به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۲۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب : ۱۶۶۵۰
شلیک به "قلب" حامیان دولت

«جیره»و «نمره»ابزار جدید منتقدان دولت؟

گروه سياسي:‌ اظهارات جنجال برانگیر آیت الله جنتی در خطاب قرار دادن کارمندان دولت به عنوان «جیره خوار» و «خراب» نامیدن دختران دانشجویی که به جای چادر از مانتو استفاده می کنند...
«جیره»و «نمره»ابزار جدید منتقدان دولت؟
امیرمهدی تیموری

اظهارات جنجال برانگیر آیت الله جنتی در خطاب قرار دادن کارمندان دولت به عنوان «جیره خوار» و «خراب» نامیدن دختران دانشجویی که به جای چادر از مانتو استفاده می کنند هر چند واکنشهای توام با حیرت رسانه ها و فعالین سیاسی و اجتماعی را بدنبال داشته است اما این دست اظهارات بی محابای ایشان، که هر از چندگاهی نثار اقشار گوناگون جامعه می شود، پیش از این نیز مسبوق به سابقه بوده است.

همین چند روز پیش بود که آقای جنتی ضمن انتقاد شدید از نمایندگان مجلس به دلیل رای نیاوردن عباسعلی کدخدایی به عنوان عضو حقوقدان شواری نگهبان این حرکت را «انتقام گیری» نمایندگان از کدخدایی دانسته و جلسه قانونی رای گیری را نیز «مقدمه چینی» برای این انتقام گیری خواندند!

چند سال پیش (سال 1384) نیز ایشان در اظهار نظری شگفت انگیز علناً مطالب ناروایی را به اقلیتهای دینی و مذهبی کشور (که طبق قانون اساسی به رسمیت شناخته شده و حفظ حقوقشان واجب شمرده می شود) نسبت دادند با این مضمون که «بشر غير از اسلام همان حيواناتي هستند كه روي زمين مي‌‏چرخند و فساد مي‌‏كنند.»! که البته واکنش تند اقلیتهای مذهبی و نمایندگان آنها را در مجلس بدنبال داشت. اما این واکنشها نه تنها هیچ عذرخواهی به دنبال نداشت که تغییری نیز در این رویه منحصر به فرد ایشان ایجاد نکرد.

گذشته از اینکه این قبیل توهین ها از سوی ایشان هر از چند گاهی متوجه بخشهایی از بدنه جامعه می شود، سخنان اخیر آقای جنتی در لزوم استفاده دولت از «جیره» و «نمره» برای اصلاح رفتار بانوان جامعه را اما باید در چارچوب تحولات سیاسی و اجتماعی چند ماهه اخیر مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

به نظر می رسد روی کار آمدن دولت روحانی و ورود گرایشهای جدید سیاسی به درون سیستم سیاسی (پس از هشت سال) باعث نگرانی طیف محافظه کاران سنتی در بدنه سیستم شده و آنها را به تدریج وادار به واکنش می سازد. اظهارات حسین الله کرم در روزهای آغازین شروع به کار دولت جدید درباره برخورد جریان موسوم به حزب الله با رویه هایی که دولت در پیش گرفته و همچنین اظهارات اخیر آیت الله مهدوی کنی مبنی بر «مشروط بودن حمایت از دولت روحانی» را باید با اظهارات تند آیت الله جنتی در یک جهت تحلیل کرد.

تفاوت خط و نشان اخیر آقای جنتی از تریبون نماز جمعه برای دولت روحانی (با مواضع مشابهی که اشاره شد) در این است که این اظهارات علاوه بر دولت جدید، عقبه اجتماعی دولت را نیز هدف قرار می دهد. بر همگان واضح است که بزرگترین پایگاه اجتماعی دولت جدید طبقه متوسط مدرن شهرنشین است. همانها که، با موج آفرینی در دقیقه نود، بر بسیاری از انتخابات سرنوشت ساز مهر خود را کوبیده اند و پیش بینی عموم تحلیل گران را نقش بر آب کرده اند. همانها که بزرگترین تحولات سیاسی دو دهه اخیر را رقم زده اند و مهمترین مطالبه شان اجرای بدون تنازل قانون اساسی و پاسداشت کرامت و حرمت انسانهاست.

طبقه متوسط مدرن طیف گسترده ای را شامل می شود از کارمندان ادارات دولتی تا دانش آموختگان موسسات آموزش عالی دولتی و آزاد، از مدیران موسسات خدماتی و شرکتهای بازرگانی و صنایع تا وکلای دادگستری و پزشکان و...

برای فهم ابعاد اجتماعی طبقه حامی دولت جدید، باید آن را با طبقات اجتماعی حامی دولت قبلی (بویژه در دوره دوم) مقایسه کرد؛ که شامل طبقه متوسط سنتی (بازاری ها و پیشه وران به همراه بخشهای قابل توجهی از روحانیون) در کنار طبقات کارگری، حاشیه نشینان و روستائیان می شد. بنابراین اشاره آقای جنتی طیف اجتماعی خاصی را هدف قرار می دهد و مستقیماً به زیست روزمره طبقه متوسط جدید مرتبط است که بدنه بوروکراتیک و آموزشی دولت را تشکیل می دهند و دقیقاً به همین دلیل است که باید این دست اظهار نظرات را (با این ادبیات توهین آمیز) دارای ماهیت سیاسی تلقی کرد تا اینکه اهداف اخلاقی یا عقیدتی را دنبال کند.

این سخنان همچنین از آن رو که مغایر با مواضع رهبر انقلاب و سخنان صریح رئیس جمهور منتخب، در خصوص اجتناب از افراط و تفریط درباره مسئله حجاب، است شائبه سیاسی بودن آن را افزایش می دهد. رهبری بارها خطاب به مسئولین نظام از لزوم «جذب حداکثری و دفع حداقلی» سخن گفته اند و در سفر سال گذشته شان به بجنورد خواستار دلجویی از جوانان و دانشجویان به ویژه مدارا با بانوانی شدند که حتی در ادبیات رسمی از آنان تحت عنوان «زنان بدحجاب» یاد می شود! اما به نظر می رسید آقای جنتی چشم بر این رهنمودها بسته اند.

دلیل دیگری که می توان برای سیاسی بودن سخنان اخیر آیت الله جنتی اقامه کرد مغایرت آشکار آن با واقعیات موجود در دانشگاهها و ادارات دولتی است! که همچون برخی دیگر از نظرات ایشان (مثل قضیه بنز آقای هاشمی و پژو پارس ایشان در هنگامه ثبت نام نامزدهای انتخابات اخیر) اندکی عجولانه و بدون ملاحظه واقعیات جاری جامعه بیان می شود. شاید ایشان در جریان نباشند که ورود خانمها بدحجاب به داخل دانشگاهها (به دلیل عبور از بازرسی انتظامات درب دانشگاه) اساساً ناممکن است و پوشش خانمها و آقایان در عموم دانشگاههای کشور (اعم از آزاد و دولتی) تابع ضوابط خاصی است که اتفاقاً به صورت مکتوب بر در و دیوار دانشگاهها نصب هم شده است و در ادارات دولتی هم وضع به همین منوال است!

چقدر خوب می شد اگر همه مسئولین، همانطور که آقای روحانی در سخنرانی اخیرشان در مجلس خبرگان اشاره کردند، خواسته و صدای مردمی را که در انتخابات اخیر حماسه سازی کردند بشنوند و با برخوردهای جناحی و سلیقه ای خود این شیرینی را به کام مردم تلخ نکنند.
مرجع : فرارو

۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۱۳:۳۵
چند سالشونه ایشون عایا؟ (132375)
۱۳۹۲/۰۷/۰۱ ۰۰:۵۷
ماشالله 44تا نظر غیر قابل انتشار! این خودش کلی معنی داره ها (132855)
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۱۳:۳۹
بهار نیوز استاد مبالغه
نویسندگانتون خیلی ضعیفن (132377)
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۱۴:۵۳
اینو فرارو نوشته (132470)
مش غضنفر
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۱۶:۲۴
خوب شما همین خبرراعینا نقل قول کنیدوبعدتاییدکنیداصلامیدونیدهمچین چیزی راگفته یا نه ازهمه جابی خبریدوفقط برای مخالفت مطلب می نویسید (132555)
مش غضنفر
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۱۶:۳۱
هرکس یک روایت درموردبرخوردچهارده معصوم بابی حجابی یابدحجابی پیداکنه که بارفتاراین علمادرمملکت ماهمخوانی داشته باشه درکتاب گینس ثبتش میکنند (132564)
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۱۹:۰۵
مش غضنفر چهارده معصوم بسیار بیان فرمودن و قران کریم هم همینطور یه سر به قران و عترت بفرمایید تا علما را متهم نکنید. (132706)
alireza
۱۳۹۲/۰۷/۰۱ ۰۴:۳۵
برادر عزیز شما قران خونید ما هفت پشت گبر فقط جسارنا مثبت و منفی که نظر مردم هست رو عنایت کنید.مطمئن هستم بخودتون اجازه نمیدید که بگید مردم نمیفهمن وفقط شما میفهمید.در ضمن عزیزمن ما از همه مسلمونا مسلمون تریم؟که همه چیمون باید قوز بالا قوز باشه؟توی کدام کشور اسلامی این مسئله اجباره؟ بعد تو قران شما نوشته وتوقران دیگران ننوشته!!! (132876)
فرهـــــــــــــــــاد
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۲۱:۰۸
فکر کنم کلام خدا بر کلام معصومین ارجعیت داشته باشه و در قران به کرار از نوع پوشش زن نوشته شده البته اگر اعتقادی باشد برای چشم بسته های متعصب و به نظر خودشون با فرهنگ ..... (132756)
علی
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۲۳:۳۷
فقط 0.04 درصد مواق داری!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
خخخخخخخخخخخخ (132810)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۱۳:۴۳
واقعاً توهین به زن یا دختر ایرانی قابل چشم پوشی نیست من به عنوان یه ایرانی متاسفم به خاطر به کار بردن واژه خراب !! یعنی واقعاً از نظر ایشون هر کسی که چادر سرش نکنه خراب محسوب میشه!!!!!!!! متاسفم (132383)
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۱۶:۲۴
پسر ایشون هم شده وزیر ارشاد !!!
خدا به خیر بگذرونه! (132554)
ایرانی
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۱۷:۴۵
پسرش چه ربطی به خودش داره؟!!! فعلا که هنرمندان و فرهنگیان از ایشون و اقداماتشون خیلی راضی بودن.آخریشم بازگشایی خانه سینما.حرفی بزن که با عقل و منطق همخونی داشته باشه. (132622)
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۱۷:۴۷
پسر الزاما = پدر نیست! (132623)
سینا از شیراز
۱۳۹۲/۰۷/۰۱ ۰۷:۰۹
خب. چه ربطی داره؟ (132892)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۱۳:۴۵
متاسفم برای این اقا و طرز فکرش (132391)
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۱۳:۴۹
مگه اين بابا كيه ؟؟ اسمش چيه ؟؟؟ معرفي كنيد بشناسيمش ...... (132396)
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۱۳:۵۰
حداقل اینه که دروغ نمی گه و اعتقاداتش و بیان میکنه نه مثل بعضی ها اصولگرا یه روز و روز بعد اصلاح طلب بعدم ... (132402)
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۱۷:۴۸
این که حق طبیعی ایشون هست اما متسفانه از جایگاه امام جمعه و شورای نگهبان اینا رو می شنویم! (132625)
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۱۳:۵۱
زنده باد جنتی البته پدر نه پسر (132404)
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۲۱:۲۸
بابا بقیه هم حق زندگی دارنا! (132767)
علی
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۲۳:۴۰
مرسی کلی خندیدم. . . (132811)
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۱۳:۵۳
این تحلیل هر چند که تا حدودی شاید درست باشد ولی تحلیلی کمونیستی از گفته های آقای جنتی است و شاید در مورد جامعه ایران خیلی مصداق نداشته باشد. (132407)
سبز
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۱۴:۰۰
دلم برای پسرش می سوزد وای خدا (132419)
بى نام
Seychelles
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۱۴:۱۱
همين افراد مثل آقاى جنتى با اين ادبيات قشنگ هستند كه جوانهاى ما رو از اسلام فرارى ميدهند (132429)
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۱۴:۱۸
دو نکته حائز اهمیت است:
1. وی به دلیل حمایت همه جانبه از احمدی نژاد ، در ماههای آخر دولت دهم مورد انتقاد بسیاری از گروههای سیاسی به ویژه طیف اصولگرا بود که باعث شد وی تا مرز استعفا از عنوان خطیب نماز جمعه پیش برود. اما با روی کارآمدن دولت جدید و با توجه به ، به خطر افتادن منافع گروهی شان، تریبون نمازجمعه را بهترین رسانه برای کوبیدن دولت یافت و از تصمیم خود صرف نظر کرد.
