به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۱۷ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب : ۱۶۶۵۲۸

حوثی‌ها ضرب‌الاجل تخلیه حدیده را رد کردند

گروه بين‌الملل: شورشیان یمن می گویند ضرب الاجل دولت این کشور برای خروج از بندر حدیده، مهمترین مبدا ورودی کالا و کمک های بشر دوستانه به این کشور را رد کرده اند.
حوثی‌ها ضرب‌الاجل تخلیه حدیده را رد کردند
عبدالملک الحجری، یک عضو هیئت نمایندگی جنبش انصارالله در مذاکرات صلح یمن در سوئد به خبرگزاری فرانسه گفت که تعیین ضرب الاجل برای تخلیه حدیده در دستور مذاکرات با نمایندگان دولت قرار ندارد. این درحالیست که بر اساس آخرین گزارش رسانه ها دولت یمن تحت هدایت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری تبعیدی این کشور خواستار خروج شبه نظامیان حوثی از حدیده شده و تهدید کرده است که در صورت عدم دریافت پاسخ مثبت به این درخواست با تهاجم نظامی این شهر بندری را از کنترل شورشیان خارج خواهد کرد.

نمایندگان طرف های درگیر در مناقشه یمن، فرستادگان دولت تحت حمایت عربستان از یک سو و مذاکره کنندگان حوثی، گروه شورشی تحت حمایت ایران از سوی دیگر، از روز پنجشنبه در سوئد گردهم آمده اند تا با نظارت سازمان ملل متحد در خصوص راه های رسیدن به صلح و پایان دادن به جنگ داخلی چهار ساله در این کشور گفتگو کنند. سازمان ملل متحد در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده است که در یمن هر هفته دست کم ۱۲۳ نفر جان خود را از دست می دهند.

تحلیلگران امضای توافق میان دولت عبد ربه منصور هادی و شبه نظامیان حوثی جهت تبادل صدها زندانی و اسیر جنگی را به عنوان یکی از ابتکارات مثبت قلمداد کرده اند که پیشتر زمینه ساز برپایی این مذاکرات شده بود. بر اساس این توافق قرار است حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نیروی هوادار دولت و نیز ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تن از نیروهای شورشی توسط دو طرف آزاد و مبادله شوند. جدا از نگرانی های امنیتی حوثی ها برای تردد و بازگشت به کشورشان، طرفین برای شرکت در این مذاکرات پیش شرط مهمی قائل نشده بودند. این درحالیست که دور پیشین مذاکرات که قرار بود ماه سپتامبر در ژنو برگزار شود بدلیل امتناع حوثی ها لغو شده بود. گفتگوها در حالی میان حوثی ها و نمایندگان دولت یمن در جریان است که هر یک از طرفین تهدید کرده اند در صورت برآورده نشدن خواسته هایش مذاکرات را ترک خواهد کرد. خواسته مهم دولت به دست گرفتن کنترل شهر حدیده است. شورشیان نیز خواهان آن هستند که فرودگاه صنعا، پایتخت یمن که تحت کنترل حوثی ها است به روی پروازهای غیر نظامی بازگشایی شود.
 
تحلیلگران و منابع دیپلماتیک پیشتر موضعی احتیاط آمیز در خصوص احتمال به نتیجه رسیدن این مذاکرات اتخاذ کرده بودند. یک منبع دیپلماتیک در شورای امنیت سازمان ملل متحد قبل از آغاز گفتگوهای سوئد به خبرگزاری فرانسه گفته بود «امید چندانی» به این مذاکرات نیست. به گفته این منبع که نخواست نامش فاش شود بخت کمی برای منتهی شدن این گفتگوها به پیشرفت های محسوس وجود دارد. جنگ داخلی یمن که از سال ۲۰۱۵ با مداخله نظامی ائتلاف نظامی تحت رهبر عربستان سعودی شدت گرفت تا کنون بیش از ده هزار کشته برجای گذاشته است.