کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

برای هجوهای مجازی قهقه می‌زنند، اما ...

ایسنا , 14 آذر 1397 ساعت 14:15

گروه فرهنگ و هنر: یک طنزنویس مطبوعاتی معتقد است که «امروز به یک وفاق ملی برای اینکه بپذیریم خنداندن خوب است، نیاز داریم. آن هم خندیدنی که بر پایه‌ اصول باشد، نه هجوی که این روزها در فضای مجازی بسیار دیده می‌شود.»


شهرام شهیدی درباره شرایط طنز مطبوعاتی در فضای رسانه‌ای امروز و تغییراتی که نسبت به دهه‌های گذشته داشته است، اظهار کرد: تغییر شرایط طنز مطبوعاتی در سال‌های اخیر تحت تاثیر دو عامل مهم بوده است؛ اول فضای مجازی که در این سال‌ها به شدت تقویت شده و تاثیر شگرفی هم به دنبال داشته است و دوم کاهش ظرفیت نقد در جامعه. او ادامه داد: مدتی است که سیاستمدارها، مردم، اصناف، هنرمندان و ... کم‌تحمل‌تر شده‌اند و نقدها را برنمی‌تابند و از طرفی دیگر هم سردبیران و مدیران مسوول هم حوصله دردسر ندارند و عقب‌نشینی می‌کنند؛ به عنوان مثال اگر در گذشته خط قرمزها به چهار موضوع در سیستم حکومتی محدود می‌شد، امروز آنقدر حساسیت‌های جامعه زیاد شده  که حتی از شغل‌های مختلف هم نمی‌توانیم انتقاد کنیم، چون آنها اعتراض می‌کنند.این طنزنویس با اشاره به شوخی‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: در حالی حساسیت‌ عمومی نسبت به طنزهای رسانه‌ای افزایش پیدا کرده است که مخاطب با همه مدل شوخی در شبکه‌های اجتماعی مواجه می‌شود و اتفاقا قهقه هم می‌زند؛ اما طنزنویس مطبوعاتی باید با محدودیت‌های زیادی و با احتیاط درباره موضوعاتی بنویسد که شاید دیگر کهنه هم شده باشد و طبعا برای خواننده خیلی هم خنده‌دار نخواهد بود.

شهیدی اظهار کرد: شاید الان شکل و شمایل آزادی رسانه‌ای خیلی بهتر شده باشد، اما تحمل مسئولان خیلی پایین آمده است. برای مثال اگر در گذشته با معاون اول رییس جمهور شوخی می‌شد و او نه تنها بدش نمی‌آمد بلکه تشکر هم می‌کرد، امروز همان شوخی‌ها را معاون وزیر هم برنمی‌تابد؛ البته این کاهش تحمل در برابر شوخی در جامعه نیز دیده می‌شود. اعتراض‌های صنفی به سریال «درحاشیه» و «سرزمین کهن» از جمله همین مواد است که نشان از بالا رفتن حساسایت‌ها دارد. در صورتی که قبلا اصلا اینچنین نبود. اگر ما از لهجه‌ای در شوخی‌هایمان استفاده می‌کردیم، همه متوجه بودند که قصد توهین به کسی را نداشتیم، اما الان اگر شخصیت منفی لهجه داشته باشد، اعتراض‌های زیادی به دنبال خواهد داشت.

او با بیان اینکه «ما به یک وفاق ملی برای اینکه بپذیریم ندیدن خوب است، نیاز داریم»، گفت: یک خندیدن خوب می‌تواند بر پایه اصول باشد. ما امروز به طنز نیاز داریم و نه هجوی که در فضای مجازی بسیار دیده می‌شود؛ البته هجو هم خوب است، اما باید به این نکته نیز توجه کرد که امروز ماهیت طنز در کشور ما در حال تغییر است و بهتر است که ما طنزنویسان سعی کنیم طنز را به فضای مجازی ببریم و از این طریق با مردم ارتباط بیشتری داشته باشیم.شهیدی در پایان سخنان خود درباره طنزنویسان امروز نیز، اظهار کرد: اگر بخواهیم نقدی هم به خود طنرنویس‌ها داشته باشیم، می‌توان گفت که طنزنویس‌های سابق افراد بامطالعه‌تری بودند که البته در کل این موضوع شامل حال سایر اقشار جامعه نیز می‌شود. پیشکسوتان ما در عرصه طنزنویسی تمام متون کهن را خوانده بودند و اصلا قبل قبول نبود که طنزنویسی متون کهن را نخوانده باشد. این درحالی است که در حال حاضر برخی از طنزنویسان خودشان را از این موضوع بی‌نیاز می‌دانند و نهایت این است که برخی از شماره‌های «گل‌آقا» را خوانده باشند.


کد مطلب: 166337

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/166337/هجوهای-مجازی-قهقه-می-زنند-اما

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir