به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۱۴ ساعت ۱۶:۳۸
کد مطلب : ۱۶۶۳۵۴

مطهری: صداوسیما بدون قانون اداره می‌شود

مطهری: صداوسیما بدون قانون اداره می‌شود
گروه سیاسی: روز دوم همایش «مدیران، سردبیران و رؤسای مراکز و دفاتر» سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) دیروز با حضور بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه، محمد سلطانی‌فر معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی و حسام‌الدین آشنا مشاور رسانه‌ای رئیس جمهوری و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک برگزار شد.

حاکمیت دوگانه درخصوص مطبوعات باید برطرف و تکلیف آن مشخص شود
به گزارش ایرنا، علی مطهری در بخش پایانی اجلاس مدیران و رؤسای مراکز و دفاتر استانی خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان اینکه «حاکمیت دوگانه درخصوص مطبوعات باید برطرف و تکلیف آن مشخص شود» افزود: سایت‌ها باید زیر نظر هیأت نظارت بر مطبوعات باشند و در قانون جدید رسانه‌ها باید به این موضوع رسیدگی شود. مطهری دفاع از حقوق شهروندان را از وظایف مهم رسانه‌ها خواند و افزود: در نظام‌های آزاد سیاسی، خبرنگاران قدرتمند و منشأ تحولات هستند. وی تصریح کرد: افشای قتل‌های زنجیره‌ای، مسأله کهریزک، قتل ستار بهشتی و اختلاس‌های رخ داده در سایه آزادی مطبوعات بوده است که اینها آشکارا و جلوی بسیاری از نقض حقوق شهروندان گرفته شده است. وی همچنین با اشاره به ضرورت برگزاری دوره‌های آموزشی برای خبرنگاران گفت: گاهی خبرنگار مطلبی را درست متوجه نشده و از قول ما چیزی منتشر می‌شود که هیچ انطباقی با واقعیت مطلب نداشته و حتی ضد آن است. خبرنگاری اگر مطلبی را متوجه نشد، نباید آن را منتشر کند و ضرورتی برای انتشار آن وجود ندارد.

 نقش رسانه‌ها در شرایط تحریم
نایب رئیس مجلس همچنین با اشاره به نقش رسانه‌ها در شرایط تحریم، اظهار داشت: باید به مردم امید واقعی و نه واهی داد و ضرورت مقاومت در شرایط فعلی برای مردم باید تبیین و توضیح داده شود.

ریشه اعتراض‌های دی ماه در داخل کشور بود
وی با بیان اینکه آرزوی دشمن ایجاد آشوب در کشور است، افزود: مقاومت و ایستادگی طرح ترامپ را برهم می‌ریزد و در نهایت کوتاه می‌آید؛ همان گونه که در اتفاقات دی ماه سال گذشته که البته ریشه آن در داخل بود، طرح آنها به هم ریخت. مطهری با اشاره به مسأله برجام گفت: اگر کشور در اجرای برجام متعهد بود و بخشی از حکومت به دنبال بر زمین زدن آن نبود، اگر درست عمل کرده بودیم و از همین مواردی که در برجام وجود داشت، استفاده می‌کردیم، ترامپ نمی‌توانست از آن خارج شود؛ اما جنگ قدرت باعث شد با مشکلات بیشتری مواجه شویم.

رفتارمان بعد از برجام خوب نبود
وی ادامه داد: یادتان است که در اوایل امضای برجام چقدر هیأت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری از کشورهای اروپایی می‌آمدند. اگر چند تا از این سرمایه‌گذاری‌های کلان در کشور ما انجام می‌شد، خود اروپایی‌ها و شرکت‌های امریکایی و دیگر شرکت‌ها نمی‌توانستند به این راحتی برجام را نقض کنند و پایه‌های برجام محکم می‌شد، چون نگاه آنها اقتصادی است. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اضافه کرد: من گفتم ما رفتارمان خوب نبود و این موضوع روشن و مشخص بود که بخشی از حکومت نمی‌خواهد برجام اجرا شود و به هدف‌شان هم رسیدند. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: زمانی هم که این طور شد، باز به دولت حمله کردند که شما چرا قرارداد را از ابتدا طوری بستید که ترامپ بتواند از آن خارج شود. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مثل این است که به پیامبر(ص) بگویند شما چرا صلح حدیبیه را این گونه نوشته‌اید که سال بعد کفار قریش بتوانند آن را نقض کنند؛ در حالی که این ناشی از شخصیت طرف مقابل است و نمی‌توانیم آن را به حساب این افراد بگذاریم.

