگران در خصوص عملکرد خود خواهند شد.
 

عضو شورای نگهبان با اشاره به اهمیت مساله امانت داری در دین اسلام گفت: با جود تفاسیر مختلف، امانت قطعا در مسایل مرتبط به مال نیست و مسایل معنوی را نیز شامل می شود؛ امامت نیز یکی از مهمترین امانتی است که پیامبر آن را به اهلش سپرد. وی افزود: از جمله امانت بسیار مهمی که قضات آن را به دوش می کشند، مساله رازداری است؛ رازداری کار بسیار سختی است زیرا شیطان به راحتی می تواند این ظرفیت را از انسان بگیرد؛ پزشکان نیز باید همین رازداری را در خصوص بیماران خود داشته باشند. رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تشبیه کار فعالان قضایی به پزشکان گفت: فعالان قضایی نیز بیماری های اجتماعی را درمان می کنند و باید به دردهای مردم به خوبی رسیدگی شود، زیرا این مساله از امانت و مسئولیت های بزرگ آنها است.

آیت الله یزدی گفت: یکی از نکات مهمی که فعالان دستگاه قضایی باید بدانند این است که حقوق‌دانان نباید زشتی ها و بدی هایی که در مراجعات به شما می رسد را به مردم بگویید؛ نباید این مفاسد برای مردم بیان شود. وی تصریح کرد: برخی که مباحث را به شکل زیرکانه از فعالان حقوقی می گیرند؛ حقوق دانان باید مراقبت زیادی در این زمینه داشته باشند؛عدالت اجتماعی باید به دست همین افراد موثر در حوزه قضایی محقق شود. فعالان حقوقی نباید مراودات شخصی و گروهی و جناحی خود را به جای خدا و حق خدایی بنشانند؛ حکم اعم از قضا است که شامل قضا و غیر از قضا می شود؛ باید حق را ملاحظه کنید و آنچه حق است را بگیرید؛ قضات باید خودشان را پیوسته آزمایش کنند.

وی اظهارکرد: البته وکلا نیز باید خود را آزمایش کنند زیرا ممکن است موکل یک وکیل مبلغ قابل توجهی نیز بدهد، ولی وکیل می داند که حق با او نیست؛ وکیل باید پرونده را به شکل دقیق مطالعه کند و ببیند اگر موکل به حق نیست وکلات او را به عهده نگیرید. عضو شورای نگهبان با ذکر این مطلب که نفس اماره، نفس وسوسه گر و توجیه گر است، بیان کرد: این نفس پیوسته در پی درست جلوه دادن اشتباهات است؛ این فراز و نشیب ها و بازی ها، بازی هایی است که نفس انسان توجیه می کند و باور انسان چنین می آید که حق می گوید و از حق دفاع می کند. به گزارش ایلنا، به نقل از حوزه‌نیوز، آیت الله یزدی با ذکر این مطلب که قضات نباید صرفا به گزارش های روی کاغذ برای صدور حکم بسنده کنند، گفت: در اینجا باید با شناخت شخصی افراد و گفتگو با او در شناخت حقیقت کوشش کنید؛ ممکن است در گزارشات عباراتی وجود داشته باشد که در گفتگو با اشخاص این مباحث رفع می شود.

وی با اشاره به اهمیت مراقبت جدی فعالان قضایی در ارتباطات کاری با مراجعان بیان کرد: نکته دیگر آن است که مواظب کیدهای برخی از روابط جنسیتی را داشته باشید؛ خانم ها نقش و جایگاه بسیار عظیمی در اسلام دارند و حق بزرگی بر انسان دارند ولی همین خانم‌ها هم می توانند با برخی کیدها روی روند قضایی تاثیرگذار باشند؛ حقوق دانان زنان را در محل کارتان به تنهایی راه ندهید تا بتوانید این روابط را کنترل کنید. آیت الله یزدی در پایان تصریح کرد: دنیای امروز به شکلی است که پیر و جوان را هم با خود همراه شیطان می کند زیرا ریسمان های شیطان بسیار قوی هستند؛ سفارشات برخی اشخاص نباید موجب تردید قضات شود؛ قضات باید فرض را بر این بگذارند که همیشه در محضر الهی هستند و باید به عدل کامل و الهی حکم کنند.


کد مطلب: 166170

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/166170/زنان-تنهایی-محل-کارتان-راه-ندهید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir