به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۱۲ ساعت ۲۰:۵۴
کد مطلب : ۱۶۶۱۷۸
دبیر انجمن خودروسازان خبر داد:

ضرر 5 هزار میلیارد تومانی ایران‌خودرو و سایپا

ضرر 5 هزار میلیارد تومانی ایران‌خودرو و سایپا
گروه اقتصادی: در شرایطی كه موضوع آزاد‌سازی قیمت خودرو دوباره داغ شده، خودروسازان می‌گویند: با آزاد‌سازی قیمت خودرو دلالی در این بازار کاهش خواهد یافت و تعیین قیمت‌ها در حاشیه بازار موجب کمتر شدن تقاضاهای کاذب می‌شود. ضمن اینکه با ورود متقاضیان واقعی به بازار، در نهایت قیمت خودرو هم کاهش خواهد شد. البته دولت هنوز مخالف آزاد‌سازی قیمت خودرو‌ها است. افزایش ناگهانی قیمت‌ها در بازار یکی از دلایل مخالفت دولت با این طرح اعلام شده است. با این حال فعالان حوزه خودرو معتقدند که آزاد‌سازی در ابتدا موجب شوک قیمتی خواهد شد؛ اما در ادامه با واقعی شدن قیمت‌ها بازار نیز متعادل شده و قیمت خودروها ارزان تر می‌شود. مخالفان این طرح اما با تأکید بر اینکه هنوز شرایط برای اجرای آزاد‌سازی قیمت‌ها در کشور وجود ندارد، هشدار می‌دهند این کار بدون اجرای ساز و کارهای لازم موجب انفجار قیمت‌ها خواهد شد.
 
بهرام پارسایی یکی از مخالفان اجرای این طرح در شرایط کنونی می‌گوید: «مهم این است که آزادسازی باید با چه مکانیزمی صورت بگیرد. اگر با شرایط فعلی باشد، طرح موضوع غلط و فریب افکار عمومی است.» نماینده مردم شیراز معتقد است:«زمانی که واردات بخواهد صورت گیرد، باید چند برابر جریمه پرداخت شود. بنابراین اگر آزادسازی قیمت مطرح است باید شبیه کل جهان این آزادسازی صورت گیرد که صنایع خودرویی کشورهای مختلف با هم رقابت می‌کنند. در این صورت این رقابت به سمت کاهش قیمت می‌رود؛ برای اینکه بتوانند بازار و مشتری را جذب کنند، اما اگر همین شرایط فعلی در کشور ادامه یابد، کاملاً نتیجه معکوس خواهیم داشت چرا که احساس رقابت ایجاد نمی‌شود بنابراین قیمت را تا جایی که می‌توانند افزایش می‌دهند.»

دبیر انجمن خودروسازان در این باره در گفت‌و‌گو با «ایران عصر» با تأکید بر لزوم آزاد‌سازی قیمت خودرو اظهار داشت: «اختلاف شدید قیمت کارخانه با قیمت بازار موجب ایجاد دلالی در خرید و فروش خودرو شده است.» احمد نعمت بخش درباره دلایل اصرار بر آزاد‌سازی قیمت خودرو گفت: «اختلاف شدید قیمت خودرو با بازار سبب شده تا زمانی که ثبت‌نام شروع می‌شود سرمایه‌ها و پول‌های سرگردان به سمت خرید خودرو هجوم آورده و تقاضاهای کاذب افزایش یابد.» وی ادامه داد:«بنابراین اختلاف زیاد قیمت خودرو از بازار تا کارخانه یکی از دلایلی است که آزاد‌سازی قیمت خودرو را ضروری کرده است.» دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه «سرکوب مالی خودروسازان و تعیین قیمت‌ها توسط دولت(شورای رقابت) موجب ضرر شرکت‌های خودرو‌سازی شده است»، تصریح کرد: «دو خودرو ساز سایپا و ایران خودرو در 6 ماهه اول امسال بالغ بر 5 هزار میلیاد تومان ضرر کرده‌اند.»

