به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۱۳ ساعت ۱۵:۴۳
کد مطلب : ۱۶۶۲۴۷
پامپئو:

چین و ایران نظم جهانی را به چالش می‌کشند

گروه بین الملل: وزیر امور خارجه آمریکا در نشست ناتو در بروکسل با انتقاد از نقش "مخرب" ایران و چین در عرصه جهانی گفت، ترامپ حامی نهادهای جهانی است و تاکید او بر افزایش نقش کشورها تنها برای بهبود عملکردها در سراسر جهان است.
چین و ایران نظم جهانی را به چالش می‌کشند
مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که براسی شرکت در نشست نشست وزرای خارجه ناتو در بروکسل است در سخنانی برای بنیاد آلمانی صندوق مارشال با اشاره به حضور نیروهای کشورش در افغانستان گفت که برنامه‌های آمریکا در افغانستان با همکاری هم پیمانانش ادامه می‌یابد.او سپس به ایران اشاره کرد و گفت که ایران نقش مخربی در جهان ایفا می‌کند و آمریکا اجازه نخواهد داد که این وضعیت ادامه یابد. پامپئو گفت: ایالات متحده آمریکا در کنار هم پیمانان خود خواهد ماند و هر آنچه در توان داشته باشد برای دفاع از آنها به کار می‌گیرد.وزیر امور خارجه آمریکا سپس با اشاره به انتقادها از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره استراتژی اول آمریکای او گفت: ترامپ به نهادهای جهانی احترام می‌گذارد و از آنها حمایت می‌کند اما او می‌خواهد که هر کشوری به وظایف خود نیز عمل کند چرا که نهادهای جهانی نمی‌توانند در جایگاه کشورها قرار بگیرند. برخی اوقات برای بهبود شرایط باید شجاع بود. ترامپ آمریکا را قدرتمند به پیش می‌برد و می‌داند که آمریکای قدرتمند به معنای جهانی با ثبات‌تر و بهتر است.

وی گفت که ترامپ در حال ایجاد نظم نوین جهانی تحت رهبری و دموکراسی آمریکاست. پامپئو گفت: ما براساس این دموکراسی بزرگ کشورها را به سمت ایجاد نظم نوین لیبرال و دوی از جنگ و رسیدن به رفاهی بزرگ سوق می‌دهیم. تحت رهبری ترامپ ما رهبری بین‌المللی و دوستانمان در سیستم جهانی را کنار نمی گذاریم.وی با انتقاد از ایران و چین اتهامات  این دو کشور از واشنگتن در اقدام یک جانبه را رد کرد و گفت: حتی دوستان اروپایی ما گاهی می‌گویند ما به نفع جهان آزاد اقدام نمی‌کنیم، این درست نیست. ما برای حفاظت و پیشبرد ایجاد جهانی با کشورهای آزاد، مستقل شفاف، عادل و باز فعالیت می‌کنیم این پروژه به اقدام عملی و نه نمایشی برای حفظ نظم نوین لیبرال میان کشورها نیاز دارد. این مهم نیازمند رهبری نه فقط از سوی کشور من بلکه از سوی دموکراسی‌های سراسر جهان است.او همچنین از سیاست‌های چین انتقاد کرد و گفت که سیاست‌های این کشور نظم جهانی را به چالش می‌کشد. وی گفت که توسعه اقتصادی چین به ثبات منطقه‌ای منجر نخواهد شد بلکه برعکس تحریکات سیاسی و منطقه‌ای بیشتری به دنبال خواهد داشت.پامپئو چین را به سوء استفاده مداوم از نقاط ضعف قوانین موجود در سازمان تجارت جهانی و سرقت مالکیت معنوی متهم کرد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: مایک پامپئو