به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۱۷ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۱۶۶۵۲۶
دبیر جشنواره فیلم «بیلبائو»:

به نمایش آثار زنان ایرانی افتخار می‌کنم

گروه فرهنگ و هنر: دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه و مستند «بیلبائو» اسپانیا درباره سینمای ایران و دلیل برگزاری برنامه‌ای ویژه زنان فیلمساز ایرانی در این رویداد سینمایی صحبت کرد.
به نمایش آثار زنان ایرانی افتخار می‌کنم
شصتمین جشنواره بین‌المللی فیلم «بیلبائو» امسال برنامه‌ای را تحت عنوان "تمرکز بر سینماگران زن ایرانی" برگزار کرد و میزبان نمایش فیلم‌های «۱۲۴» (رقیه توکلی)، «اکتسابات انتسابی» (سمانه شجاعی)، «ایکی» (پرستو کاردگر)،‌ «این شهر من بود» (تینا پاکروان)، «بدل» (روناک جعفری)،‌ «پسرک» (مونا شاهی)، «پس‌مانده» (یاسمن حسنی)، «تجربه‌های نزدیک به مرگ» (لیلا خلیل‌زاده)، «تسخیر» (نغمه مقصودلو)، «دریای تلخ» (فاطمه احمدی)، «دوازده سالگی آوا» (شادی کرم‌رودی)، «زخم غایب» (مریم تفکری)، «شخصی» (سونیا حداد)، «شهریور» (سمیرا نوروزناصری)، «گذار» (طنین ترابی)، «ماچ» (سارا سهیلی)، «مثل یک پروانه روی یک قلب» (مریم خلیل‌زاده)،‌ «نفس» (مونا مرادی)، «نگاه» (فرنوش صمدی)، «مال من است!» (مریم کشکولی‌نیا) بود.در ادامه گفت‌وگویی را با «ونسا فرناندز گوئرا» دبیر جشنواره فیلم «بیلبائو» که در اختیار ایسنا قرار گرفته بصورت سوال و جواب می‌خوانید:

این اولین باری است که به عنوان دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه و مستند «بیلبائو» انتخاب شده‌اید؛ چطور تصمیم گرفتید این مسئولیت را بر عهده بگیرید؟‌
در درجه اول، این برای من یک چالش بود چون به عنوان اولین دبیر زن در تاریخ ۶۰ ساله این رویداد انتخاب شده بودم. قبول دارم که این مسئولیت دشواری است اما آن را با اشتیاق فراوان پذیرفتم چرا که می‌دانستم یک تیم حرفه‌ای و خوب در جشنواره داریم. به عنوان یک زن دوست دارم همکاران زن بیشتری به عنوان تیم برگزاری جشنواره داشته‌ باشم. 

*آیا هر ساله فیلم‌های ایرانی زیادی متقاضی حضور در جشنواره هستند؟ چگونه بهترین آثار ایرانی را پیدا می‌کنید؟
جشنواره «بیلبائو» رابطه دیرینه‌ای با سینمای ایران در دوره‌های مختلف داشته است. ما معمولا حجم زیادی از فیلم‌های ایرانی را دریافت می‌کنیم که کیفیت بسیار بالایی دارند. این موضوع ما را خیلی خوشحال می‌کند چون شما فیلمساران زن زیادی دارید.

*کدام یک از سینماگران ایرانی را می‌شناسید و کدام را ترجیح می‌دهید؟
البته که عباس کیارستمی را می‌شناسیم و در کنار آن بهمن قبادی که دوسال پیش میهمان جشنواره بود، اصغر فرهادی که هم اکنون رابطه خوبی با سینمای اسپانیا دارد و مطمئنا جعفر پناهی.  آیدا پناهنده و مرجان ساتراپی نیز از جمله کارگردانان زن باهوش ایرانی هستند. 

*امسال برنامه ویژه‌ای با عنوان "تمرکز بر سینماگران زن ایرانی" ترتیب داده بودید. چرا سینمای ایران را انتخاب کردید؟ این فیلم‌ها توسط یکی از کارگردانان زن ایرانی انجام شده است. چگونه با او آشنا شدید و همکاری می‌کنید؟ 
با قصیده گلمکانی سال گذشته آشنا شدم که با فیلم «برزخ» در جشنواره حاضر بود و برنده جایزه شد. از آن زمان همکاری را آغاز کردیم من برای شرکت در جشنواره سینمای مستند ایران (سینما حقیقت) در ماه دسامبر به تهران آمدم. وی بهترین فرد برای انتخاب فیلم‌های برنامه "تمرکز بر سینماگران زن ایرانی" بود و کار خود را نیز به خوبی در این زمینه انجام داد. ما واقعا از نتیجه این بخش جشنواره بسیار خوشحالیم و به آن افتخار می‌کنیم. در جریان برگزاری جشنواره، مخاطبان از تماشای فیلم‌ها لذت بردند و همچنین گفت‌گوهایی نیز با خبرنگاران، فعالان سینمایی و کارگردانان زن ایرانی نیز داشتیم. 

*متوجه شدیم که جشنواره فیلم مستند و کوتاه «بیلبائو» اسپانیا از سوی بسیاری از خبرنگاران خارجی پوشش داده شده است. بازتاب سیاسی و هنری جشنواره در رسانه‌ها چگونه بوده است؟
همه آنها معتقد بودند که سینماگران زن ایرانی بسیار شجاع و جسور هستند و کیفیت آثارشان بسیار بالا و مرتبط با مشکلات جامعه ما نیز هست. 

*نتیجه این برنامه چطور بود و بازخورد  مخاطبان نسبت به آن چگونه بود؟
همانطور که به شما گفتم به عنوان اولین حضورم در سِمت دبیری جشنواره فیلم کوتاه و مستند «بیلبائو» از برگزاری این برنامه ویژه کارگردانان زن ایرانی بسیار مفتخرم و امیدوارم سایر جشنواره‌ها در اسپانیا نیز میزبان چنین برنامه‌هایی باشند. جشنواره بین‌المللی مستند و فیلم کوتاه «بیلبائو»  موسوم به «ZINEBI» از قدیمی‌ترین فستیوال‌های فیلم اروپایی است که اخیرا شصتمین دوره خود را پشت سرگذاشته است. این جشنواره در سال ۱۹۵۹ با حمایت مؤسسه فرهنگی اسپانیایی باسک آغاز به کار کرد و در سال ۱۹۸۱ به طور رسمی زیر نظر شورای شهر بیلبائو رفت.از سال ۲۰۰۰ جشنواره بیلبائو دوران جدیدی را آغاز کرد و به عنوان یکی از مهمترین جشنواره‌های تخصصی مستند و فیلم کوتاه، پایگاهی برای فیلمسازان جدید اسپانیایی و خارجی به منظور ارتقای سینما، روی آوردن به سبک‌های جدید و پرهیز از ساخت و نمایش آثار کلیشه‌ای شده است.شصتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه و مستند «بیلبائو» از تاریخ ۹تا ۱۶ نوامبر (۱۸ تا ۲۵ آبان) در کشور اسپانیا برگزار شد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: جشنواره فیلم