نعمت بخش تصریح کرد: «از اسفند 94 تا شهریور 97 خودروسازان جمعاً اجازه 12.5 درصد افزایش قیمت را داشته‌اند بنابراین خودروسازان در حال زیاندهی هستند.» نعمت بخش با اشاره به وجود 1650 هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور افزود: «وجود این حجم نقدینگی و تقاضا برای خرید خودرو موجب افزایش دلالی و ایجاد تقاضاهای کاذب در بازار خودرو شده است.» وی با تأکید بر لزوم ورود خودروسازان به حاشیه بازار تصریح کرد: «اگر دولت اجازه ورود خودرو سازان به حاشیه بازار را بدهد و قیمت خودرو هم در حاشیه بازار تعیین شود بتدریج شکاف قیمتی میان بازار و کارخانه کاهش یافته و دیگر انگیزه‌ای برای دلالی باقی نمی‌ماند.»

نعمت بخش اظهار داشت:«اگر کارخانه‌ای اعلام کند که خودرو در حاشیه بازار فروخته خواهد شد خریداران واقعی وارد بازار شده، تقاضاهای کاذب کمتر شده و در نهایت قیمت‌ها هم کاهش خواهد یافت.» دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه «وقتی اجازه افزایش قیمت‌ها را نداریم، نمی‌توانیم اجازه افزایش قیمت قطعه سازان را بدهیم»، اضافه کرد: «بنابراین قطعات بی‌کیفیت وارد بازار شده و موجب افت کیفیت خودرو می‌شود اما با آزاد‌سازی قیمت خودرو مشکل کیفیت قطعه و خودرو نیز حل خواهد شد.»
 