وی همچنین اظهار داشت: ایرادی ندارد که تعدادی از سنی‌ها را در منصب وزیر داشته باشیم. ما دم از وحدت اسلامی می‌زنیم و باید مطابق آن عمل کنیم.
مطهری با اشاره به مسأله اقوام هم گفت: در قرآن چهار چیز به عنوان عوامل انقراض امت‌ها و اجتماعات ذکر شده که یکی از آنها ظلم است که اگر بر عدالت غلبه کند، این جامعه منقرض می‌شود. وی همچنین با اشاره به مسأله عضو زرتشتی شورای شهر یزد، افزود: با فشار رسانه‌ها کوتاه آمدند و در اینجا نقش افکار عمومی را خیلی باید منظور کرد. نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به سؤال دیگری درباره برخوردهایی که بعضاً با خبرنگاران می‌شود، گفت: خبرنگار بنا به مسئولیتی که دارد ممکن است نظر اشتباهی بدهد که نباید این را به معنای تشویش اذهان عمومی ببینیم. وی با بیان اینکه برخی سختگیری‌ها درست نیست و گاهی برخوردهای سیاسی می‌شود، تصریح کرد: قبل از انتخابات 92 حدود 40 خبرنگار را با هم بازداشت کردند. وی اظهار داشت: در قانون جامع رسانه باید اینها را ببینیم و نقص‌هایی را که در قانون مطبوعات فعلی هست اصلاح کنیم. اگر مجلس هم همراهی و شورای نگهبان تأیید کند، در آنجا می‌توانیم این آزادی را برای خبرنگاران ایجاد کنیم.

مطهری در پاسخ به سؤال دیگری درباره قانون منع بکارگیری بازنشستگان گفت: اصل این قانون مربوط به یکی دو سال قبل است و اخیراً اصلاح شده و استثناهای آن کم شده است، مشکل در اجرای این قانون است و در جاهایی مقاومت می‌کنند و باعث مشکلاتی شده است. وی یادآور شد: نظر من این بود که از ابتدا این قانون شامل کسانی که منتخب مردم هستند، نمی‌شود، شهرداران منتخب شورای شهر هستند و شورای شهر هم منتخب مردم. ممکن است اعضای شورا بخواهند یک بازنشسته را برای این کار بگذارند. وی ادامه داد: خیلی تلاش کردیم شامل شهرداران نشود، ولی مشکلاتی ایجاد شد و اختلالی در مدیریت تهران به وجود آمد؛ ولی برداشت‌ها متفاوت بود و بالاخره اداره قوانین مجلس سازمان بازرسی و دیوان محاسبات نظرشان ملاک بود و الا برخی مثل بنده نظرشان این بود که این قانون شامل شهرداران نباشد.

قانون صداوسیما اصلاح نشده است
مطهری درباره ترکیب کمیسیون فرهنگی مجلس و اینکه همچنان صداهای گذشته از کمیسیون شنیده می‌شود و اقدامات سلبی را شاهد هستیم، اظهار داشت: کمیسیون فرهنگی کارهایی را انجام داده مخصوصاً طرح اداره و نظارت بر صدا و سیما در کمیسیون فرهنگی تصویب شده و در نوبت طرح قرار دارد که احتمالاً اولویت آن هم تصویب و زودتر مطرح شود. وی ادامه داد: قانون صدا و سیما بعد از بازنگری قانون اساسی اصلاح نشده است و قانونی که وجود دارد، مربوط به سال 59 است که در آن مقطع شورای سرپرستی صدا و سیما وجود داشت که این شورا مدیرعامل سازمان را تعیین می‌کرد. مطهری گفت: بعد از اصلاح قانون اساسی انتخاب رئیس سازمان با مقام معظم رهبری شد و بعد از آن قانون اصلاح نشده است، لذا مدت زیادی است صدا و سیما بدون قانون اداره می‌شود و این کار را ما در مجلس هشتم شروع کردیم تا به مجلس دهم رسیدیم و الان در راه صحن است و اگر تصویب شود، کار مهمی است.