2. جناح راست همیشه منافع خود را در منفعل ساختن مردم و درنتیجه عدم حضور گسترده آنان در انتخابات می بیند. لذا از ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم اقدام به موازی کاری و تحلیل و تفسیر سخنان و اقدامات دولت به روش مطلوب خود کرده است تا دوباره جو ناامیدی را درمیان مردم رواج دهد. به عنوان مثال حضور پررنگ گشت های ارشاد ، سخنان ستیزجویانه سرداران سپاه برخلاف مشی و سیاست اعتدالی دولت از جمله تفسیر نرمش قهرمانانه و ... (132437)
(امین)
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۱۴:۲۰
افراطیون امروز از همیشه منزوی تر و تنهاتر هستند. (132438)
زیبا احمدی
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۱۴:۲۱
به عنوان یک فرد محجبه معتقدم تنها راه حل ازاد گذاشتن خانم ها در انتخاب حجاب است (132441)
پرواز
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۱۴:۳۰
تا کور شود هر آنکس که نتواند دید هر چه دل تنگت میخواهد بگو (132450)
علی
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۲۳:۴۲
با این منفیهایی که امثال شماها بین مردم دارن فرود که هیچی سقوط آزاد اونم با مخ هستین (132814)
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۱۴:۴۸
خداراشکر اندیشه ایشان به پسرش علی جنتی ارث نرسیده (132463)
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۱۸:۴۶
امیدوارم اینچنین باشد (132682)
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۱۵:۴۹
حجاب پولی؟ (132516)
لاله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۱۶:۳۱
آخی! خدا عمرت بده جوون!! (132565)
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۱۶:۳۳
روزگاری نه چندان دور تاریخ این روزهای مارا خواهند خواند و حیرت خواهند کرد که چگونه مردمی بودیم ما (132567)
محمود
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۱۶:۵۶
یک روز پیامبر اسلام ویارانش در کوچهای مدینه در حرکت بودند که یک سگ پیری که تمام بدنش زخمی بود اکثر یاران پیامبر عیب و ایرادی از سگ میگرفتند پیامبر رو به یارانش کرد فرمودند چرا دندان زیبای سگ را نمی بینید حالا بزرگان دین ما از پشت سر انسانهای شریف اینجوری حرف میزنند (132590)
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۱۸:۴۵
معصوم علیه السلام می فرماید: هر کس به مسلمانی توهین کند مثل آن است که به جنگ خدا رفته باشد. آقای جنتی کمی رهنمودهای اسلام واقعی را در عمل مراعات فرمایید. اسلام فقط به ملبس بودن به لباس پیامبر (ص) نیست. (132680)
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۱۹:۰۴
از دولت روحانی تا اخر حمایت میکنیم و اختلاف افکنی شما رسانه های افراطی مدعی ازادی عقیده منجر به اختلاف نخواهد شد حضرت ایت الله جنتی و حضرت ایت الله مهدوی کنی نقد مصلحانه می کنند و من به عنوان یه دانشجو دانشگاه ازاد انتقادات ایشان را سازنده و هوشمندانه میدانم حمایت به معنای چشم بستن و تایید کردن کورکورانه نیست بلکه حمایت واقعی همراه با نقد مصلحانه است. (132705)
م
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۲۰:۳۶
نگو عزیزم نگو این حرفهارو. اون هم از تریبون نماز جمعه..بخدا قسم ایمان جوان های با این حرفها ضعیف تر می شه...من مبلغ اسلام نیستم ولی تا اندازه ایی بچه های ما باید دیندار باشن...هربار یک گروه را بیزار می کنید...امروز بی حجاب ها...فردا نیمه بی حجابها...پس فردا دارای حجاب متوسط... کمی امکانات بدید جوان های ما ازدواج کنند ببینید بهتر ونجیب تر از اینها هست. (132743)
ک
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۲۰:۴۴
در قرآن بارها گفته شده با خلق به بهترین وجه صحبت کنید... حداقل به اندازه یک فرد معمولی نه خطیب نماز جمعه به 10 درصدقرآن گوش دهید:
دوری از بهتان
احترام به اقلیت ها
خوب سخن گفتن
احترام به دشمن
در نظر گرفتن مصلحت جامعه اسلامی
دوری از کلمات تفرقه آمیز
حرف زدن مطابق منطق و استدلال
رعایت تقوا
صبر و تحمل
راه میانه روی را رعایت کردن و دوری از افراط و تفریط
از سر علم و آگاهی حرف زدن
و.... (132747)
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۲۱:۱۶
کاش با امدن دولت جدید اعضای شورای نگهبان هم عوض می شدند واقایانی مانند اقای جنتی به کار تدریس در حوزه می پرداختند وایات عظام جوان تر به روی کار می امدند طبق فرمایش امام مگر پدران ما وکیل ما هستند که برای دوران ما تصمیم بگیرند (132763)
رحیم
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۲۲:۴۱
خال مه رویان سیاه و داته فلفل سیاه هر دو جانسوزند اما این کجا وان کجا یاد وخاطره حضرت آیت الله طالقانی او خطبه میخواند واینها هم خطبه بررسی کنیم که جند نفر را توانسته ایم جذب نماز جمعه کنیم . . . (132787)
۱۳۹۲/۰۶/۳۱ ۲۱:۲۴
تازه پسرشون داشت خاطرات بدی رو که از ایشون داریم از ذهن ما پاک می کرد که آقا باز اظهار فضل کردن!
حاج آقا دیگه نوبتی هم باشه نوبت نسل آینده هست که حرف بزنه شما ماشالله حرف هاتونو تو یک قرن قبل زدین و تصمیم هاتون رو هم گرفتین که آخرین شیرین کاریتون هم آقا محمود بود! بازم حرفی مونده؟! (132764)