.
South Africa
۱۳۹۷/۰۹/۱۲ ۲۲:۴۱
ازادسازی قیمت خودرو با این انحصار و تعرفه بالای صد درصد واردات یعنی به معنای واقعی چپاول جیب مردم ؟! درکدام مفاهیم نئولیبرالیسم تعرفه گمرکی وجود دارد ؟
متاسفانه در کشورما طرفداران اقتصاد بازار ازاد به مبانی ان خیانت میکنند و مدام ادرس اشتپاه به مردم میدهند ، لااقل مرد باشید و به اقتصادبازاد ازاد متعهد بمانید ! (361997)
۱۳۹۷/۰۹/۱۳ ۰۱:۴۷
جالب اینه که با کد ملی و یکسال اجازه فروش نداشتن و ... اومدن گفتن که میخوایم به مشتری های نهایی خودرو بدیم. پس به خودروها داره به مشتری نهایی میرسه و نه دلال ها! حالا چطور میگن میخوایم با افزایش قیمت جلوی دلالی رو بگیریم؟درحالیه که خودرو به مشتری نهایی رسیده؟ فقط به فکر خودشون هستن. قیمتم خود خودرو سازان بالا بردن که سود بیشتر کنن. (361998)
مهربانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۹/۱۳ ۰۵:۴۵
وقتی خودروساز بفکر مردم عادی و کم بضاعت نیست حقشه زیان دیدن
راه کار درست و مبارزه با رانت و مافیای خودرو
کاهش تعرفه واردات خودروهای کم مصرف و هیبرید و ایجاد فضای رقابتی است (361999)
مهربانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۹/۱۳ ۰۵:۴۵
وقتی خودروساز بفکر مردم عادی و کم بضاعت نیست حقشه زیان دیدن
راه کار درست و مبارزه با رانت و مافیای خودرو
کاهش تعرفه واردات خودروهای کم مصرف و هیبرید و ایجاد فضای رقابتی است (362000)
۱۳۹۷/۰۹/۱۳ ۰۶:۵۴
عزیزم ،اگر رقابت واقعی و بدون تصمیمات دولتی باشه و ورود خودرو به کشور آزاد بشه و خود بازار و افراد متقاضی حق انتخاب واقعی داشته باشند،حتما تولید شرکتهای معظم شما به کمتر از یک دهم اکنون کاهش پیدا خواهد کرد.این نهایت ناجوانمردیه که از طرفی مردم حق انتخاب آزاد محصول را نداشته باشند و مجبور شوند فقط از دو کارخانه خرید کنند و از طرفی این دو کارخانه هم که اموالشان متعلق به همین مردم است هر سال ساز گرانی کوک کنند. (362001)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۹/۱۳ ۰۷:۴۷
تا زمانی که در بحث خودرو جهانی فکر می کنیم و جزیزه ایی عمل میکنیم بازار خودرو سروسامان نخواهد گرفت.حمایت دولت درقبال کمپین تحریم خودرو وعدم توجه به خواسته های به حق مردم هنوز فراموش نشده است.ضرر خودروسازان دوباره از بیت المال پرداخت خواهد شد.ولی ضرر مردم را چه کسی پرداخت می کند.وزیر صنعت بدون پاسخگویی به وضعیت ورود خودروهای خارجی وعلت عدم تعهدات خودروسازان جایش عوض شد.ومردم..... (362002)
salman
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۹/۱۳ ۰۹:۱۰
برید بابا جمعش کنید ما راضی به ضرر شما نیستیم . خودتون خ... هستید یا ما رو خ.. فرض کردین با این ماشین های بنجلتون یه زمانی کره ایها آرزوی داشتن امکانات ما رو داشتن حالا ببینید به کجا رسیدن ما به کجا (تمام ماشین ها چینی ، قطعات سایپا و ایران خودرو چینی) خو لامصب بدین همون جا مونتاژش هم بکنن (362003)
۱۳۹۷/۰۹/۱۳ ۰۹:۵۳
غلط کرده، اگه واقعا راست بگه باید به مدیریتشون شک کرد
پولهای میلیاردی مردم رو بعنوان پیش فروش خودرو میگیرن خدرو که نمیدن هیچ طلبکارم هستند!!!
لعنت به گور باباشون (362004)
میثم
United States
۱۳۹۷/۰۹/۱۳ ۱۵:۴۱
آنچه که جالب است، چه این طرح انجام شود و چه نشود، ور نهایت مونتاژ کارهایی داخلی پابرجا و مردم زیانکار. این تجربه همه این سالهاست (362006)
۱۳۹۷/۰۹/۱۳ ۱۸:۱۳
آزاد شه تا کی ضرر کنه؟مشخصه مردم (362013)
۱۳۹۷/۰۹/۱۳ ۲۲:۱۷
اگر خودروسازان و قطعه سازان ایرانی توانایی پایین آوردن هزینه ها و قیمت های تمام شده محصولاتشان نیستند چرا باید هزینه عدم مدیریت و توانایی آنها را مردم ایران پرداخت کنند!!!؟ دولت باید واردات خودرو را آزاد کند. تا کی مردم باید هزینه های مدیران بی کفایت را پرداخت کنند!!!؟ (362019)
Rastinn
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۹/۱۴ ۱۳:۲۷
بدبختي اينه كه اين مديران مبالغ بدست آمده از راه افزايش قيمت رو كه در دنيا از طريق پايين آوردن هزينه و بالا بردن تعداد فروش بست مياد ،افزايش درآمد گزارش مي كنند و از بابت آن هم پاداش مي گيرند./. (362036)
۱۳۹۷/۰۹/۱۴ ۱۵:۰۲
این دو شرکت باید تعطیل شوند و مسئولین آن محاکمه گردند (362037)
مجی
United Arab Emirates
۱۳۹۷/۰۹/۱۴ ۲۱:۳۹
ازاد سازی قیمت زمانی درسته که واردات هم ازاد باشه تاخودروسازان با دانستن اینکه رقیب دارن به تولید ارزان وبا کیفیت وادار شوند وگرنه چون رقیبی ندارن خودروی بی کیفیت با. قیمت نجومی قالب ملت میکنن. ازاد سازی قیمت دربا انحصار خودرو حماقته (362040)
۱۳۹۷/۰۹/۱۴ ۲۱:۴۷
از ته دل دوست دارم اين دو خودرو ساز متضرر بشن و كلا شركتهاشون منحل بشن چون دل مردم ايران آزردن (362041)